WikV02

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

WikV02

Post by Tompa »

Jag startar en ny tråd om denna, det blir mest spridda skurar annars...
Tänkte sammanfatta hur det går med registreringen i VSX. Det är inte så enkelt detta. Det har i och för sig att göra med att min kompetens på området är ganska låg, men övning ger träning...

Så här långt har det kommit:
Jag skickade in data för WikV02 i VSX. Namn från 2MASS, position, variabeltyp (HADS till att börja med), max- och min-magnitud, period och epok (de som Thomas räknade fram) samt ett dokument där det framgår vilken utrustning och metoder som använts tillsammans med en ljuskurva, en faskurva samt alla mätdata i AAVSO extended format.

Sebastian Otero svarade snabbt och påpekade att det finns NSVS- och SuperWASP-data tillgängligt och bad mig göra en analys med hjälp av detta samt mina egna data för att förbättra noggrannheten. Därefter fyllde Sebastian på med att detta med all säkerhet är en HADS(B) och att jag även skulle leta efter fler perioder för att bekräfta detta.

Sagt och gjort, jag lyckades ladda ner SuperWASP-datat i form av en FITS-fil som jag läste ut med hjälp av FitsViewer. Detta landade i en textfil med värden för tid, flux och error. Jag hittade ett även ett dokument som förklarade hur omvandling till HJD och magnitud gick till, så till slut hade jag en dataserie med ca 19000 mätningar från SuperWASP. Magnituderna från SuperWASP är troligen ofiltrerade så jag räknade ut en offset som gjorde att SuperWASP-magnituderna höll sig i "mitt" magnitudspann.

Jag laddade därefter ner NSVS-data och omvandlade detta till HJD samt ansatte en offset till magnituden för att passa in med mina egna magnituder.

Fram till hit hade det gått åt en arbetsdag, tur att man var ledig...

Därefter använde jag analysverktyget Period04, som rekommenderades av Sebastian. När jag först försökte köra datat i en analys kurkade datorn, det blev för mycket för min stackars laptop. Jag delade därefter upp SuperWasp-datat i tre delar som kördes var för sig samt mina egna mätningar i en körning och till sist NSVS-datat i en körning.

Efter många om och men (det medföljde en bra tutorial, tack och lov) fick jag fram följande perioder för de olika varianterna av data:
Egen data: P0=0.11657176 P1=0.0902833
Superwasp: P0=0,11657572 P1=0,0902962
NSVS: P0=0,11657465 P1=0,0992582

Mina egna mätningar och SuperWASP-datat harmonierar bra med varandra. NSVS-datat ger ju lite avvikande resultat, om jag tittar på datat rent grafiskt så är NSVS-kurvan väldigt spretig, medan grafen för mina egna mätningar och SuperWASP är mycket mer "tighta". Jag tror inte att NSVS-datat håller måttet i detta fall. Dessa perioder stämmer också bra jämfört med vad Thomas K har fått fram i Peranso. (Jag kände att jag var tvungen att försöka lära mig detta själv, annars blir det mest "Goddag Yxskaft" i mina svar till VSX-moderatorerna).

Det jag nu försöker göra är att få till en faskurva där SuperWASP och egen data plottas in. Jag har inte lyckat fixa detta ännu, min egen kurva är förskjuten mot SuperWASP-kurvan. Felsökning får fortsätta senare, just nu dansar det siffror framför ögonen. Jag kanske behöver lite hjälp med detta, jag ser nog inte skogen för alla träd.
Thomas K: Jag ser att i dokumentet om variabeltyper står det om typen HADS(B) att relationen P1/P0 är 0.77 och det stämmer ju riktigt bra för WikV02: 0.090275 / 0.116589 = 0.7743 med perioderna från min senaste Peranso-beräkning. I dokumentet står det också att relationen P2/P1 är 0.80. För WikV02 borde det betyda att P2 skulle vara runt 0.072, men i våra obsar har inte någon 3:e period framträtt särskilt tydligt (än).
Resultaten från Period04 ger "rätt" värden på P1/P0, om man är ute efter en HADS(B). Om man använder SuperWASP-data bör det gå att hitta även P2, vilket får bli nästa projekt. Får jag sedan ordning på faskurvan borde denna äntligen kunna godkännas för VSX.

Så sammanfattningsvis blir det en herrans massa pyssel innan man får in en ny variabel i VSX...

Ha det gott,
Tomas W

(Om fler är sugna att testa kan jag mejla över data)
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Jag kan köra materialet du fått fram genom Peranso om du vill. Det blir ju enkelt efter ditt förarbete. Jag minns att jag en gång tittade på SuperWASP för V2331 Cyg men att det var rätt bökigt med deras FITS-filer och enbart fluxvärden och jag tror inte jag fick ut något vettigt den gången, men du verkar ha lyckats bättre. Skam den som ger sig.

Hittade du data från ASAS också? Jag har tittat där men hittade inte WikV02. Den finns ju med i NSVS också, men från deras data tyckte jag inte det gick att få ut något vettigt.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

NSVS ska det vara... Någon gång under dagen blev det hjärnsläpp och jag skrev ASAS i stället för NSVS. Jag ändrar i första inlägget.

Vad gäller SuperWASP så har jag använt mig av TAMFLUX2-värdet och räknat om detta till magnitud med formeln mag = 15 - 2.5log(flux)
HJD får jag genom formeln HJD = TMID/86400 + 2453005.5
I detta dokument förklaras det hela: http://arxiv.org/pdf/1009.5306.pdf

Mvh,
Tomas W

(Jag mejlar över data till dig, Thomas)
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Ja, NSVS tror jag inte du kan använda i detta fall. Där finns för många data med dålig precision. Skippa NSVS vad gäller denna stjärna, är mitt råd.

Det är ett fantastiskt jobb av högsta kvalitet du lagt ner på stjärnan! Redan när du meddelade uppptäckten så fick man ett intryck av att just denna din andra variabel är en riktigt rar planta, ljuskurvan såg vid första anblick lätt besynnerlig ut. I och med stjärnans komplicerade multiperiodiska natur så är det förstås i motsvarande grad besvärligt och tidskrävande att rapportera resultaten i VSX. Så jag tror inte att mera "normala" nyupptäckta variabler (fler kommer kanske till hösten ... ???) behöver gå igenom riktigt samma krävande procedur för att inkluderas i VSX.

Under alla omständigheter är det förstås kanonbra med dessa kontakter mellan VSX (Otero) och vår variabla verksamhet! Det gör att nödvändig kompetens införskaffas om hur resultaten snabbt och på bästa sätt kommer ut till variabelforskare. Under senare år har det blivit allt tydligare att det som vi kan kalla "generalkatalogen" inte längre är GCVS utan VSX. IAU tycks sakna resurser/förmåga att klara av katalogarbetet, men AAVSO lyckas alldeles utmärkt med detta.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Jag fick in all data från SuperWasp + dina mätningar i ett stycke i Peranso, men programmet blev riktigt segt att jobba i. De båda serierna matchar varandra väl, svarta prickar är SuperWasp och röda Tomas data.
WikV02_P0.jpg
WikV02_P0.jpg (87.19 KiB) Viewed 4347 times
De perioder jag fick nu var:
0.1165760
0.0902966
0.0508836
0.0536196

3:e och 4:e perioderna stämmer inte med relationen i AAVSO:s variabeltypdokument, men det var de starkaste signalerna jag hittade efter de två första perioderna som har mycket starkare signal än de två sista.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Jisses så mycket data ... jag tycker att detta diagram är mycket illustrativt och bör finnas med vid VSX-rapportering, tillsammans med ett fasdiagram som enbart ger medelkurvan. Tycker att endast de två första och säkerställda periodlängderna bör rapporteras, det räcker med två olika periodlängder för att ha en HADS(B) - tror jag åtminstone! Det kan också anges att fler säkra perioder inte har hittats.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Ja, det var en årsmängd obsar om de hade kommit in i SVO, närmare 18000 från SuperWASP som Tomas hade plockat fram. Glömde skriva att diagrammet ovan är ett fasdiagram med den första perioden.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: WikV02

Post by Tompa »

Suveränt Thomas! Då vet jag att jag är rätt på banan. Mina problem med faskurvan beror nog på att jag använde "falsk matematik" när jag försökte plotta det i Excel. Jag har börjat få grepp om Period04 och tror att jag ska kunna få till ett fasdiagram av samma typ som visas ovan. Värdena för P2 blir även för mig 0,05088. Vi får se vad Otero har att säga om denna period, som egentligen inte passar för en HADS(B).

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Michel Breger är nu alltmera insyltad i WikV02, han har hittat 10 signifikanta perioder för stjärnan.

Här är lite info inte om WikV02 utan om Michel Breger, vilket också kan vara intressant att läsa:

http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 1.000.html

Det var förresten Breger som den 18 september 2006 myntade det mer eller mindre bevingade uttrycket:

"Constant stars are awful!".

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Kul att höra och en intressant artikel du hittade. Skrev Michel vilka perioder han fått fram, så vi kan jämföra resultaten?
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: WikV02

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: Det var förresten Breger som den 18 september 2006 myntade det mer eller mindre bevingade uttrycket:

"Constant stars are awful!".

mvh
Hans Bengtsson
Ett motto för Variabelbulletinen? Eller text på den t-shirt som väl SAAF/V någon gång bör trycka upp? :)

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: WikV02

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Ja, han skrev perioderna (i form av frekvenserna) han fick fram. Jag skickade idag mejl till Tomas W och med en kopia till dig (om det funkade ordentligt, jag fick lite tekniskt strul just i samband med att jag skickade mejlet).

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: WikV02

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Under senare år har det blivit allt tydligare att det som vi kan kalla "generalkatalogen" inte längre är GCVS utan VSX. IAU tycks sakna resurser/förmåga att klara av katalogarbetet, men AAVSO lyckas alldeles utmärkt med detta.

mvh
Hans Bengtsson
Jomenvisst, så är det ju. VSX är de facto generalkatalogen, om inte de jure. De har bättre data, helt enkelt, mer uppdaterad data (Z UMi och det svar Hans fick från GCVS angående stjärnan är bara ett av de mer flagranta exemplen). Men de har inte namngivningsrätten och IAU-stämpeln.

Det finns åtminstone två alternativa utvecklingar de närmaste åren. Antingen skärper GCVS-ansvariga i Moskva till sig och återtar den funktion som de faktiskt hade under lång tid, och gör därmed skäl för den makt de fått av IAU. Eller så fortsätter detta sakernas tillstånd och IAU bestämmer sig efter mycket stötande och blötande för att överlämna det mer officiella ansvaret, inklusive namngivningsrätten, till AAVSO/VSX. Massor av astropolitik kommer förstås vara inblandat i en sådan process som kan bli utdragen och löpa risk att stanna in längs vägen.

I nuläget tycker jag att man ser en del forskningsrapporter där forskare faktiskt har uppmärksammat att VSX har bättre data och använder VSX som input i frågeställningar av typen "vi tog ett representativt urval av variabler av typerna X, Y och Z och gjorde statistik på dem". Men man ser också rapporter som på motsvarande sätt använder GCVS, trots att den katalogen tycks innehålla större mängd felaktiga data.

Det hade förresten varit intressant att se en systematisk jämförelse av databasahygienen hos GCVS och VSX. Man tar 500 variabler eller något och kollar i hur många fall VSX har bättre information om typ, element och annat än GCVS.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: WikV02

Post by Starsoft »

Hej

Ett problem med VSX är att det drivs som ett kommersiellt företag, med copyright och varumärkesskydd. Det gör att man till skillnad från de övriga astronomiska katalogerna inte fritt får använda de data som samlats in.

Det här tycker jag är ett mycket stort problem, när jag lämnar data till AAVSO så vill jag att dessa data ska vara fritt tillgängliga för alla, även för kommersiella företag, vad tycker ni? Hur gör SVO, kan man ladda ned hela databasen och använda informationen fritt?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: WikV02

Post by ThomasK »

Starsoft wrote:Hej

Ett problem med VSX är att det drivs som ett kommersiellt företag, med copyright och varumärkesskydd. Det gör att man till skillnad från de övriga astronomiska katalogerna inte fritt får använda de data som samlats in.

Det här tycker jag är ett mycket stort problem, när jag lämnar data till AAVSO så vill jag att dessa data ska vara fritt tillgängliga för alla, även för kommersiella företag, vad tycker ni? Hur gör SVO, kan man ladda ned hela databasen och använda informationen fritt?

Anders
För SVO kan man ladda ner alla observationer fritt från web-sidan. Vi har inte diskuterat några särskilda riktlinjer eller anvisningar om hur materialet får användas. Själv tycker jag att det bör vara så fritt som möjligt. Men om observationer från SVO används t.ex i en vetenskaplig artikel brukar det höra till god ton att man refererar till dem som gjort observationerna eller i vårt fall kanske till SAAF/V som organistation.

Undrar egentligen vad som gäller med copyright och AAVSO. Det är ju dels VSX som listar alla variabler och delas AID som innehåller alla observationer. På VSX web-sida finns en copyright-ruta att materialet på sidan är skyddat, men jag hittar inget om copyright för VSX-katalogen på Vizier, där hela katalogen finns tillgänglig. För AID kom AAVSO nyligen ut med anvisningar om hur man får använda materialet. Kontentan är att alla obsar fritt kan hämtas och användas men att man ska ge referenser till observatörer och AAVSO om man använder deras material för t.ex. en artikel.
Thomas Karlsson