fokusering av loadstar

Utrustning och metoder.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

fokusering av loadstar

Post by pesa »

Börjar kännas smått pinsamt med alla mina frågor men vad gör man...

Hur i H-E fokuserar man loadstar för hand? Jag tycker det är helt otroligt att folk verkar klara det utan större problem!
Jag begriper att guidekameran inte behver (ens bör?) vara exakt fokuserad men i närheten bör man väl ändå komma?
Jag har off-axis guider och sen en canon dslr. när jag flyttar kameran på prismahållaren så skuttar fokus väldigt mkt. Fokuseringen blir helt "hit and miss", som att kasta pil blint.
Nån som har nåt tips?
Pelle
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: fokusering av loadstar

Post by Starsoft »

Hej
Jag tycker det är helt otroligt att folk verkar klara det utan större problem
Nog tycker jag det är en rasslig konstruktion som är svår att hantera, dessutom svårt att få kameran att sitta fast, den vickar gärna fram och tillbaka vilket naturligtvis blir förödande för guidningen. För att ställa skärpan så fick jag precis som du hålla på ett bra tag, men det är ju något som bara behöver göras en gång om man använder en DSLR.

En värre överraskning som jag fick när jag skulle justera in den tillsammans med mitt filterhjul var hur stor skillnad det var på fokusavståndet med olika typer av filter, det lär inte gå att använda den annat än till vissa filtertyper, att t.ex. använda fotometriska filter och växla till smalband utan att ställa om skärpan på guidekameran är helt omöjligt.

Positivt var att det gick att hitta så många guidestjärnor även med en liten 6" newton.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: fokusering av loadstar

Post by Terje »

Rent generellt bör du inte ha guidekameran efter filtren, tänk dig att försöka guida genom ett SII filter.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: fokusering av loadstar

Post by Starsoft »

Hej
Rent generellt bör du inte ha guidekameran efter filtren, tänk dig att försöka guida genom ett SII filter.
Ja visst sitter guidern före filtren, det är ju därför som det blir fel fokus på guidern när jag fokuserar om huvudkameran mellan olika filtertyper. Dom som har guidekameran sittande i kameran och därmed efter filtren slipper ju problemet med varierande fokuspunkt när man byter filter eftersom bägge kamerorna då påverkas lika, men som Terje skriver så blir det då svårt att hitta guidestjärnor med vissa typer av filter.

Det här är ett problem som jag inte hade en aning om, till guidekameran behövs ju inte exakt skärpa så jag trodde att det skulle fungera med fast fokusavstånd på guidekameran även med olika filter men så var det inte, speciellt de tjockare fotometriska filtren gjorde att det var omöjligt att se några stjärnor när jag hade ställt fokus för kamerorna tillsammans med smalbandsfilter.

Nu blir det här inget akut problem för mig eftersom jag även har en guidekamera monterad på vanligt vis och har tänkt mig att bara använda off-axis kameran vid längre exponeringstider tillsammans med smalbandsfilter.

Så om man tänker använda off-axis tillsammans med ett filterhjul så gäller det att ha filter som har samma tjocklek annars måste skärpan ställas om när man byter filtertyp.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: fokusering av loadstar

Post by Lazze »

För att återknyta till Lodestaren kan jag bara hålla med om att fokuseringsdelen lämnar precis allt övrigt att önska. Och som Anders skriver så vickar den på ett sätt som gör att man nästan får mer flex med en off-axis än med ett guideteleskop!

Om man har ett SX filterhjul och OAG går det precis att anpassa så man får ett skruvhål framför hållaren till prismat i OAG:n. Tror det var M3 som passade men minns inte säkert. Jag hade fortfarande lite flex i min efter att ha skruvat åt hållaren, men lite shimsning med aluminiumfolie gjorde det hela skapligt stabilt.
Den mest permanenta lösningen jag sett var en som skruvat på ett litet stag mellan kamera och de 2 skruvarna överst på OAG:n.

/Lasse