Uraniaobservatoriet med T61

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
aazeta
Posts: 7
Joined: 2013-01-06 15:01:54
spamtest: JA

Uraniaobservatoriet med T61

Post by aazeta »

På förslag lägger jag ut länken till Youtube-videon http://www.youtube.com/watch?v=ysWZOuwiBPU om flytten och återuppbyggnaden av Sveriges största privatägda observatorium - och dess fall.
På Astronomiguiden http://www.youtube.com/watch?v=ysWZOuwiBPU pågår redan en diskussion men jag bevakar naturligvis båda forumen för eventuella kommentarer
Åke A
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Jonas »

Hej Åke,
Fint genofört projekt. Ni lade ner oerhört mycket arbete för att få allt i drift igen men vad hände egentligen? Sorgligt att T61 ine längre finns. Varför lades allt ner när det bara var en frontlucka som blåste ner. Det kan väl inte ha fällt hela projktet?
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Starsoft »

Hej

Ja nog verkar det fattas något i den här historien, verkar vara känsliga saker men kanske någon vågar uttala sig och berätta vad som hänt.

Att låta ett sådant observatorium stå oanvänt, om det nu är så, låter som ett förfärligt slöseri.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Robert »

Trevligt att se bygget mm, men synd att det tog slut på upploppet.
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by hansg »

Observatoriet lever,har byggts om invändigt och visir har justerats till det bättre, under kommande vecka monteras
10 Micron GM 2000 HPS monteringen
och ett teleskop 16" ODK är på väg från Orion UK i England
Observatoriet kommer att anv vid visningar för allmänheten och medlemmars egna projekt, vi
har ytterligare en kupol med en EQ-6 montering och en 9.25" SCT som används flitigt.
Vidare finns en klubbstuga med storbildsskärm där vi kan visa bilder direkt från båda teleskopen eller
anv vid information, utbildning o visningar vid mulna kvällar.
Vidare finns 2 st ccd-kameror och en planetkamera + diverse filter samt fotometriska filter och utrustning för spektra
så observatoriet lever och mår väl.
Besökare har vi ständigt med en hel del skolklasser så våra guider har fullt upp.
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Starsoft »

Hej

Men vart har T61 tuben och monteringen tagit vägen?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Jonas »

Just det jag undrar också!
Det är väl inte skrotat?
/Jonas
Starsoft wrote:Hej

Men vart har T61 tuben och monteringen tagit vägen?

Anders
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by hansg »

T61 motsvarade inte föreningens förväntningar och krav så den har demonterats och finns inte lägre i föreningens ägo, skälen för detta har föreningens medlemmar fått full information om.
Däremot finns primärspegel och 3 st cassegrain sekundärer ,varav två är i dålig konditon, fortfarande i vår ägo om någon är intresserad.
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Starsoft »

Däremot finns primärspegel och 3 st cassegrain sekundärer ,varav två är i dålig konditon, fortfarande i vår ägo om någon är intresserad.
Ja det skulle vara mycket intressant om jag också kunde köpa åtminstone tuben som hör till, är det möjligt?
T61 motsvarade inte föreningens förväntningar
Vad var problemet med utrustningen?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Jonas »

Hej h-g,

Jag skulle kanske kunna vara intresserad av en cass-sekundär. Vilken brännvidd har den som är i bra kondition? På vilket sätt är de andra två i dålig kondition?

Hälsningar

Jonas
hansg wrote:T61 motsvarade inte föreningens förväntningar och krav så den har demonterats och finns inte lägre i föreningens ägo, skälen för detta har föreningens medlemmar fått full information om.
Däremot finns primärspegel och 3 st cassegrain sekundärer ,varav två är i dålig konditon, fortfarande i vår ägo om någon är intresserad.
h-g
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by timokarhula »

Det är faktiskt så att optiken, primärspegeln och alla sekundärspeglarna, såldes till en privatperson i maj.

/Timo K
aazeta
Posts: 7
Joined: 2013-01-06 15:01:54
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by aazeta »

Jag blev medlem i VARF 1989 och var aktiv guide 2003-2007. När Bernt och Lars bjöd ut Uraniaobservatoriet hösten 2008 var jag sekreterare i föreningen och föreslog då styrelsen att starta ett projekt för flytt av observatoriet till Västerås-Åkesta. För att klara av projektet ekonomiskt fick vi 200.000:- av Västerås Stad. Min uppgift blev att leda projektet. Många praktiska och tekniska svårigheter löstes tillsammans med Urania- och senare T61-gruppen.

En nybliven medlem reste frågan om nytt teleskop för Stjärnstugan. Befintlig utrustning ansågs gammalmodig. Monteringen, en stadig ekvatoriell sak från Odelbergs tid, men nyligen moderniserat med teleskopdator, var bara skräp. Teleskoptuben med 15 cm öppning, som tillverkats av VARF-medlemmar var helt odugligt. Allt skulle ut. En dag låg monteringen slängd i gräset utanför Stjärnstugan. Det var nu jag förstod att även T61 låg illa till.

Min erfarenhet från mer än 5 års guidning i Åkesta är att teleskop är viktigast att berätta om vid visning för publik. T61 gav verkligen ett imponerande intryck. Vid besök i Urania under byggnadstiden var det roligt att höra dom beundrande kommentarerna vid åsynen av det stora teleskopet. Inte minst barnen utryckte sin förtjusning och det är ju faktiskt mest barn, som kommer på visningar.

Men jag argumenterade för döva öron. Även T61 var skräp. Det var mycket tjusigare att få nya hypermoderna instrument. Pengar ställde sponsorer upp med. Det behövdes bara ett bra tillfälle att skjuta T61 i sank och det kom med stormbyarna våren 2011 då visiret blåste av. Det blev inte värre skadat än att det kunde återmonteras samma dag, men för mig blev situationen olidlig när jag på begäran inte fick styrelsens förtroende att avsluta hela projektet.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Jonas »

Riktigt tråkig historia! Det såg ju ut som hela bygget hade kunat bli något riktigt bra.
Jag kan förstå att ni som lagt ner så mycket arbete i hela projektet måste känna er oerhört besvikna. Det hade jag gjort!
Hoppas ändå föreningsverksamheten inte tagit skada av det som inträffat.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Peter R »

Hej,
Det är ju omöjligt för oss utomstående att känna till alla turer och bakomliggande tankar och resonemang men det här låter riktigt tragiskt.
Ordet "SLUT" i videon kändes sorgligt för det anspelar naturligtvis inte bara på videoklippet och en dröm utan på ett otroligt engagemang och förverkligande.

Jag läste om ett franskt projekt i september, C2PU (Centre Pédagogique Planète et Univers) som har fått motsatt utgång.
Ett gäng duktiga amatörer har tagit över och rustat upp ett observatorie med 2st 1-meters teleskop som inte har varit i bruk på 15 år. De har använts för IR-interferometri och var alltså inte lämpade för visuella observationer. De har slipat nya speglar och renoverat allt optiskt, mekaniskt och elektroniskt. First light med kameran hjälpligt monterad i primärfokus vid f/2,88 har redan givit otroliga resultat i mitt tycke http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/035548.html . Alla bilderna är klickbara och inzoomningsbara för högre upplösning och tråden fortsätter på 9 sidor.

/*Peter R
Guppemor
Posts: 1
Joined: 2011-12-12 13:49:55
spamtest: JA

Re: Uraniaobservatoriet med T61

Post by Guppemor »

Videon är en ren partsinlaga och är inte sann. Föreningen VARF lever och utvecklas med full kraft. Vi har över 1000 besökare varje säsong och våra Guider har fullt upp under veckorna. Vi har ett nytt avtal med Västerås skolor som gör att VARF är en del av astronomiundervisningen och nästan 1000 elever besöker oss varje år. Just nu slutför vi ombyggnaden av URANIA där vi kommer att kunna ge Västeråsarna en astronomiupplevelse de sällan kommer att glömma. Genom mycket generösa sponsoravtal med Mälarenergi, Leader Norra Mälarstranden, Nya Sparbanksstiftelsen och SAS har vi kunnat ro hem detta projekt i hamn tillsammans med aktiva VARF medlemmar som bildat URANIA gruppen och som består huvudsakligen av den ursprungliga gruppen. Vi räknar ned att inviga det nyupprustade URANIA under våren-sommaren 2013.
Vi hälsar alla Astronomivänner till ett nytt och fantastiskt observatorium i Åkesta !

Clas Lundberg Informationsansvarig VARF