Tillverkning av Dobsonteleskop

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Hej!

Jag har börjat bygga ett Dobsonteleskop och jag skulle gärna vilja ha lite tips och synpunkter på mina val angående utrusning och tillverkningsmetoder från er på det här forumet. Teleskopet jag tänkt bygga ska ha en primärspegel med diametralt mått på 153 mm och 1200 mm brännvidd. Jag har även tänkt köpa en 28-31 mm sekundärspegel, en fokuserare och ett okular. Jag är lite osäker på om jag ska köra på 28 mm eller 31 mm för sekundärspegeln och vilken brännvidd jag ska ha på mitt okular. Vad tror ni blir lämpligt? Jag vill ha ett "allround-okular" för allmän observation. Resterande utrustning har jag tänkt tillverka själv.

Länkar till utrustningen jag tänkt köpa:
Primärspegel: http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... 600mm.html
Sekundärspegel (28-31 mm): http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... pegel.html
Tub (190 mm innerdiameter): http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och ... ror-86861/
Fokuserare: http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... torer.html
Okular (9-20 mm brännvidd): http://www.teleskop-service.se/sv/tillb ... lossl.html

Jag har redan tillverkat primärspegelhållaren. Istället för en "pull bolt" har jag i mitten en kulled. "Spindeln" tänkte jag bygga med sågblad. Jag har "caddat" detaljerna och sammanställningen av teleskopet i SolidWorks och jag har renderat bilder på hur det är tänkt att teleskopet skall se ut.
Jag har tänkt uppdatera den här tråden i takt med att jag får nya frågor att ställa under själva tillverkningsprocessen och jag skulle uppskatta feedback från er på det här forumet.

Bifogar CAD-bilder och riktiga fotografier från tillverkningen hittills:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Den spegel du länkar till är f/4, vilket jag tycker är alltför kort brännviddsförhållande i detta fall. Men i texten anger du brännvidd 120 cm, dvs f/8, vilket låter mycket bättre.

M v h
Hans Bengtsson
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Den spegel du länkar till är f/4, vilket jag tycker är alltför kort brännviddsförhållande i detta fall. Men i texten anger du brännvidd 120 cm, dvs f/8, vilket låter mycket bättre.

M v h
Hans Bengtsson
Du har rätt. Jag råkade visst länka till fel spegel. :) Den jag ska köpa ska mycket riktigt ha en brännvidd på 1200 mm.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by Timaoes »

Spännande projekt! En liten detalj. På bilden av sekundärhållaren har du vanliga skruvar. Jag kan varmt rekommendera skruvar med stort platshuvud på som man kan skruva utan verktyg. Borde gå att få tag på i järnhandeln. Om inte kan man beställa "Bob's knobs" från USA. Kostar någon hundring men är värda varenda krona. Man slipper verktyg och det blir betydligt exaktare. Sen framgår det inte vad du har tänkt ha som friktionsplatta, men enligt min erfarenhet funkar inte metall så bra. Skruvarna tenderar att gräva sig in i metallen, och samtidigt är det lätt att hållaren flyttar sig i sidled när man skruvar på skruvarna. Jag har klippt ut en stor bricka från en vit plastflaska för rengöringsmedel eller vad det nu var. Funkar perfekt.

/Johan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by Jonas »

Även jag har ett tips att komma med men gällande primärspegelhållaren. Nu ser jag ju att du i princip är färdig med den men för framtiden kan du kanske ta med dig tipset.
Jag har med framgång använt vagnsbultar istället för vanliga bultar. Jag borrar presspassning i den övre av två 12 mm formplyfasivor (den undre med något större diameter än den övre eftersom den ska fästas i tuben) och lite större diameter på hålen i den undre skivan.
Sedan knackar jag i bultarna ovanifrån (från den skiva där spegeln ska ligga) och slår ner bultarna så att de fyrkantiga delarna griper i träet.
Mellan de båda skivorna placerar jag bricka - fjäder - bricka och sedan den undre plyfaskivan + bricka och vingmutter.
På den övre skivan sticker det nu upp tre stycken skallar från vagnsbultarna men det är inga svårigheter att lösa. Jag spikar helt sonika dit tre stycken möbeltassar (t~5mm) och då kommer spegeln aldrig i kontakt med skallarna. Dessutom får du viktig luftcirkulation under spegeln (som jag ser att du inte får).

Hoppas jag förklarat på ett förståeligt vis.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Timaoes wrote:Spännande projekt! En liten detalj. På bilden av sekundärhållaren har du vanliga skruvar. Jag kan varmt rekommendera skruvar med stort platshuvud på som man kan skruva utan verktyg. Borde gå att få tag på i järnhandeln. Om inte kan man beställa "Bob's knobs" från USA. Kostar någon hundring men är värda varenda krona. Man slipper verktyg och det blir betydligt exaktare. Sen framgår det inte vad du har tänkt ha som friktionsplatta, men enligt min erfarenhet funkar inte metall så bra. Skruvarna tenderar att gräva sig in i metallen, och samtidigt är det lätt att hållaren flyttar sig i sidled när man skruvar på skruvarna. Jag har klippt ut en stor bricka från en vit plastflaska för rengöringsmedel eller vad det nu var. Funkar perfekt.

/Johan
Tack så mycket och tack för input. :)

Jag ska fundera över skruvarna. Jag har ju inte börjat tillverka sekundärspegelhållaren än så det finns möjligheter för modifikationer.

Friktionsplattorna är möbeltassar av gummi från Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Mo ... sar-86314/
Jonas wrote:Även jag har ett tips att komma med men gällande primärspegelhållaren. Nu ser jag ju att du i princip är färdig med den men för framtiden kan du kanske ta med dig tipset.
Jag har med framgång använt vagnsbultar istället för vanliga bultar. Jag borrar presspassning i den övre av två 12 mm formplyfasivor (den undre med något större diameter än den övre eftersom den ska fästas i tuben) och lite större diameter på hålen i den undre skivan.
Sedan knackar jag i bultarna ovanifrån (från den skiva där spegeln ska ligga) och slår ner bultarna så att de fyrkantiga delarna griper i träet.
Mellan de båda skivorna placerar jag bricka - fjäder - bricka och sedan den undre plyfaskivan + bricka och vingmutter.
På den övre skivan sticker det nu upp tre stycken skallar från vagnsbultarna men det är inga svårigheter att lösa. Jag spikar helt sonika dit tre stycken möbeltassar (t~5mm) och då kommer spegeln aldrig i kontakt med skallarna. Dessutom får du viktig luftcirkulation under spegeln (som jag ser att du inte får).

Hoppas jag förklarat på ett förståeligt vis.

Bästa Hälsningar

Jonas
Tack för tipset och jag tror att jag förstår din konstruktion. Fiffigt. :)

Jag har övervägt att "höja" spegeln från skivan som spegeln ska fästas emot. Jag vill ju helst inte limma fast hela spegeln på skivan. Det kan ju annars bildas spänningar vid snabba temperaturdifferanser som kanske deformerar spegeln något eftersom trä och glas förmodligen har olika längdutvidgningskoefficienter. Spegeln jag tänkt köpa ska ju ha en låg längdutvidgningskoefficient så jag funderar på om jag ska limma fast den mot något relativt deformerbart material, som t.ex. möbeltassar som jag fäster på övre skivan? Det ideala vore väl om båda materialen hade samma längdutvidgningskoefficient och om man samtidigt fick med ventilationen av spegeln. Jag är inte helt säker på vilket material den övre skivan är gjord av men jag skulle tro att det är en tunn plywood-skiva.

Limmar du sedan fast primärspegeln på ovansidan av möbeltassarna?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by Bengt »

Spännande projekt!
Kul med lite hemmabyggare.

Jag hade nog inte heller slarvat med bra ventilation under primärspegeln.Jag hade nog även öppnat upp hål i primärhållaren så det kom till bra luft. På ett hemmabygge jag ägde för några år sedan var primärspegeln bara förankrad med "rörliga" klämstift på ovansidan.
Hade nog inte limmat något alls på undersidan på spegeln.Glas rör sig mer än man tror mellan +25 och -25.
Vagnsbultar i botten som spegeln vilar på tror jag också på. Då får man både luftspalt och bra "glidyta" för spegeln?
Ser fram emot så bilder på bygget när det är klart.
Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by Jonas »

Bengt wrote:Spännande projekt!
Kul med lite hemmabyggare.

Jag hade nog inte heller slarvat med bra ventilation under primärspegeln.Jag hade nog även öppnat upp hål i primärhållaren så det kom till bra luft. På ett hemmabygge jag ägde för några år sedan var primärspegeln bara förankrad med "rörliga" klämstift på ovansidan.
Hade nog inte limmat något alls på undersidan på spegeln.Glas rör sig mer än man tror mellan +25 och -25.
Vagnsbultar i botten som spegeln vilar på tror jag också på. Då får man både luftspalt och bra "glidyta" för spegeln?
Ser fram emot så bilder på bygget när det är klart.
Bengt
Helt rätt Bengt, jag glömde det! När man ändå tillverkar den undre skivan tar man upp ett hål i centrum. Hur stort det ska vara är en egen bedömning. Inte för litet för att få tillräcklig ventilation men inte så stort att det försvagar konstruktionen. Jag har även tagit upp hål i skivans periferi för att ge ytterligare luftströmning.

Jag låter däremot inte spegeln vila direkt på vagnsbultsskallarna utan möbeltassarna. Var dessa tassar ska placeras kan man låta antingen programmet Plop räkna ut eller det gamla programmet Cell. Tyvärr hittar jag inte Cell på nätet och kanske är det inte längre kompatibelt med dagens datorer. Det var David Chandler som hade utvecklat det. Nog om detta!

Jag vill inte heller, i likhet med Bengt, förespråka limning av någon av speglarna. De ska ligga säkert men med möjlighet att röra sig beroende på temperaturen. Färdiga celler har detta inbyggt men bygger man själv, får man använda fantasin. Det viktiga är som sagt att speglarna kan röra sig men sitta säkert.

Det är ju det som är så himla kul med teleskopbygge - att hitta egna lösningar och se att de fungerar!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Bild 1.jpg
Bengt wrote:Spännande projekt!
Kul med lite hemmabyggare.

Jag hade nog inte heller slarvat med bra ventilation under primärspegeln. Jag hade nog även öppnat upp hål i primärhållaren så det kom till bra luft. På ett hemmabygge jag ägde för några år sedan var primärspegeln bara förankrad med "rörliga" klämstift på ovansidan.
Hade nog inte limmat något alls på undersidan på spegeln.Glas rör sig mer än man tror mellan +25 och -25.
Vagnsbultar i botten som spegeln vilar på tror jag också på. Då får man både luftspalt och bra "glidyta" för spegeln?
Ser fram emot så bilder på bygget när det är klart.
Bengt
Tack Bengt! :)

Jag funderar på att borra 2-4 st 25 millimeters ventilationshål i bottenplattan. Bifogar ovan en CAD-bild på hur jag tänkt att det ska se ut.

För skojs skull kan man ju räkna lite på hur spegeln förändras med temperaturen.
Vanligt glas har en längdutvidgningskoefficient på 8*10^-6 m/K. Vi kallar denna koefficient för α. Längden på spegeln i ett exempelvid tänkt tvärsnitt är 153 mm = 0,153 m = l.
Den totala längdändringen Δl = l * α * Δt, där Δt är förändringen i temperatur och utgångstemperaturen exempelvis är 20°C och utomhustemperaturen är -15°C.

Detta ger: Δl = 0,153 * 8*10^-6 * ((-15) - 20 ) = -0,043 mm. Spegelns diametrala mått minskar alltså med 0,043 mm vid en temperaturdiff på -35°C. Spegeln jag tänkt köpa är gjort av optiskt glas och jag förmodar att det har ett ett lägre värde på α än vanligt glas. Frågan är då hur stor praktisk betydelse denna förminskning har? I mina uträkningar har jag dock inte tagit hänsyn till hur materialet spegeln är fäst på deformeras med temperaturen. Jag funderar därför på att limma fast några 5 mm tjocka gummibitar på träskivan och i sin tur limma spegeln på ovansidan av dessa bitar. Jag tänker som så att om träskivan deformeras mer/mindre än spegeln så kommer gummibitarna att uppta skjuvspänningarna som uppkommer p.g.a. storleks- och temperaturväxlingar, eftersom gummi är ett plastiskt deformerbart material. Vad tror ni om det?

I helgen som gick byggde jag lite mer på teleskopdelarna. Bifogar bilder på hur det såg ut:
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

UPDATE

Tänkte återuppliva den här tråden. Jag har fått tillgång till en bättre verkstad och har därför påbörjat ett nytt teleskopbygge. Jag har dessutom tänkt bygga en egen laserkollimerare. Jag har köpt in primärspegeln, sekundärspegeln, fokuseraren och ett okular. Bifogar lite bilder från tillverkningsprocessen och de delar jag tillverkat.
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Fler bilder:
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Fler bilder:
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Fler bilder:
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Fler bilder:
ArcTanny
Posts: 13
Joined: 2012-09-29 00:33:27
spamtest: JA

Re: Tillverkning av Dobsonteleskop

Post by ArcTanny »

Fler bilder: