Man tager vad man haver

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Man tager vad man haver

Post by wilt »

För en tid sedan blev jag lite sugen på att obsa solfläckar. Vi befinner oss nära ett solfläcksmaximum och det hade varit intressant att se vad solen har för sig, tänkte jag.

Nu finns det ju mängder med sidor på nätet där mer eller mindre aktuella bilder på solytan läggs upp kontinuerligt, både i vitt ljus och i diverse smala delar av spektrum, inte minst H-alfa. Så visst kunde man hålla koll på solen den vägen. Men det är ändå inte samma sak, jag ville obsa själv, precis som förr. Jag obsade nämligen solen ganska mycket under några år under 1980-talets första hälft, på den tiden solsektionen leddes av Kjell Rynefors. Framför allt räknade jag solfläckar, observationer som rapporterades in till solsektionen och blev en del av sektionens solfläcksstatistik.
solteleskop1.jpg
solteleskop1.jpg (74.16 KiB) Viewed 4660 times
Jag rotade fram min gamla 60 mm refraktor - samma teleskop som jag använde då det begav sig - och bestämde mig för att göra ett försök att se solfläckar i samband med att jag var hemma på lunchrast idag. Objektivet dammades av och ett gammalt Ramsdenokular, som ger 28 gångers förstoring, togs fram ur gömmorna. Jag hade ingen diagonal tillgänglig och utan diagonal går det inte att nå fokus med det okularet, visade det sig, så jag fick fixa till ett förlängningsrör som fästes på okularet med tejp (japp, varför krångla till det, jag är en anhängare av good enough engineering).
solteleskop2.jpg
solteleskop2.jpg (40.23 KiB) Viewed 4660 times
Teleskopet applicerades på en handdriven altazimuthal montering (det vill säga jag pallade upp teleskoptuben på böcker i fönsterkarmen i ett av fönstren i burspråket - man undrar vad grannarna ska tro?) och projicerade solbilden på ett A4.

Bingo! Det fungerade jättebra! Det enkla instrumentet till trots, syntes solfläckarna tydligt. Med lågt stående sol var seeingen inte helt optimal, så det var knappast instrumentet som satte gräns för hur många solfläckar som gick att se.

I min observationsjournal antecknades sålunda:

22 januari 2013, kl 12.10 UT
f=12
g=2
R=32

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by Timaoes »

Efter att ha ägnat dagen åt att leta upp Nils Tamms refraktorer i gamla Zeiss-kataloger blir jag nyfiken på tuben. Det är väl ingen Zeiss, men väl en Tasco?! (Är någon intresserad så finns massor av gamla kataloger här: http://geogdata.csun.edu/~voltaire/classics/.

Det låter som att du behöver investera i lite solfilterfilm från någon teleskopbutik. 240:- för en A4. Lite good enough engineering så är du hemma. Projektion funkar ju bra, men att kolla direkt ger både bättre bild och en annan upplevelse.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Jo, jag har förstås funderat på att beställa Baaderfilmen. Och skaffa en riktig montering. Men nu ville jag komma igång direkt :)

Nej, någon Zeiss är det inte direkt! Men däremot en alldeles äkta no-name postorderrefraktor Made in Japan, inköpt på Hobbex i samband med julhelgen 1977 (eller möjligtvis 1978, tror dock det var 1977). Faktiskt ganska bra kvalitet, ändå.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Man tager vad man haver

Post by hansg »

R=32 är ett bra resultat med en 60:ia på dagens lågt stående Sol, dagens solfläcksnr är 50 enl SDO


Hobbex 60mmr från 70 talet hade bra kvalitet, har själv en 60/900 mm på en ekvatoriellt montering från 60-talet och Insjön, inget märke bara made in japan,funkar utmärkt på solen,
har även ett äldre 0.96" herschel prisma till det för solobsar och köpte förra året ett herschelprisma till mina större refraktorer, bilden blir ännu bättre jmf med mylarfilter.
Här sitter det på en EQ-5 montering
h-g
Attachments
60MM.JPG
60MM.JPG (244.23 KiB) Viewed 4622 times
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Man tager vad man haver

Post by hansg »

Originalmonteringen till 60 mm är här, ganska stabilt trots sin litenhet.
Monteringen fanns till olika teleskop märken från 60 tal till in på 80-talet, seglivad.
Attachments
image067.jpg
image067.jpg (59.99 KiB) Viewed 4615 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Intressant, H-G! Har aldrig obsat med Herschelprisma, vore kul att prova det någon gång.

När man ser dina bilder blir man också sugen på att återbörda 60mm-aren från skrubbens teleskopkyrkogård: en rejäl montering, en bra sökare och kanske bättre okular.

I och för sig är teleskopet, i och med att det är f/10, ganska förlåtande och även gårdagens enklare okulartyper fungerar därmed någorlunda. Men ändå, det hade varit spännande att se vad man kan åstadkomma med dagens bättre okular. Fokuseringen - en mycket dålig rack-and-pinion-konstruktion (vad nu det heter på svenska) - har varit sönder länge, så man borde kanske överväga att byta ut fokuseraren till 1.25", alternativt fixa till en adapter 1.25"->0.96".

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by ThomasK »

wilt wrote:För en tid sedan blev jag lite sugen på att obsa solfläckar. Vi befinner oss nära ett solfläcksmaximum och det hade varit intressant att se vad solen har för sig, tänkte jag.

/Gustav
Hmm... därav förslaget att bygga en rapporteringssida för solfläckar i SVO. :D Jag har börjat titta på den och den kanske blir klar om nån vecka eller så. Det borde finnas en hel del gamla observationer på detta område också att lägga in i efterhand.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

ThomasK wrote:
wilt wrote:För en tid sedan blev jag lite sugen på att obsa solfläckar. Vi befinner oss nära ett solfläcksmaximum och det hade varit intressant att se vad solen har för sig, tänkte jag.

/Gustav
Hmm... därav förslaget att bygga en rapporteringssida för solfläckar i SVO. :D Jag har börjat titta på den och den kanske blir klar om nån vecka eller så. Det borde finnas en hel del gamla observationer på detta område också att lägga in i efterhand.
Det låter ju riktigt lovande, ser jag fram emot Thomas!

Edit: som förklaring till det ovanstående, så har Thomas och jag mailledes diskuterat att lägga in en funktion för rapportering och arkivering av solfläcksdata i SVO.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Man tager vad man haver

Post by hansg »

Kul ,
solobsarär intressant och roligt samt är en skön sommar sysselsättning, har en del på sidan:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/wolf.htm

För 2012 ska en hel del obsar föras in som ligger, hoppas få de införda inom en månad.
h-g
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Intressant sida, här fanns det många obsar H-G!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Lunchrastastronomin fortsätter:

24 januari 2013 kl 11.36 UT
f=5
g=2
R=25

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Dagens lunch härhemma på The NoBa Astronomical Observatory (NoBa = Norr om Bantorget) bjöd på välhängd entrecôte från Widerbergs och lite solfläcksräkning med 60-millimetaren:

12:15 UT
f=5
g=3
R=35

Man ser förresten facklorna riktigt bra också, även med projektionsmetoden.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Och nu är dessutom obsarna inlagda i SVO! Thomas Karlsson har skapat en funktion som gör det möjligt att registrera solfläcksobsar i SAAF:s variabeldatabas SVO - mycket bra jobbat av Thomas!

Kanske finns det fler som vill pröva på att räkna solfläckar? Lägg då in dina obsar i SVO!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Man tager vad man haver

Post by Corpze »

Låter spännande, framförallt som sommarnöje, Men vad betyder f, g och R?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Man tager vad man haver

Post by wilt »

Solfläckar uppträder ibland som helt enstaka och ensamma fläckar, men det vanligaste är annars att de uppträder samlade i grupper. När man räknar solfläckar räknar man både det totala antalet fläckar som observeras samt antalet grupper. F är antalet fläckar, g antalet grupper.

R står för relativtalet, och det definieras som R = 10g + f. Som idag, då observerade jag 5 fläckar fördelade på tre grupper, då blir R förstås 35.

Det är det här talet, R, eller relativtalet, eller Wolfftalet, eller solfläckstalet - det heter olika saker i olika publikationer - som är det som anges i de diagram och annat som sammanfattar solaktiviteten. Man började behandla solfläcksdata på det sättet redan på 1800-talet i och med Rudolf Wolffs arbeten. I relativtalet väger alltså en grupp tio gånger mer än en fläck, och Wolff lade in den viktfaktorn för att han ansåg att man på detta sätt fick en bättre bild av den totala solaktiviteten. Solen är alltså mer aktiv om den har tre grupper om vardera en fläck, än om den har tre fläckar inom en enda grupp.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA