PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Bilder från galleriet
Post Reply
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: PK164 Jones-Emberson 1
Exponering: Ha: 10.5 hr; OIII: 9hr
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: ASA N10 astrograph
Kamera: FLI ML8300 monokrom
Kommentar: Liten god plenetär nebulosa. Jag han inte med SII före sommaruppehållet. Kanske nästa år.

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by AstroFriend »

Hej Matts!
Imponerande bild, och du har inte ens gjort den färdig än utan väntar på den 3:e kanalen. Vad ligger på den saknade 3:e kanalen idag, medelvärdet av de två andra eller någon annan beräkning?

Läste om din astrograph, imponerande data, f/3.6 till ex. och på det har du exponerat nära 2 x gånger tio timmar! Hur långa är delexponeringarna? Bor du på en bra mörk observationsplats så du lätt kan köra igång observationer, eller behöver ta med utrustningen till bättre lämpade platser?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Hej Lars och tack för kommentarerna.

Bilden är tagen med smalbandsfilter vilket hanterar det mesta av ljusföroreningarna (vilka är omfattande 10km från Slussen i Stockholm). Exempelvis så finns väldigt lite ljusföroreningar inom de 5nm runt H-alfa linjen som filtret släpper igenom. Lite värre är det runt OIII-linjen, men där har jag ett 3nm filter vilket funkar ganska bra.

Delexponeringarna ligger på 30min (autogidning är ett nödvändigt även med ASA montering - kanske går det att få till utan guidning med den nya elektroniken som jag just uppgraderat till).

Jag har kombinerat smallbandsbilderna in i RGB-kanlernat enligt följande. Normal följer H-beta överallt där H-alfa finns (men inte alltid så man får se upp). H-betalinjen ligger i det blå spektrat och dess styrka är ca 15% av H-alfa. OIII ligger precis på gränsen mellan grönt och blått (är egentligen två linjer). Därför har jag använt följande "mappning".

Rött = H-alfa
Grönt = OIII
Blått = 15% av H-alfa och 85% av OIII

för att skapa RGB bilden ovan.

Vad jag ev kommer att göra nästa år (men det är inte säkert) är att också ta SII. Då kan jag ex göra en Hubble version (R = SII, G = H-alfa, B = OIII) och en annan variant av RGB (R=20% av SII och 80% av H-alfa, G som ovan och B som ovan).

Mvh
Matts
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by AstroFriend »

Hej Matts!
Smalbandiga filter är verkligen intressanta och spännande, allra helst när man bor som du och jag (Hagsätra) gör i ljusförorenade miljöer. Dina filter är verkligen smala, 3nm, läser att gränsen går vid f3 för att det inte skall bli problem med filteregenskaperna vilket du klarar med lite marginal. När du skriver att du exponerat i 10.5h, alla delexponeringar kan väl inte vara från samma natt eller?

Hur är din astrograph konstruerad, vilket backfokus har den, finns det rejält plats för filterhjul och andra tillbehör, är det enkelt att applicera en fokusmotor? Har själv en gammal Explorer 10" liggandes som jag funderat på att göra om till en astrograph, större sekundärspegel och 2.5" fokuserare (24x36 sensor). Men kanske säljer den och köper något färdigt, fast så fin som din ligger lite utanför budgeten.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Hej igen Lars,

Riktigt - det är fotograferat över flera nätter.

Astrografen är grund och botten en newtonian med en korrektor (Wynne corrector). Den har tillräckligt backfocus för FLI CWF 2-7 filterhjul (12-13 mm om man använder en FLI kamera) och en tunn OAG (ca 10mm). Jag har några cm till godo om jag minns rätt (är inte hemma nu och kan inte kolla).

Vad gäller focusmotor så ingick det i själva OTAn. Det är enkelt att byta så länge man byter till ASAs fokuserare.

Smalbandigt och f-tal: detta är inte antingen eller utan det blir en gradvis försämring varför även f2.8 borde funka någorlunda. En bra teoretisk förklaring hittar du på astrodon.com.

Lycka till med astrografprojektet!

Mvh
Matts
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by skafar65 »

Hej Mats! Riktigt go bild på ett objekt jag inte sett innan?! Fina detaljer i nebulosan och härliga färger på objektet och stjärnorna som borde vara svåra att få till då du saknar en kanal? Om man ska ge någon kritik så är det bakgrunden som är enormt ojämn? Ser väldigt "fluffig" ut? Imponerande resultat mitt från storstaden! Skänker hopp till alla som lever i en ljusförorenad värld! :)

Mvh //Micke
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by AstroFriend »

Hej Matts!
Nej interferens filter klipper inte så skarpt, randstrålarna (störst infallsvinkel) påverkas mest och speciellt med stora sensorer, blir väl typ vinjettering kan jag tänka mig när den fotograferade våglängden hamnar utanför filtrets passband.

Ja du mitt bygge, inte så avancerade saker men många saker på G. Fjärrstyrning, mobil utrustning, off-axis guider, modifiera kameran (H-alpha) och kanske i framtiden bygga om Newtonen. Tills vidare får min 500mm tele duga.

Låter som om din astrograph verkligen är genomtänkt, köpte du den i Sverige eller direktimporterad?

Lycka till själv, hoppas den sista våglängden kommer på plats i höst/vinter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Tack Micke,

Har också sett ojämnheten i bakgrunden när jag tittade på en okalibrerad skärm på en laptop. På min kalibrerade IPS skärm är bakgrunden jämn (och mörkare).

Är din skärm kalibrerad?

Mvh
Matts
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by stoffe »

Bakrunden är jämn på min IPS skärm (Lenovo X220) och jag har kalibrerat den mot lagom.nl. Fantastisk bild för övrigt!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by Terje »

Jag måste faktiskt hålla med om att bakgrunden inte ser bra ut, jag skulle gissa att du heltenkelt haft en för hög svartpunkt på din skärm när du behandlat den. på min ganska väl manuellt kalibrerade skärm så är bakgrunden markant flammig om man tittar lite närmare på den. Man skall komma ihåg att allt inte beror på enbart skärmen utan att framförallt svartpunkten påverkas rejält av omgivningen. Sitter du i ett ljust rum så kommer svartpunkten att tryckas upp ganska mycket jämfört med om det är helt svart i rumet. Är skärmen kalibrerad en vintereftermiddag så kommer det inte att se likadant ut en sommar eller vårdag.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by gunnar »

Hej Matts
På min skärm ser inte bakgrunden så bra ut heller. Dock är min skärm är inte kalibrerad enl. alla konstens regler. Annars en härlig bild på denna nebulosa som jag inte hört talas om.

Med vänlig hälsning Gunnar
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: PK164 Jones-Emberson 1 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Tack för er feedback runt bakgrunden. Jag noterade det själv på min laptopskärm. Det visade sig att skärmens ljusstyrka var på tok för hög. Men när jag drog ner på skärmens ljusstyrka (manuell kalibrering) blev allt bra igen.

När jag kommer hem ska jag kolla svärtpunkten i PS igen. Framförallt bör bakgrunden vara jämn även om svärtpunkten är lite hög.

Återigen - stort tack, det uppskattas.

Mvh
Matts

Return to “Bilder”