Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Nattfotografen
Posts: 2
Joined: 2012-06-12 18:27:23
spamtest: JA

Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by Nattfotografen »

Hej!

Är nybörjare när det gäller astrofoto och vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips och förslag på passande objektiv till min nyinköpta Pentax K-5. Jag har för avsikt att fotografera galaxer och nebulosor osv. Så kanske att ett telezoom-objektiv runt 300-500mm vore passande?

Hoppas jag inte postar i fel kategori nu.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by stoffe »

Ett sånt här har jag med pentaxfattning, Makinon 500 f/8 mm

Image

Jag har det till min Nikon kamera med adapterring som innehåller en lins, jag får aldrig någon riktigt skarp bild med det. Kan förvisso bero på adapterringen med lins i. Jag vet inte riktigt själv.. Har tänkt att jag ska försöka skaffa en adapterring utan lins och prova på en canon kamera. Annars är det ett mycket billigt 500 mm objektiv idag, ingen automatik alls i det.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by anders »

Hej Stoffe.
Att fota nebulosor och galaxer med ett vanligt tele blir nog väldigt svårt, själv hängde jag på min K5 till mitt nya Astro ED 102. Det var inte det lättaste direkt, t.o.m fullmånen var svår att fokusera med LV, kameran hittade helt enkelt inte fokus förutom på en bild av fem. Hur jag än vred på fokuseraren förblev månen en ofokuserad överexponerad fläck på skärmen. Däremot blev bilder på tex plejaderna med en 300 M glugg och 1 sek exponering riktigt bra. Ännu bättre tycker jag det blir med lite mer vidvinkel än 300, mitt gamla 80-200 zoom är ett riktigt trevligt objektiv för stjärnhimlen.Den stora svårigheten med att fota genom teleskopet är att jag inte ser ett skit varken på skärmen eller i sökaren. Med ett vanligt objektiv ska man nog begränsa sitt fotande till månen, stjärnbilder och dom ljusstarkaste planeterna till att börja med i vart fall.
Mvh Anders.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by VigdisVZ »

Hej

I min mening är dom billigaste "teleobjektiven" i själva verket små teleskop.

Vad har du för montering du tänkte sätta kameran på när du fotar? Är det en kraftig montering eller en lättviktsmontering.

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by stoffe »

En sekund är ju väldigt kort slutartid i detta sammanhang, ta längre slutartider för att kunna se något på skärmen, ännu enklare att se vad man gör är om du kopplar din kamera till en dator och tar upp bilden där. Det kan ju underlätta vid fokusering.

Här är en bild på en nebulosa taget med ett vanligt 300 mm teleobjektiv.

viewtopic.php?f=36&t=6797
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by Jonas »

Hej Nattfotografen,

Jag har skrivit om detta några gånger tidigare i detta forum men tar en snabbversion nu.
Om du inte vill lägga ut en förmögenhet, är de gamla skruvgängade Super Takumar-objektiven bland de bästa du kan hitta på marknaden. Speciellt makroobjektiven som kan mäta sig med dagens proffsoptik m.a.p. skärpa och kontrast.
Bra är även de likaledes skruvgängade gamla Fujinon EBC-objektiven. De är svårare att få tag på men snubblar du över ett - köp!
Ett annat fabrikat som visat sig vara bra är gamla Vivitar Series 1. De är förvånansvärt bra men jag tror inte de finns i längre brännvidder än 200 mm.

Stoffe nämner ett spegeltele av en typ som gick under olika namn och var oerhört poppis på 70-80-talet. Det är en typ som KAN fungera men som Stoffe nämner, ska man inte vara säker på det. Vill man vara säker, då ska det vara av hög kvalitet och de kostar multum. Dessutom har de ofta f-tal på 8 och det är lite långsamt. Hellre då satsa på ett bra "vanligt" tele från 70-talet.

För att fånga galaxer måste du dock upp i brännvidd vilket innebär brännvidder över 300 mm. Då snävar vi in området med användbara objektiv men kommer du över ett manuellt APO-objektiv från 70-80-talet till en vettig peng, så kan det vara en bra investering. De minskar knappast i pris.

Jag själv använder med framgång en gammal Canon FDn 300/2.8 L och den fungerar väldigt bra - men det är ju inte Pentax!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by anders »

Hej Nattfotografen skulle det ju vara, inte Stoffe :good: Hittar du en 80-200 4,5 Pentax är det bara att slå till. Den är otroligt skarp, jag har jämfört den med b.l.a. Vivitar i samma zoomomfång och pentaxen är klart skarpare. Sätt ut en annons på www.fotosidan.se och du får garanterat napp. Pentax 400/5,6 M är heller inte ovanliga,utan fullbländsöppning är dom riktigt billiga, alltså varianten där sökaren mörknar när du ändrar till mindre bländaröppningar. Visserligen får man en hel del CA med dom gamla gluggarna, men man får ändå väldigt mycket för pengarna.
Mvh Anders.
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Tips på teleobjektiv till min Pentax K-5

Post by anders »

Nattfotografen wrote:Hej!

Är nybörjare när det gäller astrofoto och vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips och förslag på passande objektiv till min nyinköpta Pentax K-5. Jag har för avsikt att fotografera galaxer och nebulosor osv. Så kanske att ett telezoom-objektiv runt 300-500mm vore passande?

Hoppas jag inte postar i fel kategori nu.
Det var fan !!!, jag var på nätet och kollade lite bilder. En av dom bättre bilderna på nebulosor var taget med en 150/2,8 glugg :shy:

Return to “DSLR-kameror”