Misstänkt nova i Cepheus

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Jag är lite nyfiken till varför just dessa namnen. N Cep 2013? Brukar inte novorna kallas t.ex. SN 2012AW? osv.
Varför heter inte då denna SN 2013AA? I bokstavsordning? Om denna nu var den första supernovan för i år. Förklara gärna, för jag har inte en blekaste aning. Men som sagt vill gärna veta.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Timaoes »

Kan det vara för att det är en nova och inte en supernova?

/Johan
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Var dum jag är! Kan det säkerligen vara, jag har tänkt mig nova som supernova...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Hans Bengtsson »

Det är lite olyckligt med ordet "supernova" eftersom man lätt skulle kunna tro att supernovorna är en underavdelning till novorna. Men så är det alltså inte. Supernovor, novor och dvärgnovor är tre parallella grupper. Däremot är de rekurrenta novorna en undergrupp till novorna, på samma sätt som t.ex. Z Cam-stjärnorna är en undergrupp till dvärgnovorna.

Således är den rekurrenta novan T CrB verkligen en nova, men dvärgnovan SS Cyg är ingen nova. Och supernovorna är inga novor. Ungefär som innebandy inte är en underavdelning till bandy utan en separat idrott trots att ordet "bandy" ingår.

Nova Cephei 2013 är den första nova jag sett i utbrott sedan KT Eri uppträdde år 2009. Övriga novor sedan dess har legat på för låg deklination för mig, eller åtminstone inte varit synliga från min balkong. Däremot har jag vid många tillfällen sett en nova, nämligen T CrB - men tyvärr inte i utbrott!

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by wilt »

Nova Cephei 2013 är den första nova jag sett över huvud taget. Japp, så är det. Nova Cygni 1975: då hade jag ännu inte börjat intressera mig för astronomi, och jag tror inte jag obsade någon nova under 1980-talet då jag höll på med amatörastronomi. Sedan fanns det några ganska ljusa novor på 1990- och 2000-talen, men de blev aldrig tillräckligt ljusa för att jag skulle notera dem i mitt (tillfälliga) tillstånd av celest ignorans. Kometerna Hyakutake, Hale-Bopp och Holmes förmådde tränga igenom sagda ointresse och göra sig påminda även för mig som ex-amatör, däremot inte nova Cygni 1992 (mag 4.3), nova Cas 1995 (9.2), nova Aql 1999 (6.0) eller någon av dess svagare gelikar. (Holmes, för övrigt, trodde jag först var en nova när jag upptäckte den på egen hand på väg hem från ICA en kväll; den låg i vintergatan och såg stjärnlik ut.)

Himla skoj är det. Ska bli intressant att följa stjärnan; det finns vad jag förstår lite olika scenarion. En del novor har ju ljuskurvor där ett maximum följs av en rejäl dipp, för att sedan bli ljusare igen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Tack Hans! Detta förklarar också mina funderingar på varför den inte var belägen i en annan galax. För jag blev fundersam på dess låga magnitud för att vara en "supernova" i vår galax.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

wilt wrote:Nova Cephei 2013 är den första nova jag sett över huvud taget.

/Gustav
Samma för mig med Gustav. Har observerat 1 supernova (sn2011 fe) och 1 nova, just denna. Men nu när jag tänker på det så känns det som att sn2011 fe var år 2012, värst vad tiden går...

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Hans Bengtsson »

N Cep 2013 har blivit något ljussvagare. En mätning av Horace Smith utförd 2013 Feb 10.026 UT gav V-magnitud 11.863. Men man vet aldrig så noga med novor, vissa kan åter ljusna efter ett tag.

Man kan förresten notera att Astronet spelar en viktig roll för att sprida nyheter snabbt. Om man kollar i AAVSO:s databas ser man att de 7 första observationerna som finns där av novan kommer från svenska observatörer!

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Jag ska försöka mig på novan en gång till med 10mm okularet när molnen väl släpper. Det har varit molnen här sedan jag observerade novan sist...

mvh
Robin

EDIT: En liten fråga bara, om vi jämför novor med supernovor, till skillnad från en del supernovor kan det tar flera dagar(/veckor, t.ex. typ supernova typ Ia) innan den blir som allra ljusast. Men det känns som att denna novan nådde sitt maximum med en gång, brukar det vara så? Eller upptäcktes novan kanske i sitt maximum?
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Corpze »

Robin Andersson wrote:Jag ska försöka mig på novan en gång till med 10mm okularet när molnen väl släpper. Det har varit molnen här sedan jag observerade novan sist...

mvh
Robin

EDIT: En liten fråga bara, om vi jämför novor med supernovor, till skillnad från en del supernovor kan det tar flera dagar(/veckor, t.ex. typ supernova typ Ia) innan den blir som allra ljusast. Men det känns som att denna novan nådde sitt maximum med en gång, brukar det vara så? Eller upptäcktes novan kanske i sitt maximum?
Jag har en följdfråga som även den gäller ljusstyrkan. Jag såg en dokumentär om stjärnor och i den sade man att typ 1a -novor alltid lyser med exakt samma ljusstyrka, därav kunde man börja beräkna avstånd med noggrant, stämmer detta?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det finns 4 olika typer av novor (N):
NA: novor med snabbt ljusavtagande.
NB: novor med långsamt ljusavtagande.
NC: extremt långsamma novor.
NR: rekurrenta novor (fler än ett utbrott har observerats).

Det troligaste är att Nova Cephei 2013 upptäcktes ungefär vid maximum, och nu gradvis kommer att bli svagare. Men säker kan man inte vara, novor är opålitliga med ett beteende som inte är enkelt att förutse.

Supernovor (SN) är fysikaliskt radikalt annorlunda än novor. Bland dessa finns en undertyp som heter Ia och som fyller en extremt viktig funktion som avståndsindikatorer i universum, eftersom alla sådana supernovor antas ha ungefär samma absoluta magnitud vid maximum och dessutom syns på mycket långt håll.

Vad man ska tänka på är att supernovorna alltså inte är någon undertyp till novorna. Att ordet "nova" ingår i "supernova" är pedagogogiskt olyckligt men inte mycket att göra åt. I och för sig ändrade ornitologerna "tornsvala" till "tornseglare" eftersom många pga namnet felaktigt trodde det handlade om en typ av svalor. Det gick ju bra men något liknande är knappast aktuellt när det gäller supernovor.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Okej tack Hans då är jag lite mer med i svängen!
Corpze wrote: Jag har en följdfråga som även den gäller ljusstyrkan. Jag såg en dokumentär om stjärnor och i den sade man att typ 1a -novor alltid lyser med exakt samma ljusstyrka, därav kunde man börja beräkna avstånd med noggrant, stämmer detta?
Ja det stämmer, kanske är "exakt samma ljusstyrka" att ta i lite men... Bland annat användes denna typ av supernova för att senare upptäcka att universums expansion accelererar. Det finns en mycket bra film om det här där det pratas mycket om denna typ av supernovorna. Föreläsningen hålls av en av de tre som vann nobelpriset i fysik år 2011.

http://www.nobelprize.org/mediaplayer/i ... 727&view=1

Rekommenderar att se hela, den är kort men mycket vettigt sägs i den.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by ThomasK »

Corpze wrote: Jag har en följdfråga som även den gäller ljusstyrkan. Jag såg en dokumentär om stjärnor och i den sade man att typ 1a -novor alltid lyser med exakt samma ljusstyrka, därav kunde man börja beräkna avstånd med noggrant, stämmer detta?
Ja nästan, skulle jag vilja svara. Vad man upptäckt är att det finns en liten variation mellan olika 1a supernover, kanske beroende på att stjärnorna som exploderar har lite olika kemisk sammansättning. Men man har hittat sätt att kalibrera dem för att kompensera olikheterna och då funkar de bra som avståndsmätare. De två grupperna som fick nobelpriset i fysik 2012 för upptäckten att universums expansionshastighet ökar, ledda av Saul Perlmutter samt Brian P. Schmidt och Adam G. Riess, har förfinat dessa kalibreringsmetoder i sina undersökningar av avlägsna 1a supernovor. Det man gör är t.ex att se hur mycket ljusstyrkan avtagit 15 dagar efter maximum. Utifrån det värdet och med lite andra trix kan man man få dem likvärdiga så de fungerar som standardljus.

I Variabelbulletinen nr 1 (hittas under fliken Publikationer på SVO) finns en enkel avståndsberäkning till M101 i artikeln om SN 2011fe. Ungefär samma beräkning finns också i den här tråden här på Astronet.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by Robin Andersson »

Ja, Brian nämner det att det fanns en del variationer i filmen jag länkade i ett inlägg tidigare (som sagt rekommenderar den, mycket informativ!). Dom blev oroliga när de upptäckta inte bara var klar kurs framåt utan de behövde trixa till det lite.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Misstänkt nova i Cepheus

Post by jwarell »

Då har då även jag belönats med några timmars glugg i molntäcket och det första objektet blev förstås.... N Cep 2013! Blev så här:

N Cep 2013 2013-02-12 22:56 12.832 WAR
N Cep 2013 2013-02-12 22:58 11.321 WAR
N Cep 2013 2013-02-12 23:00 14.317 WAR
N Cep 2013 2013-02-12 23:04 9.904 WAR

Den har tydligen tappat några tiondelar på bara något dygn. Ämnar följa den i BVRI tills den bleknar bort. Obsar med min 25 cm SCT @f/4,6, SXV-H9.

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/