Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Inatt var det fint väder i Lund - med varmt väder och efterföljande sovmorgon var det ett nöje att köra ett variabelpass.

Mest handlade det om nordligt belägna miror och halvregelbundna, de flesta finns med här, annars står förstås detaljerna att finna i SVO.

R CrB har hejdats i sin uppåtgående trend och istället vikt av nedåt en bit den senaste tiden. En märklig stjärna. Dessutom premiärobsade ett par objekt i Lyran: den märkliga V562 Lyr och MV Lyr. Här är det fråga om ren övervakning: de kommer förmodligen inte röra på sig alls, men om de gör det kan det bli riktigt spännande. Alltid kul med några högoddsare på observationsprogrammet.

Antalet obsar blev 27 stycken plus lite djuprymdsgodis i form av M3 som var riktigt stilig i 20 cm Newton med 6.7 mm okular.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robert »

WROA kommer inte rapportera in några mer mätningar till AAVSO. Jag är numera könd som VXR där...

Tydligen hade jag registrerat ett konto 2005 och fick då VXR som obskod och de slog ihop det med WROA nu.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Skönt observationsväder igår kväll och en liten samling obsar av de ljusare variablerna blev det. Himmeln var riktigt ljus och det är lite svårare att navigera då man inte ser så många stjärnor att orientera efter. Upptäckte först att förmörkelsevariablen u Her var i minimum, fick den 00:10 till 5.3, gjorde en halvtimme senare en ny obs och var då på väg upp, 5.2. Chi Cyg fortsätter neråt efter sitt rekordljusa minimum på 3.7, igår bedömde jag den till 4.6. R Aql bedömde jag till 6.4, undrar om den inte har passerat sitt max nu. RV Tauri-stjärnorna AC Her och R Sge låg nära sin normalnivå, 7.4 resp. 9.0. Algolvariabeln delta Librae bedömdes till 4.9, vilket är dess normala ljusstyrka. Vågen är inte en stjärnbild jag besöker så ofta annars. Såg i listan "Aktuella miror" på SVO att R Oph skulle vara nära max, det är en variabel jag inte observerat tidigare, men den var lätt att hitta nära eta Oph och bedömdes till 8.0. Lite högre upp i Ormbäraren finns miran RY Oph som också närmar sig max, 9.1 igår.

Övriga variabler som sågs var g Her 4.9 (halvregelbunden, på väg uppåt), eta Aql 4.1 (cepheid), rho Cas 4.2 (halvregelbunden)

Sedan monterade jag kameran på stativet istället för kikaren och gick iväg till ett grönområde ett par kvarter från mitt hus där det är fri sikt mot norr för att fota epsilon Aurigae. Den är i konjunktion med solen ikväll, så tiden från slutet av maj till början av juli är det besvärligt att följa stjärnan. Men jag har ju ett par somrars erfarenhet nu och vet att bara det är klart går det att använda bilderna för fotometri även om de visar blå skymmningshimmel istället för svart natthimmel. 2.985 fick jag epsilon till och den verkar vara på väg uppåt igen i en av sina egenvariationer.

Kvällen avslutates med att jag bytte tillbaks till kikaren och tittade till R Scuti som precis hade kommit över taket till grannhuset. Det ligger fortfarande kvar i sitt djupa minimum, kanske hade den börjat ljusna en aning, satte den till 8.3.
Thomas Karlsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Imponerande variabelarbete i sommarnatten.
Trevlig läsning.

Pierre
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Det blev några midsommarobservationer under en halvtimme mellan 00:30 och 01:00. Det var inte jättebra himmel, delar av den var täckt med tunna moln. Dessutom en nästan full måne lågt i sydväst. Gränsmagnituden var ca. 9.5, 2 magnituder under bästa förhållandena.

Chi Cyg fortsätter att avta, nu dominerar den inte i sitt område längre, skattade den till 5.3. R Aql avtar också, men ännu rätt långsamt, 6.6 igår. R Sct fortätter vara i sitt rekordjupa minimum, 8.2. AC Her skattades till 8.1, på väg till primärminimum. I övrigt sågs dessa variabler: g Her 4.8, u Her 4.7, X Oph 7.6, R Sge 9.4, S Sge 6.0, RY Oph 8.2, EU Del 5.8
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Kul att se att det går att se så pass bra i dessa ljusa tider. Jag har åkt en bit norröver, till Hälsingland för att fira midsommar. Här är det i princip omöjligt att se något mot den ljusa natthimlen.
Jag noterar att sommarsolståndet inträffade kl. 07:14 i morse (svensk sommartid). Med andra ord går vi äntligen mot mörkare tider igen! (Det där skulle jag inte ha sagt för några år sedan :geek: )...

Glad midsommar!
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robert »

Observera på så hamnar ni pån tv....

http://www.youtube.com/watch?v=ecyDxSS99Fk
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Får nog öka takten rejält om man ska nå upp till Rod Stubbings. 2010 låg han femma på AAVSO:s lista över mesta visuella observatörerna med drygt 184000 observationer (ftp://ftp.aavso.org/public/anniversarypdfs/TOPVis.pdf). 2012 passerade han 200000 observationer (http://www.aavso.org/observer-awards%E2%80%942012)
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Körde ett par pass med 20 cm Newton i går och i förrgår. Dels handlade det om att återstifta bekantskapen med några stjärnor jag inte obsat sedan förra säsongen, dels om att göra välbehövliga obsar för att fylla luckor i ljuskurvorna för några av mina miror. Dessutom några förstagångsobsar.

Till den sistnämnda kategorin hör LD 323, jag provkörde den nyskapade sekvensen och variabeln var lättfunnen och ganska lättskattad. 11.7 fick jag den till. V562 Lyr, den märkliga Dahlmarkupptäckten, skattades till 11.8; inte mycket händer alltså där för tillfället. Detsamma gäller NSV 11154, en av den norra stjärnhimlens nyupptäckta och ljusare RCB-stjärnor: 12.1. Väntar fortfarande på det första minimat för denna stjärna sedan jag började följa den.

MV Lyr, däremot, är kanske på gång att aktivera sig. Till skillnad från förra gången jag obsade den, i maj (då jag skattade den till 12.4), var den nu knappt synlig; den fladdrade in och ut och låg nära synlighetströskeln i den ljusa sommarnatten; jag kände mig konservativ och satte den till <12.5, för att vara på den säkra sidan.

DY Per var också ganska svag, obsade den till 12.6 ena kvällen och 12.8 den andra. ES Aql såg jag för första gången igår! Förra året, som var den första säsongen då jag obsade denna RCB-stjärna som ligger ganska exakt på himmelsekvatorn (och därmed inte är synlig så länge från min observationsplats, som är omgiven av femvåningshus), hade jag bara negativa obsar av ES Aql, men nu lyste den klart och tydligt nära max på 11.8.

AG Dra, för tillfället målet för en AAVSOkampanj, är inaktiv på 9.9 och Z Cam låg i minimum (<12.5), medan däremot RX And, en annan Z Cam-stjärna låg ganska nära max, på 11.7.

Ett antal miror och andra objekt avrundade de bägge kvällarna. Man noterar bland annat att R Aql nått 7.9 och chi Cyg 7.0, och att U Dra, en ny bekantskap för mig, låg ganska högt upp i ljuskurvan på 11.1. W Lyr var nära max (8.6) och flera av mina miror var ganska nära minimum: T Cep (9.4), R Dra (12.4), S UMi (12.0), T UMi (12.1 - tekniskt sett bör den väl i och för sig inte klassas som Mira längre) och R Cam (12.0).

Ett par härliga obskvällar i skjortärmarna.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Jätteroligt att läsa observationerna klädda även i ord!

Du nämner att U Dra låg ganska högt upp i ljuskurvan. Jag har ett lätt traumatiskt minne av när U Dra en gång låg högt kanske inte i ljuskurvan men på himlen. Det var på den tiden jag observerade med 6-tummare från obs-kullen och hade hygglig sikt åt alla håll. U Dra fanns då på mitt program, det gör den inte nu, den ligger för nära himmelspolen för att synas från balkongen.

Halvt om halvt redan nacktrött och definitivt frusen skulle jag avsluta obspasset med U Dra. Jag tittade nästan rakt upp och där låg Delta Draconis, den ljusa stjärnan alldeles intill U Dra. Rak sökare på ett teleskop är inte idealiskt när man ska rikta in mot en celest plats nära zenit. Men det brukade gå bra ändå. Det gick inte så bra den här gången. Jag orkade behålla titta-i-sökaren-positionen två sekunder åt gången, sedan var jag tvungen att vila några sekunder och göra ett nytt försök.

Ingen Delta Draconis syntes i sökaren, ingen annan stjärna heller. Efter ett tiotal försök, några sekunder åt gången, insåg jag att sökarens objektiv var helt igenimmat. Torkade bort fukten och såg några stjärnor men ingen Delta Dra. Allt tröttare och lätt frustrerad fick jag till slut in de två stjärnor som markerar drakkroppens böj, den ena av dem är Delta Draconis. Jag valde den som inte är Delta Draconis, vilket jag insåg så snart jag tittade i okularet. Och när jag skulle titta i sökaren för att gå till den riktiga Delta Draconis syntes ingenting. Imma igen. Gick hem.

Men U Dra är i vanliga fall en fin mira. Det finns en mycket tydlig asterism alldeles i närheten, den ser ut som en miniversion av Drakens huvud (Caput Draconis).

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Jätteroligt att läsa observationerna klädda även i ord!

Du nämner att U Dra låg ganska högt upp i ljuskurvan. Jag har ett lätt traumatiskt minne av när U Dra en gång låg högt kanske inte i ljuskurvan men på himlen. Det var på den tiden jag observerade med 6-tummare från obs-kullen och hade hygglig sikt åt alla håll. U Dra fanns då på mitt program, det gör den inte nu, den ligger för nära himmelspolen för att synas från balkongen.

Halvt om halvt redan nacktrött och definitivt frusen skulle jag avsluta obspasset med U Dra. Jag tittade nästan rakt upp och där låg Delta Draconis, den ljusa stjärnan alldeles intill U Dra. Rak sökare på ett teleskop är inte idealiskt när man ska rikta in mot en celest plats nära zenit. Men det brukade gå bra ändå. Det gick inte så bra den här gången. Jag orkade behålla titta-i-sökaren-positionen två sekunder åt gången, sedan var jag tvungen att vila några sekunder och göra ett nytt försök.

Ingen Delta Draconis syntes i sökaren, ingen annan stjärna heller. Efter ett tiotal försök, några sekunder åt gången, insåg jag att sökarens objektiv var helt igenimmat. Torkade bort fukten och såg några stjärnor men ingen Delta Dra. Allt tröttare och lätt frustrerad fick jag till slut in de två stjärnor som markerar drakkroppens böj, den ena av dem är Delta Draconis. Jag valde den som inte är Delta Draconis, vilket jag insåg så snart jag tittade i okularet. Och när jag skulle titta i sökaren för att gå till den riktiga Delta Draconis syntes ingenting. Imma igen. Gick hem.

Men U Dra är i vanliga fall en fin mira. Det finns en mycket tydlig asterism alldeles i närheten, den ser ut som en miniversion av Drakens huvud (Caput Draconis).

mvh
Hans Bengtsson
En god historia som med all önskvärd tydlighet visar vilken kontaktsport visuella variabelobsar är! Det ligger mycket fysisk ansträngning bakom många visuella obsar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

I natt körde jag ett mindre fältkikarepass. Bland resultaten: AF Cyg har precis passerat ett max, TX Dra ligger nära minimum, Z UMa är halvvägs mellan max och min och CH Cyg är någorlunda stark (7.6).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Intressanta rapporter Gustav. Körde själv ett variabelpass igår. Det hade mörknat tillräckligt för att börja observera redan vid 23:20 jämfört med ca 00:00 runt midsommar. Fullmånen gjorde att det trots den mörkare himmeln inte gick att komma så djupt ner i magnituderna.

R Sct har klättrar nu snabbt upp från sitt ovanligt djupa minimum. 6.9 igår jämfört med 8.1 för två veckor sedan. Två andra RV Tauri-stjärnor, R Sge och AC Her verkar båda vara inne i sitt sekundärminimum då ljusstyrkan sjunker med upp till en halv magnitud jämfört med deras max- eller normalnivå. 9.4 resp 7.7 igår. En för mig ny bekantskap i denna klass är V Vul, noterades till 8.7 igår.

Bland mirorna noterade chi Cyg till 7.1 och R Aql till 8.1, de sjunker nu i ett jämnt tempo. RY Oph har jag följt över dess senaste max som inträffade runt 1/7 och hamnade på 8.0, nu avtar den rätt snabbt, 9.1 igår. T Her och Z Peg verkar vara i sitt max, noterades till 7.4 resp 8.8. X Oph har ett ganska långsamt förlopp men verkar fortfarande sakta stiga, 7.3 igår. Övriga miror R Equ 9.1, R Vul 9.7, SX Peg 9.7 och TU And 8.5.

I övrigt observerades cephiderna eta Aql och U Aql, förmörkelsevariabeln U Sge och de halvregelbundna EU Del, U Del, CZ Del, CT Del och GO Peg.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

ThomasK wrote:Intressanta rapporter Gustav. Körde själv ett variabelpass igår. Det hade mörknat tillräckligt för att börja observera redan vid 23:20 jämfört med ca 00:00 runt midsommar. Fullmånen gjorde att det trots den mörkare himmeln inte gick att komma så djupt ner i magnituderna.
Intressant att læsa din rapport också, Thomas!

R Sct har jag aldrig obsat - i sjælva verket ingen av RV-stjærnorna - men det kanske vore idé att lægga upp några sådana på ens program. De verkar ha en intressant blandning av oregelbundenhet och regelbundenhet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tillbringade en knapp vecka i Tisvildeleje på norra Själland; sol, snorkling, salta bad, nattlig livepoesi (Charles Bukowski - på danska!) och en del variabelobsande.

Eftersom jag inte kunde ta med mig mitt 20 cm Newtonteleskop på tåget fick det bli 15x70. Jag hade förberett en del för mig nya fältkikarevariabler, så de fyra nätter jag kunde obsa (två fina nätter, en halvklar och en med vissa luckor i molntäcker) innebar såväl nya bekantskaper som gamla fältkikaregodingar.

I den sistnämnda kategorin hamnar bland andra CH Cyg som är ganska ljus för tillfället (7.5 resp. 7.6), AF Cyg som viker nedåt efter ett max i början av juli (7.2, 7.3, 7.5), V Boo som är ganska svag (9.0), V0465 Cas som just nu passerar minimum (7.2, 7.3) och Z UMa som nått halvvägs från maximum till minimum (7.7, 7.9). V CVn ligger nära minimum (8.0, 8.2). Chi Cygni hade hunnit till 7.3 när jag obsade den, R Aql till 8.1. V Cas är nära max på 7.2, U Per på 8.4. RR Lyrae (7.9) går som ett urverk men det kan ju vara kul att obsa sådana variabler också.

Bland nyare bekantskaper förtjänar kanske främst R Sct att framhållas. Jag vet egentligen inte varför jag inte observerat denna tidigare - den har ju så mycket som talar för sig, och jag förstår verkligen varför observatörer som Robin och Thomas ägnat den så mycket uppmärksamhet tidigare; den har ju nästan allt: det är en lättfunnen variabel med rejäla, distinkta och snabba ljusväxlingar som är lagom oregelbundna (plus ett ljusstarkt Messierobjekt alldeles i närheten). Enda minuset i protokollet är väl deklinationen som ligger på -5 grader. Nu blev det i varje fall tre obsar av den här variabeln som alldeles nyligen passerade genom ett av de svagaste minima den någonsin obsats på. Där nere, runt åttonde magnituden, ligger den inte nu utan mer eller mindre rusar uppåt: först obsade jag den på 6.7, natten därefter på 6.4, ytterligare en natt senare 6.1. 6 tiondelars förändringar på tre dygn!

SU Per är en långsam röd variabel nära dubbelhopen som jag obsade till 8.4. Sen obsade jag en handfull för mig nya miror som alla var nära maximum: TU And (8.4), T Her (7.6). X Oph (7.3), R Ser (8.2). R Lyn kunde jag inte se mot den ljusa norra himlen utan fick sätta den till <8.3. Synd, för det är inte så många som obsar den just nu i AAVSO:s databas. Den ligger nära maximum just nu och dess nordliga läge strax ovanför Kusken gör den extra väl placerad för nordliga latituder.

Ett antal mer eller mindre spännande halvregelbundna variabler i bland annat Boötes och Herkules avrundade en dansk obsrunda som inalles resulterade i 56 obsar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA