Sh2-224 - Matts Sporre

Bilder från galleriet
Post Reply
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Sh2-224 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh2-224
Exponering: Ha: 29x30min (b1x1) = 14hr 30min SII: 32x15min (b3x3) = 8hr OIII: 29x15min (b3x3) = 7hr 15min
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: ASA N10 astrograph
Kamera: FLI ML8300 monokrom
Kommentar: Den här nebulosan visade sig vara riktigt knepig att processera då den är extremt ljussvag. Trots över 14timmars Ha-data är mängden brus överväldigande. Jag har bildbehandlat den om och om igen med olika brusreduceringstekniker men får aldrig riktigt det resultat jag vill ha.

Hur som – resultatet är inte helt kass och av andra bilder på nätet att döma är jag inte ensam om att ha brusproblem för det här objektet. Dessutom ter sig en runda till med bildbehandling oöverstiglig varför jag valt att publicera den ändå. Eventuellt tar jag mig an den igen när jag blivit bättre på brusreducering eller, ännu bättre, fått mer data.
För mer info och andra RGB representationer av smalbandsdata följ länken.

http://istarion.net/Picturepages/Nebulas/SH2-224.shtml

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by Timo »

Imponerande HA-exponering Matts !
Oberoende av att nebulositeten är svag så det mäktig bild i mina ögon.
Underbara små stjärnor när man kör med smalband !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by Lazze »

Riktigt häftig bild. Det där med "inte helt kass" skulle jag vilja byta ut till "bästa Sh-224 bilden på nätet" efter en snabbkoll.
Flera av de som provat verkar ha använt 30 minuters Ha-subbar med ett snabbt teleskop vilket visar på ljussvagheten hos nebulosan.
Men jag får inte länken att funka. Någon annan som har problem eller är det min IE10 som krånglar?

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by Robert »

Riktigt fin bild på den svaga nebulosan tycker jag. Verkar vara en svag rackare som du har fått fram bra tycker jag.

Jag modiferade länken med så den är klickbar.
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by gunnar »

Jättefin bild!
Lite beröm går också till din fina hemsida, mycket trevlig med intressant info om bilderna mm. :good:

Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by Cassini »

Att den där bilden är tagen 15 minuter från Slussen är ju helt fantastiskt. Grymt imponerad!
mattssporre
Posts: 64
Joined: 2012-04-02 16:18:59
spamtest: JA

Re: Sh2-224 - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Tack för kommentarerna och uppmuntran!

Jag kollade också in bilderna på nätet och tycker att jag lyckats bättre än de flesta. Anledningen till "inte helt kass" kommentaren är att jag känner mig ganska säker på att det går att göra bättre.

Orginal bilden har mycket brus i sig. Brus reducering är inte min starka sida - hur jag än gör känns det som om jag tar bort för mycket brus. Bilden får en "överprocceserad" känsla.

Hur som, när jag lärt mig mer om brusreducering kanske jag tar mig an uppdraget igen.

Med vänlig hälsning,
Matts

Return to “Bilder”