Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by BumpaBerra »

Håller på att skaffa grejer för Astrofotografering. Har en EOS 5D MK II liggande till övers. Ska jag sälja den eller är den bra för Astrofoto om man konverterar den?
Kanjag byta filter själv? I så fall vet någon nån bra länk med instruktioner.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by Starfish »

Tjenare,

Ja du är garanterat på rätt väg, tror 5D MK II är bland de bästa DSLR kamerorna i Canons upplägg som går att lämpa för astrofoto. Den funkar okonverterad på Galaxer, Stjärnhopar och en del Nebulosor (Inte H-alpha altså röda, infraröda nebulosor) det går att fota röda nebbar men exponeringen som krävs blir totalt nerbrusad av den höga exponeringstiden du kommer behöva för att få fram nått rött. Japp du kan byta filter själv, om du är lite teknisk. Det är liknande som på min kamera som för tillfället är omoddad men det är instruktioner som är ungefär likadana (hitta ingen för exact din model). http://ghonis2.ho8.com/ <- där hittar du skrivna tutorials för en ir cut borttagning sen så har du video här http://www.youtube.com/watch?v=-IIN0-q2WLY glöm inte att du måste köpa en replacement också http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... mk-ii.html du kan även lägga ett par tusen till TS för ett utbyte om du inte är säker på att du klarar av ett byte, det är väldigt pilligt och mycket kan gå fel.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by BumpaBerra »

Tack för hjälpe. Jag ska kolla om jag vågar annars får jag väl sända in den.

MVD

Dag Holm
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by Starfish »

BumpaBerra wrote:Tack för hjälpe. Jag ska kolla om jag vågar annars får jag väl sända in den.

MVD

Dag Holm
Nemas Problemas :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by Jonas »

BumpaBerra wrote:Tack för hjälpe. Jag ska kolla om jag vågar annars får jag väl sända in den.

MVD

Dag Holm
Alla Canons DSLR-kameror fungerar att fotografera DS-objekt med men modifierade verkar vissa vara bättre än andra. Jag har själv en 5D Mk II och visst är det kul med fullsensorn men enligt mina (fotografiska) tester är den är obetydligt eller inte alls bättre på att fånga upp nebulositet än modellerna 40D eller 60D.
Dessutom finns det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till om man ska använda en fullsensor och det är att man säkert vet att teleskopet/objektivet vekligen klarar att belysa hela bildfältet. Kolla upp det!
Givetvis klarar objektiv tillverkade för detta uppgiften men det är ingen självklarhet att alla objektiv och teleskop gör det. Vill man vara på den säkra sidan ska man välja en kamera med mindre sensor.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by Grinde »

Med bra kamera-optik så funkar fullformatare fruktansvärt fint för wide-field fotografering, Mk2an har dessutom riktigt bra brus-prestanda sägs det (ingen egen erfarenhet av just den modellen). Men precis som Jonas säger så ställer det klart högre krav på teleskopet för att det ska teckna fina stjärnor ända ut i kanterna med så stora sensorer. Ibland hör jag hört det sägas att bara större RC teleskop för runt halv miljon kr och uppåt klarar av sensorer i den storleken men sånt är bara skitsnack som hängt med från "förr i tiden", för hänger man med i utvecklingen på utrustningsfronten så finner man refraktorer, schmidt-cassegrains, astrograf-newtons, optimerade/korrigerade dall kirkhams, som alla fixar 35mm kameror utan problem för en klart billigare slant, men gemensamt för dessa är att de brukar kosta minst dubbelt så mkt och ofta ännu dyrare, än tuber som är optimerade för mindre sensorer, tex aps-c & 4/3, och ska man ha riktigt bra grejjer kan det bli upp mot 100.000kr, yikes!

Har du några fina gluggar till kameran så skulle jag absolut behållit huset ett tag till och plåta widefield, men vill du börja pyssla med närbilder på galaxer och mindre nebulosor så skulle jag börja kolla på begagnat-marknaden efter mindre kameror, som blir mkt billigare att matcha med ett lagomt teleskop.

Det beror helt enkelt på dina mål och din budget, själv började jag med en Canon 40D och flyttade senare upp till en mono ccd med det ngt mindre four thirds formatet, och skulle inte gjort nåt annorlunda om jag fick börja om från början.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Någon som har erfarenhet av EOS 5D MK II

Post by Peter R »

Jag har en MkII och är otroligt nöjd med denna kamera.
Jag har testat den med min William Optics FLT110 f/6,5 ihop med den dedicerade flattenern och får skarpa stjärnor ända ut i kanten. Däremot blir det en lite udda vigneteringseffekt som nog bara går att neutralisera med flats.

För en vecka sedan observerade jag ihop med Morgan Fröwall som hade tagit med sin underbara lilla TS APO 65mm Quadruplet som har en inbyggd flattener- Det blev också skarpt över hela fältet men med en mera traditionnel vignetering som är lättare att korrigera.
Lägger med 2 utsnitt i 100% den första från mitten och den andra från övre högra hörnet. Man ser att vigneteringen är väl kontrolerad.
Jag har bara korrigerat färgbalansen med en kurva, i övrigt inget annat.
TS APO 65mm mitt.jpg
TS APO 65mm mitt.jpg (113.75 KiB) Viewed 3864 times
TS APO 65mm höger upp.jpg
TS APO 65mm höger upp.jpg (94.61 KiB) Viewed 3864 times
Här är en fin bild som Morgan har tagit med refraktorn och hans moddade Eos 450D http://astronet.se/view_image.php?id=2123. På APS-C sensorer vigneterar den ingenting alls

/*Peter R

Return to “DSLR-kameror”