Variabelmötet våren 2013

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Det förefaller som om de föreslagna datumen passar bra för många. Vill vara tidigt ute så att folk inte binder sig för diverse bröllop och egna födelsedagsfester och andra relativt sett oviktiga tillställningar ...

Jag väntar på besked om lokalernas tillgänglighet, man måste ju börja i någon ände och jag valde att först försöka hitta datum som verkade bra och sedan höra mig för angående lokalerna. Men det finns säkert goda chanser. Om och när vi får klartecken tänker jag också kolla om någon av våra danska kolleger ...

http://www.astronomisk.dk/?Arbejdsgrupp ... e_stjerner

... har lust att vara med. Det tycker jag skulle vara roligt.

mvh
Hans Bengtsson
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by chrisastro64 »

Det ser ut som vi kanske kan få lite fler deltagare denna gången till variabel mötet i Göteborg.

För min del så är VSP inte aktuellt tyvärr - lite för långt att åka från Öland.

Ser fram emot mötet i Göteborg i april istället. Vi kan börja tänka på lite ämnen / presentationer lite närmare i datumet.

Hans - är lokalen OK med Göteborgs Astronomiska Föreningen?

Hälsningar,

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Hej Chris (och andra)!

Jag har fått indikationer på att vi får använda lokalerna på Slottsskogen 13-14 april, och hoppas kunna återkomma med definitivt besked inom kort.

Förresten:
Jag tycker definitivt att du ska stanna kvar som sektionsledare för SAAF/V. Never change a winning team! Allting löper ju väldigt bra, och du är numera den observatör som bidragit med flest observationer till SVO genom tiderna.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Det är nu slutgiltigt bestämt att variabelmötet 2013 kommer att äga rum 13-14 april på observatoriet i Slottsskogen, Göteborg.

Preliminärt startar vi mötet den 13 april klockan 10:00 och håller på en god bit in på eftermiddagen.
Vi återstartar sedan den 14 april klockan 10:00 och slutar 13:30. Därefter (klockan 14:00) håller Ulf R. Johansson ett föredrag om Strindbergs utflykter i astronomins värld.

Således är datumen och platsen fastställda men de exakta klockslagen kan finjusteras.

Programpunkterna har vi ännu inte diskuterat. Förslag välkomnas!

Jätteviktigt att veta:
Alla är välkomna och det kostar inget.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

... håller på en god bit in på eftermiddagen.
Även en god matbit och en skiva öl (eller en lättare lager) på lämplig plats under kvällen, månne?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

(ursäkta sent svar!)

Visst blir det så! Tror att Golden Days vid Brunnsparken lämpar sig bra för sådana aktiviteter. Träffade för ett tag sedan Gustav H och Johan K där för att äta en bit mat och prata astronomi, och tänkte redan då att det nog skulle bli ett lämpligt ställe att nyttja under lördagskvällen mellan variabeldagarna.

Variabelbulletinen 2:
Jag får erkänna att jag hittills varit lite slö med redaktionsarbetet, det gäller att få loss nödvändig tid. Preliminärt tips är att bulletinen kommer ut mot slutet av mars, det blir nog lite jäktigt att få den klar till VSP i Värmland, och det är viktigt att den blir väl genomarbetad. Och den som väntar på något gott osv.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Robin Andersson »

Finns det något ''skrivarbete'' man kan få skriva som ni kan tänka er ta med i bulletinen? Spelar inte så stor roll om vad men hade varit kul att hjälpa till.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Jättesnällt! En bra grej vore om du får tid över att skriva en artikel för bulletinen, kanske om hur du började med astronomi i allmänhet och sedan blev intresserad av variabla stjärnor. Eller nåt annat. Jag skickar dig ett PM angående min mejladress.

En stor fördel med en publikation som VB är att vi inte är strikt bundna till något exakt utkommandedatum utan gör saker när vi har tid. Vi siktar på att få ut två välmatade nummer av VB varje år - ett i februari/mars och ett i augusti/september - men behöver aldrig känna oss stressade eller pressade av deadlines. På så sätt blir hela proceduren mycket roligare och resultatet kanske bättre.

För min egen del tar jag ut några semesterdagar i början av mars när jag hoppas på allvar kunna gräva ner mig i VB2 mer eller mindre ostört och få till ett färdigt resultat, som sedan Gustav H kopierar upp och skickar ut.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Kroppefjäll »

Preliminärt dyker jag upp också, om inget inträffar på jobbfronten. Skulle vara mycket trevligt att få vara med!

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Hans Bengtsson »

Låter mycket bra!

Det verkar som om vi kan bli en riktig folksamling (= minst 10 pers).

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Robin Andersson »

Hans Bengtsson wrote:Hej Robin!

Jättesnällt! En bra grej vore om du får tid över att skriva en artikel för bulletinen, kanske om hur du började med astronomi i allmänhet och sedan blev intresserad av variabla stjärnor. Eller nåt annat. Jag skickar dig ett PM angående min mejladress.

mvh
Hans Bengtsson
Låter kanon, skall fixa något som förhoppningsvis blir läsvärt :good: .

mvh
Robin

EDIT: Jag tänkte på en sak, jag antar att variabelbulletinen skrivs färdigt i Microsoft Word? Vet att vi har haft programmet LaTeX uppe i en kort diskussion tidigare men kommer inte ihåg riktigt vart den diskussionen slutade. Tänkte bara ifall det fanns önskemål om att variabelbulletinen skrivs i LaTeX, inte för det spelar någon särskild stor roll men layouten på hela bulletinen blir (i mitt tycke) enormt mycket snyggare. LaTeX i sig är inget svårt program (dessutom gratis) för de ändamål bulletinen kräver.
Detta var bara dock en tanke ifall ni också har haft tankarna på LaTeX, som sagt det är ett väldigt enkelt program som ger det hela en mycket snygg och mer ''proffsig'' layout.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

Visst blir det så! Tror att Golden Days vid Brunnsparken lämpar sig bra för sådana aktiviteter. Träffade för ett tag sedan Gustav H och Johan K där för att äta en bit mat och prata astronomi, och tänkte redan då att det nog skulle bli ett lämpligt ställe att nyttja under lördagskvällen mellan variabeldagarna.
Låter mycket bra!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by chrisastro64 »

Jag börjar tänka på någon slags agenda för variabelmötet i april eftersom det är bara 4 veckor kvar.

Jag skulle vilja att vi kunde diskutera hur vi kunde höja den digitala / fotometriska kompetensen i våran grupp genom att fokusera på AAVSOs verktyg. Robot observering är också någonting vi kunde prata om med tanken på den dåliga väder vi ofta har i Sverige.

Finns det flera förslag på dagordningen? Som förra året så bli det väldigt oformellt med naturligtvis en pub besök på kvällen (om det inte bli klart förstås!).

Vi kan också diskutera ledarskap för variabelsektionen.

Jobbar i Polen nästa vecka så det blir bara observationer av Komet Panstarrs under de kommande dagarna!

Hälsningar,

Chris
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by wilt »

Förutom själva innehållet på dagordningen bör vi också fixera tidpunkterna. Den lokalansvarige behöver veta när han ska dyka upp och fixa med lokalerna och dem av oss som är tillresande kan behöva veta klockslagen för att ordna med biljettbokningar och logi.

Så när tycker ni att vi börjar och slutar?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelmötet våren 2013

Post by Tompa »

Hej,

jag tycker att fotometri och AAVSO-verktyg låter som ett bra ämne, lite workshop om hur man gör. Därutöver kanske vi kan tala om:
- transformationer (om vi tycker att det behövs)
- taktisk planering av hur vi obsar med hjälp av iTel för att inte göra dubbeljobb
- Gustav hade en idé om en variabelkloumn i Telescopium.

1000 på lördag låter som en bra starttid. Sluttid 1500 på söndag kanske? Vi kan väl hålla på till magen börjar kurra på lördag kväll...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------