Seeing monitor

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Seeing monitor

Post by Starsoft »

Efter en del överaskningar och mycket funderande så har jag skaffat en kamera att installera i min seeing monitor, åtminstone till att börja med. Det är många saker som måste på plats innan det här är klart så det blir förmodligen aktuellt att byta kamera och optik senare.

Image

Kameran kommer ifrån ELFA

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=5023.htm

Jag måste erkänna att jag blev överaskad när jag insåg hur mycket polstjärnan rör sig på ett dygn, den optik jag hade tänkt från början gick inte alls att använda. Nu har jag 70 mm brännvidd och det betyder att med en pixelstorlek på 8,5u så får jag en upplösning på 25 bågsekunder per pixel och ett synfält på ca 4 grader. Så jag har ägnat en del tid åt att fundera över hur bra/dåliga mätdata det kan tänkas bli, har också tittat på en komersiell seeing monitor och dom använder 200nn optik, så jag tror att det är värt att starta med den här i alla fall. Om jag behöver längre brännvidd så lär det bli nödvändigt med någon form av enkel klockstyrning men det vill jag helst undvika.

Kameran och optiken är provad på natthimlen och polstjärnan ger en bra signalnivå. En stor nackdel med kameran är att den har composite video och dessutom AGC men det verkar kunna vara hyggligt hanterbart. Jag vill också mäta hur svart himmelsbakgrunden är och där kan AGC funktionen krångla till det, ett tänkbart alternativ till kamera skulle kunna vara en LPI.

Men nu gäller det att få till ett kamerahus så jag kan ställa ut den här hemma först och få programvaran att fungera. Sedan blir det en livebid på nätet över himlen i södra norrland.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Seeing monitor

Post by Starsoft »

Nu är kamerahuset på gång. Jag hade även ett gammalt proffessionellt kamerahus tillgängligt men det gillade jag inte riktigt, om inte annat så är det inte gjort för att peka 60 grader uppåt.

Så nu tog jag i stället en meter avloppsrör, för regnskydd snedkapade jag ena änden i en gersåg som tyvärr bara klarade 45 grader, så en hel del regn lär det komma in ändå. Men jag tänker sätta fönstret ungefär på mitten av röret så det borde ändå kunna erbjuda en hel del skydd. Längst in mot glaset kommer jag att borra ett dräneringshål så att vattnet kan rinna ut, och jag hoppas att mängden regnstänk på glaset kommer att bli måttligt. Jag får nog ändå räkna med att göra rent glaset då och då så det går inte att sätta prylarna alltför svårtillgängligt. Om inte värmen som utvecklas av kameran räcker till för att hålla fönstret tort så tänkter jag sätta i ett litet element.

De två ringarna som ligger på bordet tänker jag limma fast inne i röret med silicon som stöd för fönstret på framsidan och även för luckan på baksidan. Sedan får glasmästaren skära till en rund glasskiva som fönster, baksidan blir en bit plexi tror jag.

Nu ska jag göra någon form av hållare för kameran som tillåter att jag stoppar in handen från baksidan och justerar skärpan. Problemet att komma åt skärpan var också en anledning till att det "riktiga" kamerahuset inte var så lyckat, det krävdes mycket skruvande för att komma åt inuti.

Image
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Seeing monitor

Post by Robert »

Roligt projekt du håller på med. SKall bli kul att se resultatet då det börjar bli klart.

Har sett att SBIG säljer en färdig dyr variant. http://www.sbig.com/pdffiles/cat_seeingmonitor.pdf

DÄr kan du kanske få lite tips med tror jag. Ser fram emot att se en seeing graf från StarSoft snart,
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Seeing monitor

Post by Starsoft »

SBIG har en klurig lösning för att få snabbare mätning av stjärnans position när man exponerar samtidigt som bilden läses ut från chipet, dom får motsvarande 200 bilder per sekund. Med min videokamera får jag bara 25 bilder per sekund så där ligger dom lite före, undrar hur mycket det kommer att påverka mätvärdena?

Den enda fördelen med min videokamera kontra en USB baserad web-kamera är just bildfrekevensen, även om det finns USB kameror som ska klara att skicka 25 bilder per sekund okomprimerat så har jag ännu inte sett någon.

Men jag får väl hålla till godo med vad det ger, något absolut mått på seeingen förväntar jag mig ändå inte, utan bara att relativt kunna se om det är bättre eller sämre och där tror jag mina 25 f/s räcker.

Då kan det bli svårare att mäta hur ljus himmelsbakgrunden är, och att beräkna transparansen utifrån polaris aktuelle ljusstyrka, här kan AGC funktionen i kameran ställa till det. Men jag har en förhoppning om att den alltid ska vara maxad på natten så då kan det kanske gå att få hyggliga värden ändå.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Seeing monitor

Post by Robert »

Jag tror att värme på ditt fönster kan vara bra. Dels försvinner imman men om det regnar eller har regnat så kommer vattendropparna försvinna fortare.

Ett varv runt med resistiv värmetråd runt din fönster skiva kan nog göra susen.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Seeing monitor

Post by Starsoft »

Då har man varit lite nyttig i helgen och kommit lite längre med kamerahuset.

Image

Roberts råd med värmetråd insåg jag är en bra idé, kameran utvecklar nog för lite värme för att hålla tort på glaset. Eftersom jag hade motstånd liggande så lödde jag ihop en ring med sådana så att jag kom upp i 100 Ohm totalt. Om jag nu matar ringen med 12V, samma som kameran, så blir effekten ca 1,5W vilket säkert är för högt, men då sätter jag ytterligare ett motstånd i serie med ringen inne i röret, då får jag ned effekten vid glaset och dessutom så att jag får lite mera värme inne i röret.

På bilden syns från vänster, luckan som ska sitta fast i bakändan med de två magnetlåsen från Clas Olsson, en hållare i plywood för att sätta fast kameran inne i röret, ringen med motstånd för att värma glaset och den runda glasskivan som glasmästaren gjorde för 50 kr.

Luckan i bak på röret blir inte tät, tidigare erfarenheter har visat att det är så gott som omöjligt att göra en kapsling tät som ska sitta utomhus, bättre att ha lite öppet och alltid se till att ha något högre temperatur inne i kapslingen än vad det är utomhus.

Kan också nämna att den "smarta lösningen" med att kapa av två ringar från avloppsröret och sedan ta bort en bit så att dom skulle gå att klämma fast inne i röret inte var så lyckad. Det visade sig att när jag tog bort en bit av ringen så rullade dom ihop sig efter ett tag så dom glappade ordentligt inne i röret vilket gjorde det svårt att sätta fast dom, det hade varit bättre att såga till två ringar i trä med bandsågen.

Nu ska jag måla allt svart och skruva ihop det så får vi se nästa helg om det kan komma upp några live-bilder på polstjärnan på internet, eller i alla fall bilder på molnen 8)
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb