Ännu mera obs

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Ännu mera obs

Post by Starsoft »

Vädret såg tveksamt ut ikväll så jag tänkte vänta till i morgon då det verkade bättre, men till sist så chansade jag ändå och åkte ut, och det var nog ganska bra, riktigt mörkt och skarpa stabila stjärnor visuellt. Det är minus 3 grader och snötäcket har kommi tillbaka så lite ruggigt är det trots att det inte är någon vind, men när jag startade fotosessionen så slutade jag att klaga. Artemis kameraprogramvara med glädjemätaren för FWHM visade 1,7", vad det är i verkligheten vet jag inte riktigt men det är det bästa jag haft hittills under någon längre stund, jag hoppas det håller i sig, men det har nog säkert något samband med att det just har klarnat upp så det sjunker nog tillbaka till det vanliga straxt. Finns också några moln vid horisonten i nordost men dom har ännu inte visat någon tendens till att röra sig hitåt.

Genom att seeingen i alla fall just nu är så bra så kör jag 6 minuters luminans på M51 i stället för RGB på M82 som jag tänkt, så mina RGB filter får vila sig en stund till.

Nu håller jag på och tinar upp en stund, kör VNC fjärrstyrning på datorn för att övervaka guidningen och kontrollerar bilderna som droppar in, när jag blivit lite varmare ska jag gå ut med kikaren igen, för nu ska jag på nytt försöka lära mig hitta några nya messier objekt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ännu mera obs

Post by Robert »

Kanske skall ställam it teleskop hos dig. Du verkar ha klart oftare :)


Här var det fint på dagen men frammåt kvällen drog det in tunna moln.

Dock han Terje och jag med att visa en skolklass från 2an i mellanstadiet observatoriet och vi tittade på Saturnus och sedan bilder tagna i observatoriet. Alltid kul att visa observatoriet och vi hadde hyffsad tur med vädret.

Imorgon kommer en skolklass igen och då ser väderpogoserna bättre ut. Blir nog foto efteråt med hoppas jag.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ännu mera obs

Post by Starsoft »

Jag letade efter bilder på ert obs men hittade inga, är det så?

Även om det är klart här just nu så ligger molnen nu på bägge sidor om den lilla luckan i mitten så det blir nog slut när som helst.

Bra är det så länge det varar, fångade några nya Messier, M67 en öppen stjärnhop i kräftan anades som en liten suddfläck med 10 x 70, En annan öppen stjärnhop i Pegasus, M34 gick det nog att se enskilda stjärnor i, M65 och M66 i lejonet gick att se, M66 riktigt bra och precis på inbillningsgränsen anade jag också NGC 3629 i trippeln.

Skärpan faller stadigt i bilderna men det får gå lite till.

En visuell sväng till ska jag ta nu innan jag ger upp, M3 en klotformig stjärnhop i Jakthundarna borde gå att hitta.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ännu mera obs

Post by Robert »

Där finns några gamla bilder. Kanske dags att uppdatera dem lite snart.

http://aak.alderaan.nu/om_aak.php
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ännu mera obs

Post by Starsoft »

Det ser ut att vara många träd runt obset Robert, ser ni något alls? Kul med en aktiv förening, här i Gävletrakten är stendött, har länge funderat på att gå med i Uppsala som verkar bra, får se hur det blir.

M3 hittade jag på i går, såg ut som en extra stor och suddig stjärna, även de klotformiga hoparna i Herkules börjar krypa fram, M13 och M92 gick att se trots att dom stod lågt.

Även M27 hantelnebulosan och M57 ringnebulosan gick att se med viss möda, klädhängaren passade jag också på att titta på också även om den inte är ett messier objekt. Försökte sedan med lite M-galaxer men hittade ingen, jag måste nog ha bättre kartor för att kunna hitta ytterligare galaxer.

Med fotot blev det skräp, förhållandena blev snabbt sämre och jag fick dessutom smäll på fingrarna på grund av dålig poljustering. Genom att jag var sen ut så chansade jag att den var bra, det var den inte. Pelaren rör sig mycket nu då tjälen håller på att ge sig, elände att man inte har den på frostfritt.

En intressant sak hände när jag skulle åka hem, i söder i jungfruns stjärnbild såg jag en svag blink med blotta ögat, när jag tittade med kikaren syntes blinken ungefär var 6:e sekund. Blinken rörde sig mycket sakta för att vara en satelit, kanske 5% av kikarens synfält per blink. Jag fick också trots att jag saknade klocka och bara räknade i huvudet känslan av att blinkningarna inte kom regelbundet som från en roterande satelit, utan intervallet varierade mellan 5 - 7 sekunder, men här kan jag ha fel. Jag tittade på den i drygt 5 minuter och den rörde sig sakta åt vänster hela tiden, vänster för mig som tittade söderut. Någon som har någon aning vad det kan ha varit? Finns det sateliter som rör sig så sakta?
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationer”