Observationsplaner inför hösten och vintern?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Hans Bengtsson »

Det vore spännande att läsa om vilka observationsplaner som forumets medlemmar har inför den stundande hösten och vintern. Jag tänker då inte i första hand på detaljer om utrustning (man får ju utgå från att lämplig utrustning finns eller kommer att finnas för de observationer som planeras), utan mera om vilka objekt eller typer av objekt som står på agendan. Solen? Planeter? Deep-sky? Kometer? Variabler? Dubbelstjärnor? Ockultationer? Meteorer? Några särskilda projekt? Eller vad det nu kan vara, visuellt eller fotografiskt.

För min egen del blir det säkert som vanligt en del visuellt observerande av variabler från balkongen, när andan faller på och vädret samarbetar, västerut med 20 cm Newton. Plus en del tittar med fältkikare på kometen ISON framåt vintern.

Ni andra?

Mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Timaoes »

Hans! Bra fråga. Jag brukar planera för någon sorts projekt, men i år har det varit dåligt med idéer. Antar att jag fortsätter att jaga kometer som tidigare. Jag har förstås en lista med DSOer som ännu inte är avbockade, men då de successivt blivit svårare och svårare varefter jag betat av olika objekt, är den mest källa till frustration. Därför blir det nog kometer under hösten. ISON förstås, men det finns väl en del andra på väg. Om vädret, och kometen, samarbetar, så siktar jag på att göra en skisserie som visar kometens utveckling. Får se hur det blir med det.

Det är ju mycket diskussioner just nu om ISON (här till exempel http://hubblesite.org/hubble_discoverie ... n-liveblog) och kanske kan man haka på något internationellt nätverk.

/Johan
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Cassini »

Tja, funderar på fåglar. Några stjärnor lär man ju inte se.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Timaoes »

Nä, inte fåglar. Blir så himla meckigt med följet. :-)

Johan
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by akjalam2 »

Det blir till att observera lämliga variabler i söder mellan dec 0 o 35+ där jag kommer åt.
VVLT är tyvärr begränsat till dessa koordinater men det gör inte så mkt för då lär man på sätt o viss känna de stärnbilder man jobbar med lite
mer intimt.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Robert »

Man lär se fler stjärnor än fåglar kommande säsongen.....

Har inte gjort några direkta planer för höst/vinter, men jag vill så klart se ISON. Fiasko eller magnifik så vill jag se den :)

Barnads stjärna skall jag fota igen och bygga på min bild där man ser dess position ändras år från år.

Blir väl lite tidsserier på V2331 Cygnus med och en del variabler. Har också tänkt köra en del deep sky med mitt nya teleskop då jag får det och kommer igång med det.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by DavidS »

Tack, bra fråga! Det är verkligen dags att tänka till. Återkommer...
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by VigdisVZ »

Förhoppningsvis komma ut tidigt denna säsong och smaka lite mer på Herkules och Svanen innan de börjar sjunka, sen blir det väl att börja förfina fotografi-riggen lite och fortsätta nöta teknik på de gamla vanliga objekten. M33 står högt på dagordningen för djuprymd i år.

Måste man polinställa för att fota fåglar?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Hans Bengtsson »

Ja, om du ska fota Svanen så behöver du nog polinställa för bra resultat!

m v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by bjorne »

Min plan består mest i att lära mig hantera och trimma in alla prylar.
Var ute i natt och jobbade med att få fokuseraren och autoguidern intrimmad.
Det var helt perfekt väder, helt vindstilla och vintergatan syntes tydligt framåt ett tiden.
Spännade att sitta ute i obset och lyssna på alla ljud utanför, en flock hjortar 5 meter från obset lugnt betade.
Sedan hörde jag nåt som liksom "morrade", trodde först det var en hund eller en varg men det visade sig att det var teleskopet/monteringen som svarade på autoguiderns korrigeringar.
:D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Observationsplaner inför hösten och vintern?

Post by Starsoft »

Hej

När jag kommer igång i höst så kommer jag nog att inleda med tidserier på förmörkelsevariabler, dels för dom är intressanta, lämpar sig väl för ccd mätningar och dessutom för att det är ett utmärkt sätt att trimma utrustningen på. Så V2331 Cyg och ES Uma är två variabler som jag vet att jag kommer att fota.

I mitt 6" teleskop kommer jag att ha B, V, R, I filter och ett gitter, jag tar bort smalbandsfiltren genom att dom inte är parfokala med fotometrifiltren och därmed krånglar till användningen av off-axis guidern.

Naturligtvis kommer det också att bli spännande att komma igång med den nya programvaran för automatisering av allt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Allmänt”