Är rat box så kass som han säger?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by hansg »

Vet inte om detta med vibrationer är så känsligt, eftersom jag sysslat med kontroll arbeten inom industrin så har jag i mina ägor en mätklocka som har en känslighet på tusendels mm, och när jag kollade min icke högkvalitets monteringen
LXD-75 på vanligt markstativ är utslaget vid sökning 0.07 mm och vid följning 0.02 mm,max vibrationer verkar uppstå vid start och stopp av sökningen, på moterade piren med Neo EQ6 monteringen
är utslagen vid sökning 0.02 mm och vid följning inget utslag alltså 0.
När jag för många år sedan höll på med vanlig analog foto och fick själv sitta och finjustera följning så kunde man väl med lite vana komma ner på någon hundradels mm i avvikelse utan att det märbart försämrade bilden, så jag tror att de med
råttlåda kan sova lugnt om de har ordentliga dimensioner på ingjutna bultar, skulle rekommendera minst 20 mm för en
15kg Newton t.ex.
h-h
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by bjorne »

Nu "köpte" ju jag en hel del av hans resonemang, tyckte även jag att ha ett par långa bultar ovanpå en pir med ett ton cement inte kändes bra.
Plus att jag "enkelt" kunde byta pir ifall jag skulle skaffa någon annan montering och teleskop i framtiden som krävde annan höjd tex.
Så jag beställde den piren han såklart vill sälja med sina teorier.
Nu kan jag ju inte på något sätt säga att den är varken bättre eller sämre än andra lösningar.
Många av de fina bilder vi har sett här på forumet är ju tagna med teleskop monterade på pirar med "Rått-låda" så helt förkastligt kan det ju inte vara.
PS.
Det finns en lite öppning högst upp på piren där man kan få in tex en skiftnyckel ifall man har en montering som har en bult som skall dras fast underifrån.
Eller stoppa in en råtta :)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by thanders »

hansg wrote:Vet inte om detta med vibrationer är så känsligt, eftersom jag sysslat med kontroll arbeten inom industrin så har jag i mina ägor en mätklocka som har en känslighet på tusendels mm, och när jag kollade min icke högkvalitets monteringen
LXD-75 på vanligt markstativ är utslaget vid sökning 0.07 mm och vid följning 0.02 mm,max vibrationer verkar uppstå vid start och stopp av sökningen, på moterade piren med Neo EQ6 monteringen
är utslagen vid sökning 0.02 mm och vid följning inget utslag alltså 0.
h-h
Om vi antar att piren är 1,25m hög, då motsvarar 0,02mm 3,3 bågsekunder. (tan-1(0,02/1250)*3600= 3,3). Det lär väl bli några pixlar med många teleskop.
/Thomas

Korrigering: Ber om ursäkt, skrev fel där! Ändrat till bågsekunder. (1 grad=60 bågminuter= 3600 bågsekunder).
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Bengt »

Om det är så känsligt så börjar man fundera på hur känsligt det borde vara med dessa moderna fläktkylda ccd kameror också. När de har något år på nacken och fläktarna jobbat x timmar borde det lätt bli små vibrationer som påverkar bilden minst lika mycket?
Tycker det är märkligt man inte läst mer om såna problem.

Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by bjorne »

Bengt wrote:Förstår ditt svar Bjorne men du la det nog på fel forum :D

Bengt
Det jag menade var att du kunde ta ett snack med Robert personligen angående detta.
Inte menat som nåt slags "reklam" för deras butik.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Bengt »

Jag missförstod nog dig då Bjorne. Trodde det skulle hamnat på min astropixlar facebook gruppen eftersom Roberts företag var precis på tapeten där.
Som sagt jag har aldrig märkt av några vibrationen med min nuvarande lösning. Kul ändå vädra ämnet här.
Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Terje »

thanders wrote:
hansg wrote:Vet inte om detta med vibrationer är så känsligt, eftersom jag sysslat med kontroll arbeten inom industrin så har jag i mina ägor en mätklocka som har en känslighet på tusendels mm, och när jag kollade min icke högkvalitets monteringen
LXD-75 på vanligt markstativ är utslaget vid sökning 0.07 mm och vid följning 0.02 mm,max vibrationer verkar uppstå vid start och stopp av sökningen, på moterade piren med Neo EQ6 monteringen
är utslagen vid sökning 0.02 mm och vid följning inget utslag alltså 0.
h-h
Om vi antar att piren är 1,25m hög, då motsvarar 0,02mm 3,3 bågminuter. (tan-1(0,02/1250)*3600= 3,3). Det lär väl bli några pixlar med många teleskop.
/Thomas
Åtminstånde när jag räknar så blir resultatet ~3,3 bågsekunder, förvisso betydligt mer än jag ser som önskvärt men en faktor 60 ifrån ditt resultat. Jag valde följande beräkningsmodell skilnaden blir minimal då vid den lilla avvikelsen skilnaden mellan en 0,02mm cirkelbit och en rak triangel är försumbar.
0,02/ (2*π*1250/360/60/60) vilket är precis samma resultat som jag får om jag räknar enligt din metod. Felet jag tror att du kan ha gjort är att du har trott att du räknat i radianer men haft din räknare inställd på grader och därför gjort en omvandling från radianer till grader förmycket, då blir resultatet ~57 gånger fel, dvs ungefär i bågminuter istället för bågsekunder.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by stoffe »

Jag löste ratbox problematiken på detta sätt.

Image

Allt svetsat i 10 mm tjockt stål, utan betong och sand fyllning. Betong är väl inte helt stumt det heller? Det blir en ton om man slår på fundamentet och i de plintar som jag gjutit. Betongpir eller stålpir? Vad är bäst? Jag valde stål.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by hansg »

0.02 följning var vid anv av vanligt 3-bent markstativ på LXD.75, bättre kan man inte förvänta sig.
Och 0.02 på piren var vid sökning, som väl eg är utan betydelse viktiga är resultatet vid följning.
Vad nu mätningen är värd eg skulle både stativ/pelare och mätklockan ha placerats på en diabas skiva för ett exakt resultat.
Stoffes pir är exakt som mina med öppningen för fastdragning, diametrar 220 på det en och 180 mm på den andra, 20 mm platta i toppen + min fyllning av betong i röret.
Tror detta med vibbar i pelaren är överdrivet att jaga in i detalj ,med en helt stum pelare har du ändå vibbar i teleskopändarna alstrade av obalans och motorvibbar från monterings huvud, sedan kommer än större avvikelser in vid obsar som påverkar om inte pelaren dock teleskoptuben som vind och refraktion som kan förändras under en lång exponering pga.temp och lufttryck. Men visst, bra med en stabil pelare.

h-g
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by thanders »

Terje wrote:
thanders wrote:
hansg wrote:Vet inte om detta med vibrationer är så känsligt, eftersom jag sysslat med kontroll arbeten inom industrin så har jag i mina ägor en mätklocka som har en känslighet på tusendels mm, och när jag kollade min icke högkvalitets monteringen
LXD-75 på vanligt markstativ är utslaget vid sökning 0.07 mm och vid följning 0.02 mm,max vibrationer verkar uppstå vid start och stopp av sökningen, på moterade piren med Neo EQ6 monteringen
är utslagen vid sökning 0.02 mm och vid följning inget utslag alltså 0.
h-h
Om vi antar att piren är 1,25m hög, då motsvarar 0,02mm 3,3 bågsekunder. (tan-1(0,02/1250)*3600= 3,3). Det lär väl bli några pixlar med många teleskop.
/Thomas
Åtminstånde när jag räknar så blir resultatet ~3,3 bågsekunder, förvisso betydligt mer än jag ser som önskvärt men en faktor 60 ifrån ditt resultat. Jag valde följande beräkningsmodell skilnaden blir minimal då vid den lilla avvikelsen skilnaden mellan en 0,02mm cirkelbit och en rak triangel är försumbar.
0,02/ (2*π*1250/360/60/60) vilket är precis samma resultat som jag får om jag räknar enligt din metod. Felet jag tror att du kan ha gjort är att du har trott att du räknat i radianer men haft din räknare inställd på grader och därför gjort en omvandling från radianer till grader förmycket, då blir resultatet ~57 gånger fel, dvs ungefär i bågminuter istället för bågsekunder.
Du har rätt, det ska vara bågsekunder. Jag har korrigerat mitt föregående inlägg. Men det blir fortfarande ett antal pixlar. Vad är typisk seeing?
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by stoffe »

Det beror lite på var du bor, men man brukar räkna med 2-3 bågsekunder som "normal seeing". Ska man optimera sin fotoutrustning för deep sky så har jag fått lära mig att halva seeingen ska vara perfekt, dvs 1 pixel per bågsekund. Jag ska själv prova den kombinationen i höst när jag fått ordning på all utrustning.

För planetfoto gäller inte detta, där har man kanske 0,3 pixlar per bågsekund eller något åt det hållet. Det verkar variera lite från fotograf till fotograf.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Init4theimaging »

Märkligt att han inte presenterar några faktiska mätresultat.
...eller är det det :D
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Terje »

Jag tycker det han säger verkar generellt vettigt, dä'remot tror jag han överdriver effekten för att sälja fler av sina "bra" stolpar.
Min personliga gissning är att bäst dämpning av de vanligt förekomande lösningarna är att ha en rejäl stålpir fylld med sand.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by bjorne »

Terje wrote:Jag tycker det han säger verkar generellt vettigt, dä'remot tror jag han överdriver effekten för att sälja fler av sina "bra" stolpar.
Min personliga gissning är att bäst dämpning av de vanligt förekomande lösningarna är att ha en rejäl stålpir fylld med sand.
Instämmer, men då skall man nog inte ha fyra långa bultar högst upp för att få monteringen "vågrätt".
Men man behöver ju inte köpa hans stolpar bara för det, man kan ju tillverka en egen av den typen som tex. Stoffe gjort :)
Sedan finns det några som säger:
If your pier has sufficient mass and a proper footing, it shouldn't need to be filled with anything but air!
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/3700992
Tänkte dessutom på en annan sak, han som gjort dessa videos har nu flyttat till Sverige och bor nere på Österlen.
Varför inte bjuda in honom till någon astroträff så han får berätta mer och förklara sina teorier ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Är rat box så kass som han säger?

Post by Bengt »

Finns säkert mycket vettigt i dessa filmer. Tycker de verkar välproducerade. Bra någon gör såna här men man måste ta de med en nypa salt när det handlar om handel och vandel. Ett program verkar dock märkligt det är att prata om astrofoto med denna monteringen som står på en betongplatta. Kan säga säkert eftersom jag haft något liknande att det är dömt misslyckas oavsett piggyback om man inte svävar på plattan. :D

http://m.youtube.com/watch?v=y3KXd1BLMLs.


Synd man inte är konsekvent angående stabilitet och kränga rätt saker till astrofoto.

Bengt