Uraniaobservatoriet med T61

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
aazeta
Posts: 7
Joined: 2013-01-06 15:01:54
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by aazeta »

Vad är det i min video som inte är sant Clas Göran Lundberg? Att jag har min version av det hela är självklart och det erkänner du själv. Jag liksom många som sett videon vill nu veta den andra versionen. För min del är jag övertygad om att den får vi aldrig veta. Som Starsoft skrev "det verkar vara känsliga saker". Case closed-bra.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Terje »

Vad jag som utomstående utan någon inblick i vad som hänt blir lite upprörd över är följande.
Föreningen har om jag förstått dethela korrekt fått ett instrument av de tidigare ägarna och flytt och bygge av fundament till kupol etc finansieras och utförs, Om nu detta teleskop verkligen var värdelöst för verksamheten så borde vl detta rimligtvis uppdagats på ett tidigare stadium. Ett instrument av denna typ med gammal montering etc är antagligen huvudsakligen idag lämpligt som ett visuellt instrument vilket det borde fungera som.
Med dessa parametrar ser jag tre huvudsakliga problem.
1) De personer som överlåtit instrumentet torde rimligtvis inte vara så glada åt dess öde och det kunde antagligen hamnat i bättre händer.
2) Komunen som skjutit till 200000:- till projektet är antagligen inte direkt nöjda med resultatet vilket kan påverka kommande möjligheter att få bidrag.
3) Med tanke på att det redan idag är svårt för icke idrotsföreningar att få bidrag är det inte bra med "dyra" misslyckade projekt då detta potentiellt kan försvåra ytterligare för andra föreningar.
Någonting verkar uppenbarligen ha gått riktigt snett redan på planeringsstadiet.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Bengt »

Verkar ha varit många turer i detta. Lägger mig inte vem som har rätt i ert fall.
Men jag tycker det var bra synd man inte annonsera ut grejorna så alla hade chans på dessa.
Hade varit kul om detta stora teleskop kunde nyttjats av en annan förening åtminstone som visuellt instrument.
Kunde säkert lyft en annan astroförening med mindre resurser och kanske gjort de fick fler medlemmar.
Vad jag förstod var det väl ett önskemål från givarna att detta skulle nyttjats av allmänheten.

Bengt
aazeta
Posts: 7
Joined: 2013-01-06 15:01:54
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by aazeta »

Dokumentation och länkar om Urania-observatoriet i Bälinge, Uppsala och Åkesta, Västerås,

Vestmanlands Läns Tidning
Invigningen av Uraniaobservatoriet med T61
Publicerad: 2010-10-23 12:22:45
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.989799 ... r-mer-rymd

Reportage från Åkesta i VLT om Uraniaprojektet med T61
Publicerad: 2009-08-25 13:29:32
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.543855 ... p-i-akesta

Upsala Nya Tidning
Jätteteleskop lämnade Bälinge
Publicerad: 2008-11-03 09:00, senaste uppdaterad: 2010-03-31 22:03
http://www.unt.se/uppsala/jatteteleskop ... 05742.aspx

En utförlig artikel om teleskopen i Bälinge "Amatörkvartett med hembyggt observatorium" skriven av Christina Johansson och publicerades i UNT 1971-03-01. Den finns dock inte i deras arkiv.

Rune Fogelquist's mycket läsvärda artikel "50 år med Bifrostobservatoriet" i Astronomisk Tidsskrift, Årg. 25, Nr. 4, p. 176 - 184 berör även aktiviteterna i Bälinge innan R F flyttade tillbaka till Mariestad 1977. Vid sökning på rubriken får man flera träffar så artikeln går nog att beställa/hämta på nätet.