Tomten finns

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Tomten finns

Post by Starsoft »

Slutligen hade jag allvarligt börjat överväga om det verkligen kunde vara så att tomten inte eisterar, en verkligt svindlande tanke.

Men lycligtvis fick jag bevis för hans existens idag, mina RGB filter har dykt upp, visserligen utan det extra TrueTech filterhjulet, men ändå rätt så bra.

Bildbevis:

Image

Följde med ett L filter också, är förmodligen för att minska färgfelen med refraktorer?

Och vädret är som vanligt...
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tomten finns

Post by Bengt »

Det var väl på tiden !

Skönt att du nu äntligen fått dina filter.

Om Lum filter motverkar så mkt färgfel vet jag inte men bilderna blir skarpare och med bättre fokus tycker jag med det i när man kör lum kanalen .

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Tomten finns

Post by Robert »

Kul att tomten kom till slut.

L filter är väl clear filter eller IR-block

Största anledning till ett clear/IR- block filter är att man inte behöver fokusera om då man byter från färgfilter till luminans.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Tomten finns

Post by Starsoft »

Det där med samma optiska väg i ett filterset är ju bra, tänkte inte på det. När jag köpte mina OIII och SII filter så hade jag redan ett Ha filter, det blev inget set, så där måste jag fokusera om när jag byter filter. I och för sig är det ingen större operation genom att jag har en Moonlite stegmotorfokuserare och vet skillnaden i väg, men det hade väl ändå varit bra med ett... vad det nu heter, filterset. Det kanske finns någon välvillig astrohandlare som kan vara beredd att mot en smärre avgift byta in mina separata 2" Baader Ha, OIII och SII filter mot ett set?

Ska bli kul att prova med RGB filter och se hur de är att använda i jämförelse med att använda 300D bilder som fargdata.

Har också läst på lite om fotometriska filter, och det verkar som det går utmärkt att använda vanliga RGB filter i stälet för fotometriska BVR filter, bara man använder transformfunktioner som översätter värdena till standardvärden. Jag tänker framöver försöka mig på precisionsfotometri för att hitta planeter, det finns några få kända med korta perioder som ska gå bra att detektera, och går det bra med dessa så tänker jag börja leta efter nya planeter. Snart skickas Kepler sateliten upp och då kommer det att gå inflation i planetletandet, så vill man ha ett jack i kolven så är det nog dags att börja nu.

http://kepler.nasa.gov/

Här finns mängder med bra information om hur man (NASA) tänker sig att hitta mindre planeter med hjälp fotometri, men beräkningarna ger också en bra indikation hur länge man måste leta själv innan man hittar en planet. Massor av intressant läsning över huvud taget, t.ex. om hur CCD kameror i storformat kan se ut och fungerar.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Allmänt”