M15 - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

M15 - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M15
Exponering: 13x3min + 3x5min
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: Canon EOS 550D
Kommentar: Jag testar ett nytt guide-teleskop och PHD. Jag har haft stora problem med att få runda stjärnor, men nu tror jag att det känns lite rundare. Ska bli kul att testa på lite mer nebulösa objekt. Jag har inte fixat så mycket med bilden. Har pillat med levels och curves samt lite brusreducering i bakgrunden.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by gunnar »

Toppen! Vad är det för guide teleskop som du testar Tomas?
Måns
Posts: 81
Joined: 2012-06-30 11:45:42
spamtest: JA
Location: Cambridge, UK

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Måns »

Vad trevligt! Stjärnorna ser runda och fina ut, grattis :good:
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack, det är en SW 70 mm/500 mm köpt på teleskop-service. Och en qcam 5.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Johan O
Posts: 9
Joined: 2012-07-16 23:56:22
spamtest: JA

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Johan O »

Fantastiskt snyggt. Kan inte se minsta antydan till problem.
Jag har haft samma guideteleskop + duomount en tid men har inte lyckats komma till så bra resultat. Tror det kan vara flex eftersom det blir ett stadigt ökande skift vid stackningen för varje sub-bild. Mitt guideteleskop levererades med guideringar med nylonskruvar som jag är misstänksam mot. Vilka problem har du brottats med och uppenbarligen löst?
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tackar,
mina skruvar är av metall, med nylontopp. Jag har dragit åt dessa ganska hårt, och det känns stabilt. Jag har försökt hitta fasta tubringar till diameter 70mm, men har inte lyckats.
Det jag har gjort för att förbättra precisionen med min EQ6-a är att
- använda en fast pir. Polställt för jämnan! Jag använder PHD för att finjustera polställningen. I bland kollar jag av att inget har flyttat sig.
- vara mycket noggrann vid balanseringen. Jag grovbalanserar teleskopet i parkerat läge, därefter slewar jag till fotoposition och finbalanserar teleskopet. Först därefter alignar jag eqmod. Eftersom jag inte låter tuben sitta kvar på monteringen mellan mina fototillfällen så blir det ju lite jobb med detta, men balanseringen är nog det som påverkar slutresultatet mest.
Tror det kan vara flex eftersom det blir ett stadigt ökande skift vid stackningen för varje sub-bild
Vet inte om jag förstår dig rätt, men om du menar att objektet kryper åt något håll för varje exponering så hade jag lite av samma problem. Efter noggrann polställning med hjälp av PHD försvann detta.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Johan O
Posts: 9
Joined: 2012-07-16 23:56:22
spamtest: JA

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Johan O »

Tackar för beskrivningen av dina erfarenheter. Jag tror nog att jag ska pröva med att vara noggrannare med balanseringen. Brukar bara göra den i parkerat läge vilket redan det kan ta en stund med duomount. Min uppställning (CG-5, TS APO 65Q, SW 70/500, Nexguide, Canon1000D) plockas upp och ned varje gång så polinställningen har jag hittills gjort med hjälp av polsökare och nöjt mig med det. Kan därför säkert bli bättre det också. Prövade att byta ut mot metallskruvar på guidetuben men tycker inte att det hjälpte (med skift menar jag parametrarna dX och dY i deep sky stacker - som verkar öka för varje stackad bild). Har också lite svårt att få nexguide att hålla helt stabil guidning så det kan finnas en del att lära sig där också. Speciellt problematiskt kan det vara om det blåser. Skulle verkligen kännas bra att komma lite närmare den kvalitet din bild uppvisar. Det har ju så stor betydelse för detaljskärpan i slutresultatet och jag ser på en del andra foton att min tub har mycket mer att ge. Jakten på runda stjärnor går vidare.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by perfrej »

Jag tror att balansering med duo kan vara en riktig mara. Det är ganska viktigt att tyngdpunkten för hela teleskophärvan hamnar över deklinationsaxelns mitt. Jag kör själv för tillfället utan Losmandy-klämman och har teleskopet bultat rakt på monteringen. De enda hål som passade med skenan låg två cm till vänster om mittpunkten och det blir inget bra. Jag tror att det är helt jämförbart med att ha ett duomontage där den laterala balansen inte ligger rakt över deklinationsaxeln.

Det kan nog vara ide att förskjuta ekipaget hörisontellt tills det väger lika tungt på båda sidor om axeln. Nu kan det ju vara så att du har gjort det och då kan hela detta inlägg attributeras till lördagens 2008 La Grola och så är det bra med det.

Astro-/vinhälsningar,

Per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Terje »

Är bilden cropad eller nedskalad? du ser ut att ha en aning utdragna stjärnor på axeln klockan 11-5 om det är guidning/flex ellernågot annat som orsakar det kan jag inte svara på, rent generellt ser det dock inte så illa ut.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Du är skarpögd, Terje! Jag kan faktiskt inte se detta i denna bild, som är nedskalad från 5202 x 3465 - det blir så tunga filer annars. När jag tar upp originalbilden och zoomar upp rejält kan jag se att så är fallet. Jag vet inte vad det kan bero på, men jag har funderat att testa guidning i enbart RA. Lite PEC-träning kanske inte heller skadar.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M15 - Tomas Wikander

Post by Terje »

Det är såpass lite att det inte är ett stort problem och man ser det bara om man verkligen tittar efter "fel". Min första gissning på orsak skulle vara flex, är nästan omöjligt att helt undkomma det med separat guidteleskop.

Return to “Bilder”