M81 & M82 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 & M82
Exponering: L: 41*5min, RGB: 11*5min, Ha: 12*10min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Orion Optics AG12
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Hej igen, här kommer den slutgiltiga behandlingen av AG12ans first light. Då jag hade väldigt svårt för att få en naturlig mix mellan stenhårt stretchad IFN och galaxerna, så valde jag att göra två versioner. En där jag höll igen med bakgrunds-töjandet, och en där jag drog på så det rök.
(alla versioner + annoterade finns i diskussions-tråden nedan.) Bilden är upplagd i full upplösning, 0.99"/pixel

Image
Klicka for att se stor version av bilden


Image
Klicka för att se en annoterad version av bilden



Image
Klicka för att se en disney-version av bilden


Image
Klicka för att se en annoterad version av disney-bilden
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Corpze »

Tjusigt, H-a sticker ut ordentligt men det ger fina kontraster, nu ser spiksen inte så framträdande ut som på cigarrbilden du la ut för ett tag sedan ut smälter in mkt bättre i bilden!

Du lyckades få fram mkt nebulositet i Disneybilden också, strålande First light! Är alla bilder du tar oguidade?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Cassini »

Corpze wrote: Är alla bilder du tar oguidade?

MVH Daniel
Nu heter jag inte Grinde men här tror jag vi inte längre pratar om guidat/oguidat utan snarare om ett observatorium med artificiell intelligens. :green:
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by mattssporre »

Suveräna bilder Jonas - bättre first light än så här kan man knappast ha :good:

Gillar att du gjorde två versioner - de fokuserar på olika aspekter som i viss mån motsäger varandra så att ha två versioner lyfter fram olika delar.

Mvh
Matts
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Robert »

:good: Kanonbra first light bild. Kul att se dina 2 olika versioner med. MYcket tid på färgdatan verkar ge bra resultat för dina färger med och h-alpha regionerna ser fina ut i M81.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Magiskt bra Grinde! Magiskt!
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by akjalam2 »

Världsklass !!
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Init4theimaging »

Fantastiskt bra Jonas.
Lovar gott inför kommande säsong.

Mvh,
Daniel
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Marcus »

Instämmer, mycket fin bild.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Hej Jonas,

båda bilderna är fantastiska, men jag föredrar ändå 2:an, makalöst bra avvägning av bakgrundsnebulositeten och galaxerna.
Du har inte lite mera utfall ovanför M82 och nedanför M81 i den stående bilden (höger -vänster i den liggande)? Jag tycker det är lite för snävt beskuret även om det är en stor vinkel du har fått med.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Vilka fantastiska bilder du tagit, blev ju väldigt nyfiken på hur man åstadkommer sådana. Förutom din skicklighet ser jag att du också har skaffat ett ypperligt instrument, Orion AG 12. Väldigt avancerat Newtonteleskop, med inbyggd matchad comacorrector dessutom, låter som en mycket trevlig kompanjon där ute i mörkret.

Har själv en Skywatcher 10" som ligger och som jag ev. tänkt anpassa för foto i framtiden, alternativt köpa något färdigt. Såg på dina äldre bilder att du också har en Skywatcher Maksutow/Newton i 8" utförande, har ju en hel del fördelar, inget behov av comacorrector och inga spikes, byggd för astrofoto från grunden. Vad är din erfarenhet av kvaliten från den, klarar optiken en 24x36 sensor, finns tillräckligt med backfokus för att montera tillbehör? Finns ju även en större variant i 10" utförande som kanske är mer lämplig för den sensorn men även den har bara 2" anslutning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: M81 & M82 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ett stort tack för all fin kritik!
Corpze wrote:Du lyckades få fram mkt nebulositet i Disneybilden också, strålande First light! Är alla bilder du tar oguidade?
Tack Daniel!
Jag ser att jag glömde skriva att bilden är oguidad. Jag slutade guida i slutet av 2011 då jag fick min 10micron GM2000 HPS, sen dess körs allt oguidat.


Cassini wrote:Nu heter jag inte Grinde men här tror jag vi inte längre pratar om guidat/oguidat utan snarare om ett observatorium med artificiell intelligens. :green:
Ja det här med automatisering är lite annorlunda, i början kunde man säga att mitt observatorium hade artificiell intelligens och personlighet som en uppkäftig tonåring som fastnat i trots-åldern. Men nu efter testsäsongen så kommer vi bra överens :)


mattssporre wrote:Suveräna bilder Jonas - bättre first light än så här kan man knappast ha :good:
Gillar att du gjorde två versioner - de fokuserar på olika aspekter som i viss mån motsäger varandra så att ha två versioner lyfter fram olika delar.
Mvh
Matts
Tack Matts!
Riggen presterade förvånansvärt bra, trots att jag låg ca 5mm fel i sensor/korrektor-avstånd, men som tur är var det rätt förlåtande eftersom 8300-sensorn är relativt liten. Jag hade dock lite tilt i fokuseraren, men det jämnade ut sig i stacken då jag sköt ungefär lika mkt på båda sidorna av meridianen. Ska bli kul att se vad som går att få fram senare med bättre seeing än vad jämtland har att erbjuda (rätt bedrövligt här tyvärr)
Precis som du säger så tyckte jag två versioner var rätt väg att gå, då jag föredrar "naturligt" stretchad data, men samtidigt var jag nyfiken på hur mkt IFN som gick att få fram, och det betyder två olika sorters "framkallning" för mig.


Robert wrote::good: Kanonbra first light bild. Kul att se dina 2 olika versioner med. Mycket tid på färgdatan verkar ge bra resultat för dina färger med och h-alpha regionerna ser fina ut i M81.
Färgdatan var en fröjd att behandla, tidigare har jag nöjt mig med väldigt lite färgdata men efter att ha kört med runt en timme per kanal (med f/3.8 dessutom) så kommer jag knappast fuska med tiden i fortsättningen, allt blev grymt mkt lättare/snyggare med mkt data. (nog för att ha hört det 1000 ggr, men det var ändå en aha-upplevelse att se det med egna ögon)


Peter R wrote:Hej Jonas,
båda bilderna är fantastiska, men jag föredrar ändå 2:an, makalöst bra avvägning av bakgrundsnebulositeten och galaxerna.
Du har inte lite mera utfall ovanför M82 och nedanför M81 i den stående bilden (höger -vänster i den liggande)? Jag tycker det är lite för snävt beskuret även om det är en stor vinkel du har fått med.
/*Peter R
Tack Peter!
Tyvärr blir det så här tight med 1140mm brännvidd och en relativt liten sensor(kaf-8300). Men jag är ändå väldigt nöjd att få med båda galaxerna, och samtidigt kunna matcha/överträffa upplösningen från många av de riggar som bara får med en galax i taget pga onödigt långa brännvidder.


AstroFriend wrote:Hej Jonas!
Vilka fantastiska bilder du tagit, blev ju väldigt nyfiken på hur man åstadkommer sådana. Förutom din skicklighet ser jag att du också har skaffat ett ypperligt instrument, Orion AG 12. Väldigt avancerat Newtonteleskop, med inbyggd matchad comacorrector dessutom, låter som en mycket trevlig kompanjon där ute i mörkret.
Har själv en Skywatcher 10" som ligger och som jag ev. tänkt anpassa för foto i framtiden, alternativt köpa något färdigt. Såg på dina äldre bilder att du också har en Skywatcher Maksutow/Newton i 8" utförande, har ju en hel del fördelar, inget behov av comacorrector och inga spikes, byggd för astrofoto från grunden. Vad är din erfarenhet av kvaliten från den, klarar optiken en 24x36 sensor, finns tillräckligt med backfokus för att montera tillbehör? Finns ju även en större variant i 10" utförande som kanske är mer lämplig för den sensorn men även den har bara 2" anslutning.
/Lars
Tjenare Lars, tack för din kommentar!
Ja AG12'an är verkligen ett dröminstrument med sitt snabba f/tal och lagom brännvidd tillsammans med små pixlar(rätt bildskala utan att behöva binna). Dock så är bildskalan runt 1" lite overkill för den typisk seeingen häromkring men jag hade redan innan inköpet långt gångna planer att placera tuben i ett obs med klart bättre förhållanden. 190MN tuben är helt löjligt bra faktiskt, jag tror den tar minst lika skarpa bilder som AG12an här i Sverige, där båda utan tvekan är seeing-begränsade, så det enda jag vinner med AG12ans större apertur är snabbare data-insamling pga det snabbare f/talet. Men så fort jag placerar den under en himmel med bättre seeing så tror jag det kommer bli skillnad även i upplösningen.
Jag tror inte 190MN fixar 24x36-sensorer, men APS-C ska inte vara några problem. Men för att kunna nyttja full upplösning så är en bra montering ett måste, Jag upplevde en klar skillnad på mina 190MN-bilder när jag jämför EQ6an och min GM2000. Med en lågprofil-fokuserare är det inga problem att få plats med tillbehör, jag har 3cm till godo med min QSI som visserligen har inbyggt filterhjul och off-axis guider.

Return to “Bilder”