D7100 Helt ny kamera från Nikon utan Lågpassfilter!

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Hostis
Posts: 47
Joined: 2013-01-09 02:06:22
spamtest: JA
Location: Göteborg

D7100 Helt ny kamera från Nikon utan Lågpassfilter!

Post by Hostis »

Hej alla.

Nikon är här med sin efterföljare. Det som är intressant är att dom har tagit bort lågpassfiltret.
Hur tror ni den skulle klara sig till AP?

http://www.fotosidan.se/cldoc/mer-avanc ... -d7100.htm

Lite kort tagna med den.
http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d7100/sample.htm

Ganska mycket pengar för en kamera. Men om den skulle kunna användas till vanligt foto samt AP utan extra moddning så slår man två flugor i en smäll :good:
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: D7100 Helt ny kamera från Nikon utan Lågpassfilter!

Post by Starsoft »

Hej

Det lågpassfilter som nämns är inte ett IR filter utan ett geometriskt filter, kameran har nog ett vanligt IR filter, utan IR filter så blir det problem med skärpan från optiken.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: D7100 Helt ny kamera från Nikon utan Lågpassfilter!

Post by gost »

Jag har en Nikon D800E som också saknar lågpassfilter. Min erfarenhet hittills är att man vinner mer på detta dagtid då bilderna i princip är skärpta och klara direkt ur kameran. Just för astrofoto märker jag inga större fördelar förutom att den verkar känsligare i det röda ljuset än mina tidigare Nikonhus.

Här kan du se en första testbild jag gjorde med min D800E

http://astronet.se/view_image.php?id=2188
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: D7100 Helt ny kamera från Nikon utan Lågpassfilter!

Post by stoffe »

För dagtidsfoto så blir kameran onödigt mycket IR känslig om man ej har IR-filter. Men det konkurerande märket Canon som tidigt blev populärt för astrofoto då de var först med att ha en lämplig DSLR kamera har ett IR filter som tar bort mycket IR ljus har jag läst. Många Nikon modeller släpper igenom mer IR-ljus än motsvarande Canon. Jag har ej någon modelllista och detta har jag läst men jag hittar inte länken där jag läste detta heller. Det kan vara på Christian Buil webplats om astronomi eller någon av hans länkar.

Annars så finns det även en Nikon 1 kamera och förstås D800E som inte heller har AA filter för skarpare bilder men det kan tydligen bli mer moiré-effekt om man fotar textiler och andra liknande strukturer med rutnät. Det ska tydligen inte vara något större problem. Det verkar som att trenden går mot att slopa AA-filtret, om det kan ha att göra med ökad pixeltäthet eller något åt det hållet? Vad vet jag.

Annars tror jag stenhårt på D7100, den verkar vara en mycket kompetent kamera i DX klassen. Den har många finesser och funktioner som är helt nya. Själv så gissar jag på att det är en Toshiba sensor i den precis som i D5200an vilket presterat bättre än motsvarande 24 Mpix DX-sensor från Sony enligt dxomark.com (sensor benchmarkstest). D7000 och D5100 har exakt samma sensor och inte helt omöjligt även med D7100 och D5200 modellerna är min spekulation. Med tanke på att en D7000 slår en Canon 7D på många punkter trots flera tusenlappar lägre pris så hur mycket bättre borde inte D7100 vara då? Jag själv hade valt denna kamera om jag inte valt att gå upp på FX när jag skaffade D600an.

För den som inte har Nikon och inte vet vad DX format är för något så är det samma sak som APS-C crop sensor i storlekten 1,5x istället för 1,6x som Canons modeller har. FX = fullformat 24x36 mm. CX = cropfactor 2,7 och finns på Nikons små spegelösa kameror.

Ett tillägg är att Nikon kameror år 2008-2009 och bakåt med något undantag här och där på modell ofta har stjärnätare (star eater) men med nyare modeller med CMOS sensor istället för CCD sensor så försvann den otäcka algoritmen i mjukvaran. Så där ja, då tog jag död på myten om star eater och nyare Nikon kameror :D
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “DSLR-kameror”