Vinst på att uppgradera till fullformat?

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Corpze »

Hej, jag har tänkt ganska mkt på att uppgradera till en Nikon D600 men funderar på vilka vinsterna blir egentligen, jag fotar en del widefield men mest genom mitt C9.25 med 2350mm brännvidd samt min 102mm APO på 700mm, vilka för och nackdelar har resp storlek på chip? Alternativet är Nikon D7100...

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Init4theimaging »

Hej Daniel.

Finns det reducerare till dessa tuber som kan fylla den större sensorn på ett vettigt sätt?
Glöm inte räkna med kostnaden för dessa isf.

Mvh,
Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Corpze »

japp, på 9,25'an kommer jag att använda 6.3 reducern.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by stoffe »

Hej

Du skulle passat på och klämt och känt lite på min D600 på VSP men jag tror inte vi hittade på varandra där. D600an är på ren svenska en skitbra kamera! Den passar bra till din 70-300 VR som du har och skaffa ett 50 mm f/1,8 och ett 14 mm Samyang så har du optik för alla möjliga tänkbara situationer.

Att gå upp på FX innebär att DX optik vinjetterar ordentligt om du inte växlar till DX-läge i kameran och bara använder DX storlek på din FX sensor. Det innebär 10 Mpix precis som du har på din nuvarande D80

BackyardNIK kommer med största sannolikhet att ha stöd för denna kamera i höst när första betan kommer, jag har anmält mig som beta-testare.

Deep Sky Stacker beta version 3.3.3 har fullt stöd för de NEF filer som man får, annars klarar den inte av bayerkonverteringen och man får en monokrombild, som den som jag la upp på M44 här på astronet för några månader sen.

Nästa version av Maxim DL 5 kommer oxå att ha stöd för D600an så tja, du behöver inte ha bråttom att skaffa en FX kamera om du inte vill ta fina vårbilder och ha den över sommaren så du blir riktigt bra kompis med den lagom till hösten. Alternativet är ju en beg D700 men den kan ha star eater och det har du redan med din D80.

En D7100 kamera är oxå en mycket fin kamera, men det är en DX kamera så det är ju alltid lättare och billigare att köpa optik till den.

Kika på DxOMark, där ligger D600an som trea efter D800E och D800 som världens bästa kamera, bara det motiverar ju ett köp ;)

Det finns en 10 min darks @ iso 1600 som är utlagd på Nikonforumet men jag hittar inte den. Hur som helst så var den mycket lågbrusig och jag själv är mycket nöjd med kameran! Sen är det ju 14 bits dac och icke förstörande komprimering av NEF-filerna på D600an jämfört med D80n som har 12 bit och compressed NEF. Kanske det viktigaste av allt för astrofoto, det är ingen star eater på D600an. D600an har även lika känslig sensor som D80 trots CMOS istället för CCD dock samma pixeltäthet.

Här står det lite om sensorn (även andra kameror och märken oxå)

www.sensorgen.info
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by glappkaeft »

Vilken F/6,3 reducerare är det du har?

Med 36x24 mm chip så bör reduceraren prestera bra stjärnor samt belysa ett fält med en diagonal på 44 mm. Tvivlar på att någon 2-tums reducerare fixar det (ex. ASA´s €500 korrektor fixar bara 22 mm men har ett imponerande backfokus) utan man måste i sådana fall nog gå upp till 2.5-3-tums storlek på reducerare och fokuserare vilket kostar skjortan. Sedan är frågan om du når fokus med en DSLR kamera men det kanske du har testat.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Corpze »

Det är Celestrons egna reducerare/flattener till SCT-teleskop, till Min Meade 102 APO har jag ingen FR/FF
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by glappkaeft »

Jag har för mig att den inte gör ett speciellt bra jobb i hörnen redan på APS-C sensorer. Den är dock kriminellt odokumenterad, har Celestron aldrig hört talas om spot diagram och fältbelysningsdiagram (så här ska det se ut), på Celestrons sida står det inte ens hur stor den är...

Fri innerdiameter är dock 41 mm (enligt en forum post) så viginettering blir total ute i kanterna på ett 36x24 chip och mycket kraftig över stora delar av chippet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Init4theimaging »

Lite därför jag frågade som jag gjorde förut..

Var ett tag inne på att skaffa en C11 med hyperStar och denna reducerare, då det skulle ge två mycket intressanta brännvidder för mitt fotande.
Hadde i bakhuvet att 6.3:an inte ger mycket till bildfält...

Lite bättre uppgifter om korrigerat bildfält och belyst bildfält e väl inte för mycket begärt kan man tycka...
Spot diagram e ju än bättre.

//Daniel
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Corpze »

Det stämmer nu när jag tänker efter, det finns inget dokumenterat alls kring den, dock känns det mkt pengar för en 0,8x reducer, antar att den gör ett bättre jobb dock. Jag kanske helt enkelt kanske klarar mig med en 7100 om nu inte chippet blir helt belyst? Hur tror ni min Meade 102 fungerar ihop med fullformat? Är ju 2" fokuserare på den.

Mvh Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by glappkaeft »

Corpze wrote: Hur tror ni min Meade 102 fungerar ihop med fullformat? Är ju 2" fokuserare på den.
Min 8-tum, f/5 Newton har 2" fokuserare. Den har ett diffraktionsbegränsat fält med ett teoretiskt max på 2.5 mm. Hur bra din Meade 102 är har jag ingen aning om och det är mycket svårt att hitta tillförlitligt data.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vinst på att uppgradera till fullformat?

Post by Lazze »

Jag har använt 9,25:an med Celestrons 0,63-reducerare ganska mycket och den vignetterar mycket riktigt en hel del i hörnen med en APS-C sensor. Jag tycker inte det är värt att uppgradera till fullformat med den kombinationen.

/Lasse

Return to “DSLR-kameror”