Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Starfish »

Hej, först o främst va det ett bra byte? :)

Jag bytte till mig en 450D istället för min 1000D, undrar en sak bara om "Astromodifieringen" ska jag bara ta bort ir cut filtren (2st, sandwiched) eller måste jag ha något ersättningsglas innan jag monterar ihop den? Krav?

Har även beställt ett Xcite1 filter som är 58mm för färgkorrigering som monteras på objektivet ifall jag vill ta vanliga foton med kameran också, något jag har missat? Något mer jag kan behöva för att få rätt färger i natthimlen\dagsljuset?

Vet någon nån bra sida för att hitta rätt T-ringar\t-adaptrar hittade på rymdbutiken men dom hade slut på lagret och jag kände att dom var lite dyra där?

Mvh Starfiish
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Pzyber »

Angående T-ringar så finns det även på Astrosweden och Teleskop-service. Någon borde ha dem i lager.

Kan inte svara på de övre då min 40D skickades in för moddning och jag använder annan kamera för dagsfoto så detta får någon annan rycka in på.
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Lekis »

När det gäller bytet av kamera har jag ingen åsikt egentligen. De är nog ungefär likvärdiga i detta sammanhang.

Jag har astromodifierat min Canon EOS 1000D själv. Det är inget krav att ersätta det borttagna IR-filtret. Om du inte sätter dit ett annat filter istället, typ http://www.teleskop-service.se/sv/astro ... 0d50d.html , så finns det en risk att skärpan försämras något. Om man inte sätter dit något skall den automatiska rengöringen stängas av. Lågpassfiltret skall sitta kvar. Det är alltså bara IR-filtret som skall tas bort/bytas ut (det är det som sitter närmast chippet). Se till att dammskydda alla delar under jobbet.

Här finns det en bra beskrivning på hur man kan göra http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html

Lycka till :good:
Kåre
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Jonas »

Om man inte vill ge sig på att gräva i kameran själv eller sända iväg den för modifiering, ser jag att det ligger en moddad 1000D på Tradera just nu:
http://www.tradera.com/astro-modifierad ... _171231978
Annons för samma kamera ligger även på Blocket:
http://www.blocket.se/malmo/Canon_Eos_1 ... a=23_8&w=3
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Starfish »

Tack pzyber.

Jonas och Lekis
jag gjorde ju mest bytet p.g.a den lite större lcd skärmen (3") samt 9punkts fokus o lite mer pixlar, den skulle tydligen vara lite bättre brusmässigt med :) Men då ska jag alltså leta upp nått glas för att ersätta IR filtret annars förlorar jag mkt skärpa, va bra att veta tänkte höra också om ni kanske vet vart jag kan få tag i ett sådant glas och ska det vara nån form av uv\ir filter fast med mkt lägre NM som den släpper igenom??
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Jonas »

Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Gjorde ett byte mot en 450D från 1000D.

Post by Starfish »

Tack jonas :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “DSLR-kameror”