PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2
Exponering: 79 st 4 sek, tot ca 5min
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Nu har jag jobbat fram en till bild som visar vad som verkar vara ett fragment, den lilla ljusa pricken nedanför koman. Den här är tagen 30 minuter efter den förra som jag la upp i natt. Detta fragment syns även på ytterligare minst en bildsekvens. Hela synfältet är lite under 13' x 18'.

Jag har även gjort en frekvensmodulation där fragmentet visas negativt, dvs svart (nedre bilden).
Under exponeringen passerade ett flygplan genom fältet och syns på 2 enskilda frames. Jag har valt att låta dem vara med, framför allt som blinkern ser ut som fem-uddiga stjärnor :-)

På den nedre bilden ser man också tydligt att kärnan verkar ge upphov till 2 svansar där den nedre är kortare. Mellan de 2 finns det en mörkare spalt som jag påvisade i bilden från i natt.

Jag skriver "fragment ur kärnan" men väntar helst på bekräftelse så tills vidare får man ta det med en nypa salt.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det blev en massa felmeddelande när jag laddade upp denna bild och det kom inte någon text under "Objekt" och "Beskrivning".
Men den syns inne i diskussionen så den går att läsa här. Jag får uppdatera det senare om felet försvinner.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Kan nämna att det gula strecket alldeles till höger om kärnpartiet måste vara en stjärna med position:
J003346.3+085533
Enligt UCAC4 är V-magnituden 11.490 och B-magnituden 12.553.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag hittade den här bilden på Spaceweather som verka påvisar en begynnande jonsvans: http://spaceweather.com/gallery/indiv_u ... eskk8jq4u1 .
Kan nämna att det gula strecket alldeles till höger om kärnpartiet måste vara en stjärna med position:
J003346.3+085533
Enligt UCAC4 är V-magnituden 11.490 och B-magnituden 12.553.
Mitt astroprogram StarryNightPro+ anger att det rör sig om TYC603-342-1 och mag. 11,4 så det verkar absolut vara samma stjärna.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Om man sätter ovan nämnda stjärna i centrum, så hamnar den ljusaste stjärnan på bilden (uppe till vänster) i följande position:

Positionsvinkel 49.22 grader
Separation 14.44 bågminuter

Framräknat med hjälp av VizieR. Tänkte det kan vara bra att veta om man ska göra mätningar av positionsvinklar och avstånd på bilden.

Positionsvinkeln räknas från norr (= 0 grader = 360 grader) via öster (= 90 grader) tillbaka till norr, således moturs på bilden.

Detta till skillnad från en vanlig geografisk karta, där räknas positionsvinkeln medurs. Om man har norrut uppåt på en geografisk karta så ligger ju österut åt höger, men på himlen ligger österut då åt vänster. Både geografiskt och astronomiskt räknas således positionsvinkeln från norr via öster, söder och väster.

Edit:
När jag mäter lite grovt på skärmen med linjal och gradskiva, så får jag att centralkondensationens (som jag definierat som det vita centrala områdets) diameter är 0.2 x 0.3 bågminuter. Detta skulle i så fall vara helt överensstämmande både med Timo Karhulas bedömning ("10-15 bågsekunder") och även min egen bedömning ("0.3 eller kanske bara 0.2 bågminuter").

Det eventuella fragmentet ligger 0.6 bågminuter rakt söder om kärnan (positionsvinkel 180 grader med kärnan i centrum). Med reservationer förstås för att noggranna mätningar kan ge mera precisa resultat.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by hansg »

Du är en mästare Peter, såg dina fina bilder på http://www.spaceweather.com/
grattis!
h-g
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Kroppefjäll »

Instämmer med föregående talare. Unika bilder!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Robin Andersson »

Fantastiskt!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Det är bara att lyfta på hatten!

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Grattis Peter! Jag obsade med Åkestas Celestron-9.25 och 185x förstoring kl 19 ikväll men jag lyckades inte se något fragment visuellt.

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla kommentarer.

Nu i kväll fotograferade jag med DSLR i stället för CCD och där ser jag inget spår av det här fragmentet men det var väldigt mycket högfrekvent turbulens. Däremot framträder vad som ser ut som en massa gas-stråk ut från kärnan främst i den blå kanalen.
Fördelen med DSLR är att filen blir 16 bitar rakt ut från kameran men nackdelen är att råfiler inte är råa utan genomgår ändå en behandling av kamerans processor.
I morgon finns en sista liten chans att få en bekräftelse men sedan verkar det vara kört för oss i Stockholm i minst en vecka på grund av vädret. Om det är klart kommer jag att försöka med samma uppställning som jag hade när jag tog dessa bilderna.
Grattis Peter! Jag obsade med Åkestas Celestron-9.25 och 185x förstoring kl 19 ikväll men jag lyckades inte se något fragment visuellt.
.
Tack i alla fall för försöket. Fragmentet var extremt ljussvagt på bilderna innan behandling och låg i komans sken. Jag vet att du har en väldigt skarp blick men jag vet inte om den ens skulle vara möjlig att observera visuellt.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Här kommer en liten uppdatering.
Göran Strand skickade mig en av hans råfiler för att jag också skulle kunna göra en analys. Den var tagen från Östersund den 15 mars kl 20:08 genom en EdgeHD 8" och med en Nikon D800E då kometen stod på en höjd av ca 5°. Det är nästan exakt en timme efter att jag tog min bild.
Bildfilen blir en massiv 203 Mb stor när den öppnas i 16 bitar! Men det syns ingenting av något fragment. Vi är båda överens om att magnitudgränsen för stjärnorna är ca 10, möjligtvis lite lägre om man pressar bilden hårt. Och det kan ju vara en av förklaringarna eftersom min bild kommer ner till under 12,5 på stjärnorna. En annan faktor är att jag har stackat 79 bilder med följe på komethuvudet. Om det verkligen är ett fragment som rör sig med kometen så har ljuset adderats från 79 bilder vilket ger en betydligt bättre signal än stjärnorna som lämnar spår. Då kan det antas ligga under mag. 12,5 - 13.

Jag körde en omgång bilder igår 16 mars med min DSLR på 250 mm Newton teleskopet men liksom Göran så nådde jag inte tillräckligt djupt för att eventuellt kunna bekräfta något fragment.
Men jag fick också lite konstiga effekter i den blå kanalen. Det kan vara gasutsläpp från kärnan men ännu troligare kan det vara artefakter från kamerornas råfiler eller brytningar i mikrolinserna som sitter framför sensorerna, i alla fall i min kamera. Samtidigt är det lite märkligt att det syns precis framför kometkärnan. För tillfället avstår jag helst från att säga att det är det ena eller det andra men bifogar ändå en bild där jag har stackat 8 st blåkanaler.
Däremot har jag behandlat ytterligare en bild från den 15:e som jag tog 18:56:27 dvs 12 minuter tidigare där den också syns om än lite mindre tydligt. Den är altså också tagen med CCD-kameran. Det som gör det lite extra svårt är att jag exponerade alla sekvenserna olika just för att i bästa fall kunna få fram olika information.

Jag kommer nog inte längre än så här för tillfället. Det är just nu ganska blåsigt och mycket moln i Stockholm så det lär inte bli något nytt tillfälle för mig på minst en vecka.

Rättelse: När jag kollade stjärnorna i mitt astroprogram så skrev jag fel tidigare i denna tråd. Stjärnan till höger om kometkärnan borde vara USNO J0033421+084939 och den ljusare ovanför svansen, USNO J0033463+085532 (även TYC603-342-1). Felet beror på att jag simulerar en mängd olika tidpunkter och hade inte backat till rätt klockslag för just denna bild.

/*Peter R
Ytterligare en bild på "fragmentet"
Ytterligare en bild på "fragmentet"
20130315_185627-3M.jpg (380.75 KiB) Viewed 4372 times
Märkliga stråk i blåkanalen från den 16 mars
Märkliga stråk i blåkanalen från den 16 mars
130316_Blue stack-2.jpg (43.94 KiB) Viewed 4372 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: PanStarr - Aktivitet i kärnan - 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu på morgonen la SpaceWeather upp en animation av PanStarrs tagen över flera dagar mellan den 9:e och 16:e från satelliten Stereo B http://www.spaceweather.com/archive.php ... &year=2013 .
Solen ligger till vänster och precis utanför bild medan Jorden syns som en liten kula till höger om kometen.
De har inte noterat något som skulle kunna tyda på ett möjligt fragmant och inte heller någon förhöjd aktivitet innan som skulle kunna förebåda detta. Därmed får det möjiga "fragmentet" anses definitivt avfärdat.

Tydligen har kometen passerat mellan 2 plasmaströmmar men utan att träffas. En av dessa var nog den som som satte igång det fantastiska norrskenet.

Jag har haft kontakt med en astronom i Kanada som snarare var inne på att det kunde röra sig om en asteroid.
Personligen tror jag inte så mycket på det för den skulle inte lämna vad som ser ut som ett punktformat spår när stjärnorna lämnar streck.
Jag gjorde en sökning på Minor Planet Checker och fann 2 objekt inom en radie av 30 bågsekunder men båda ligger på mag. 18-19 så det verkar inte vara något känt i alla fall.
Han skulle i alla fall försöka ta några bilder med en väldigt känslig kamera den 17:e, om inte snöovädret som var på gång hann före.
Han har redan upptäckt 2 asteroider och hoppas kanske att det kan röra sig om en ny. Jag tror chanserna är minimala men jag får se om han återkommer.

/*Peter R

Return to “Bilder”