Hyakutake - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Hyakutake - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Hyakutake C/1996 B2
Exponering: tv: rgb 3x20 sekunder, av: f2
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Nikon 50mm f1.4
Kamera: Pro 1024x1024 CCD
Kommentar: Här är en riktigt antik CCD bild av kometen Hyakutake som jag tog vid Universitet för snart 20 år sedan. Den syntes väldigt tydligt på stjärnhimlen, långt mycket bättre än Panstarr. Kanske Ison blir lika bra? CCD kameror var inget för amatörer på den tiden, tror denna kostade 100000kr och det var för 20 år sedan. Inte fanns det något imageprocess program värt namnet för windows miljö heller.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hyakutake - Lars Karlsson

Post by Robert »

Riktigt fin bild på en av mina favoritkometer. Avspeglar väl minnet av denna magnifika komet.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hyakutake - Lars Karlsson

Post by stoffe »

De enda program förutom Photoshop som jag direkt kommer på är Paint Shop Pro och Corel Draw, det har hänt mycket på programvarufronten sedan dess :)

Jag håller med Robert och det är en riktigt fin bild på kometen och taget med en klassiker till objektiv som jag antar att du har kvar? Detta kanske är den äldsta bilden på astronet? Kul att du la upp den!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hyakutake - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Robert o Stoffe!
Jo den blev bra med tanke på vilken teknik som användes jämfört med det som finns idag. Mest berodde det nog på kometens ljusstyrka. Utrustningen tillhörde Universitetet och idag har de en utrustning av en helt annan kaliber. Jag har några bilder till som jag kan färdigställa längre fram, ni kan se de redan nu på min Youtubehemsida: http://www.youtube.com/user/MrLarsvideos. Har dock lite problem med datat, de är i Fits-format men datat följer inte dagens standard riktigt. Då för nära 20 år sedan fick jag skiva mitt eget imageprocess program, använde matlab med alla de problem det innebar, men med hjälpt av det kunde jag bearbeta 16 bitars data och fick till en bild av kometen. Det tog mig hela två år att få ihop det programmet, men lärde mig också mycket av det. För slutfinnish använde jag just Paintshop Pro.

CCD- kamerans chip hade en pixelsrtorlek på 10my och med 1024x1024 gav det en sensorstorlek på 10x10mm, vilket var ruskigt stort på den tiden. På diagonalen är bildvinkeln omkring 15 grader och ändå får inte kometens svans plats på bilden.

Jag var också ned till observatoriet på LaPalma samma år som Hale Boop var uppe, hade tyvärr inte tillgång till någon CCD-kamera för detta ändamål. Uppdraget var då att ta bilder i IR området, om jag minns rätt 5 till 20my. De skulle tas på unga stjärnor med stoft i banplanet som antas var grunden till kommande planeter i andra stjärnsystem och också hur våra planeter runt solen kom till. En imponerande kamera som byggts ihop med Universitet i Frankrike, nedkyld med flytande helium till 4K (-269C) och en sensorstorlek på ca 150x250 pixel. Tyvärr var det 2 veckor av moln vilket det normalt det inte är där nere på 2400m höjd, så blev intet av det.

Har också skrivit några artiklar om CCD kameror, meteoriter och en astrograf, de är i PDF format. Någon av er kanske vet om det går att ladda upp dokument här och länka till i forumet? Jag har sett att andra lagt in bilder i texten på forumet men jag har inte listat ut hur man gör, men gissar att bilderna ligger lagrade här på forumet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”