PanStarrs och M31 - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanStarrs och M31
Exponering: 29 min 30 sek
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 300/2,8
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: Ikväll begav jag mig ca 7 mil norr om Östersund, långt ut i den mörka skogen med mörk horisont mot norr. Det blev en klar och fin kväll som innehöll otroligt många obsar av alla olika slag:

4 st älgar
2 st meteorer
1 st bolid
1 st norrsken
1 st komet
1 st galax

samt någon form av slagsmål mellan två djur en bit in i skogen. Lite läskigt ett tag innan det blev tyst, förmodligen så slutade det inte så bra för en av de inblandade. Efter detta satte jag på bilradion och öppnade dörrarna för att slippa oväntat besök i mörkret :)

Bilden är en stack av fler 1 minuters exponeringar och några 30 sekundare samt olika ISO-tal mellan 1600 och 3200. Stackad i DSS (Align på stjärnor), kalibrerad i PixInsight och lite polering i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Takashi »

Fantastiskt fin bild! Den bästa kombon av M31/PanStarrs jag sett hittills! Det är exakt såna här bilder som får en att önska man hade tillgång till bil och mörk himmel ibland!
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Morgan »

Vacker bild med en bra ballans i bildbehandlingen.
Kan bara hålla med föregående talare att det är den snyggaste komet/galax bilden på det här forumet.
För min del tycker jag att det bara känns tryggt med älgar och diverse djur som sällskap, värre är det när jag hör ljudet av en trampande och flåsande människa.

Vad hade du för montering när du plåtade, med tanke på att du var ute i 7 mila skogen?
// Morgan
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Tompa »

Snyggt! Himlen när den är som bäst :good:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Peter R »

Fantastiskt snyggt, djupt och välbearbetat.
Kunde du också observera den med kikare / teleskop eller blev det bara en fotoutflykt?

Även om det inte syns i din bild så tyckte jag att kometen har tappat mycket i ljusstyrka på 4 dagar.
Igår hade jag laddat för en ren visuell observation med 12" dobson och binoviewer. Efter 30 minuters letande så fick jag till slut syn på paret som 2 svaga diffusa fläckar ovanför grannhuset. Jag kunde inte ens urskilja svansen över huvud taget vilket var en stor besvikelse. Så det är trevligt att se att den fortfarande finns och mår bra :D

/*Peter R
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Nokturner »

Peter R wrote:Fantastiskt snyggt, djupt och välbearbetat.
Kunde du också observera den med kikare / teleskop eller blev det bara en fotoutflykt?

Även om det inte syns i din bild så tyckte jag att kometen har tappat mycket i ljusstyrka på 4 dagar.
Igår hade jag laddat för en ren visuell observation med 12" dobson och binoviewer. Efter 30 minuters letande så fick jag till slut syn på paret som 2 svaga diffusa fläckar ovanför grannhuset. Jag kunde inte ens urskilja svansen över huvud taget vilket var en stor besvikelse. Så det är trevligt att se att den fortfarande finns och mår bra :D

/*Peter R
Jag kunde se den med det nakna ögat i natt, men då var jag på en mörk plats, den föreföll mig fortfarande ljusstarkare än M31.

Vilken natt det var här uppe! Inte ett moln, eller ens det lättaste dis, ända från skymning till gryning. Hade fullt upp med fotografering hela natten, till slut överrumplades jag av gryningen och det blev dags att packa sig hemåt :-) Tyvärr meddelade den ena kameran minneskortfel när kortet var fyllt, får se om jag får ut några bilder ur det. Laddar just batterierna för att sedan prova föra över till datorn. Annars går merparten av bilderna förlorade...

Måste bara säga det igen,vilken dundrans natt!

Och Görans bild, vilken dundrans bild!Grattis Göran! Spännande med djurslagsmål i skogen. Det är lite spännande ute mitt i ingenstans mitt i natten ändå, utan djurslagsmål. Hos mig var det lugnt och stilla. Ugglan som underhållit tidigare nätter var tyst i natt, men rävarna har börjat ropa. Prognosen ser lovande ut för i natt igen, puh! Ramlade över ett gäng motiv i natt jag antingen inte hann med, eller vill prova på igen då himlen står i den mest ideala positionen, som jag vet nu sedan jag hittat dem.

Man kan titta länge på bilden, galaxens strukturer, det snygga mörkret, kometen, den tekniska kvalitén. Fotograferade själv material till en likadan bild i natt, det minneskortet fungerar och tankar över bilderna nu :-) Får se hur det hela blir med mina tekniska förutsättningar. Vad jag kan se har jag en del koma och stjärnspår.

Din bild är mycket tjusig, perfekt!
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by gost »

Tack för era kommentarer. Det var verkligen en fantastisk natt precis som Fredrik säger.

Jag glömde skriva att jag använde mig av en AstroTrac för följningen, så ingen tung montering fick följa med ut i skogen.
skyhaze
Posts: 192
Joined: 2012-03-14 20:50:23
spamtest: JA
Location: Sundsvall

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by skyhaze »

Jättefin bild Göran! Jag var också ute inatt och tittade på kometen. Den var knappt synbar vid kl 20:30 med en 7x50 kikare men framåt 23:00 var den spektakulär och överträffade M31 i ljusstyrka. Sedan försvann den bakom trädtopparna i fjärran.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by timokarhula »

Göran, har du haft tillgång till en tlllförlitlig SQM-(L)-meter när du tagit dina foton? Mina mätningar hade värdet 21.4 magnituder per kvadtratbågsekunder inatt (21.4) och jag såg till magnitud 7.0 med blotta ögat. Jag antar att extremt mörka platser i Jämtland mm borde ha 21.7 åtminstone? Jag vet i alla fall vad det visar utanför Geraldton. :green:

/Timo K
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by Takashi »

Ville bara gratulera till att din bild togs med i bad astronomers blogg!
http://www.slate.com/blogs/bad_astronom ... urora.html
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: PanStarrs och M31 - Göran Strand

Post by gost »

timokarhula wrote:Göran, har du haft tillgång till en tlllförlitlig SQM-(L)-meter när du tagit dina foton? Mina mätningar hade värdet 21.4 magnituder per kvadtratbågsekunder inatt (21.4) och jag såg till magnitud 7.0 med blotta ögat. Jag antar att extremt mörka platser i Jämtland mm borde ha 21.7 åtminstone? Jag vet i alla fall vad det visar utanför Geraldton. :green:

/Timo K
Timo, jag har aldrig kunnat mäta min svarta himmel, det skulle vara intressant att göra det. Jag har tillgång till en del riktigt mörka platser inom 10-20 mil radie.
Takashi wrote:Ville bara gratulera till att din bild togs med i bad astronomers blogg!
http://www.slate.com/blogs/bad_astronom ... urora.html
Tack Jakob.

Return to “Bilder”