V2331 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Har plockat in teleskopet från balkongen för länge sedan och borde sova nu, men det är svårt när det pågår en förmörkelse i direktsändning. Men godnatt från mig nu.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Bra jobbat med tidsserien, Tomas! Nu har vi möjlighet att bestämma ett minimum med mycket bättre precision, tidigare har vi ju bara enstaka mätningar av stjärnan vid eller nära min.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Tompa »

Nu har jag processat färdigt. Lite datastrul och något ändrad metodik gjorde att det tog sin tid. Datat ligger i SVO. Med Hans förslag till epok och period blir det att se ut så här:
Image
Fick tyvärr kapa de 10 första bilderna på grund av moln. Ändå lite synd att jag inte hann ut tidigare. Det ser ut som att jag startade precis när minimat hade startat. Det får bli nya försök!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Suverän mätserie!
Den stora överraskningen är att minima är mycket djupare än vi hade trott. Stjärnan går ju ända ner till V = ca 16.0. Det gör stjärnan ännu mera intressant, amplituden är ovanligt stor.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Wow!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Suverän mätserie!
Den stora överraskningen är att minima är mycket djupare än vi hade trott. Stjärnan går ju ända ner till V = ca 16.0. Det gör stjärnan ännu mera intressant, amplituden är ovanligt stor.

M v h
Hans Bengtsson
Ja, det verkligen överraskande och intressant.

Det vore i och för sig bra med någon V-filtrerad mätning runt 16 innan vi kan sluta oss till att minimat är så pass djupt i V; det skulle ju kunna vara så att den svagare komponenten är ganska kraftigt färgad, och att det på något sätt ställer till jämförelsen mellan ofiltrerad DSLR och V-filtrerad CCD. Eller?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Tompa »

Ja, jag blev själv lite överraskad över resultatet. Jag har fotat med hjälp av Maxim DL och binnat 2x2 med lätt defokusering. 30 sekunders exponering. Bias, darks och flats exponerade efter bildserien. Kalibreringsbilderna höll på att göra mig tokig, eftersom kameran då började protestera. Jag tror att mina USB-kablar är i längsta laget. Till slut fick jag med det som behövdes för kalibrering. Kalibreringen av bilder gjordes i Maxim DL, därefter RGB-splittning i iris (det är enklast) och sedan mätning i Maxim DL. Ren differentialmätning utan transformationer. Jobbet tog halva dagen, men nästa gång går det nog betydligt snabbare, nu har jag fått kläm på arbetsgången. Inte minst viktigt är att namnge filerna rätt från början, inga suffix eller annat elände...
Det som främst slår mig är att det verkar som att jag hamnar ganska nära vad som mätts i V med ccd-kameror. I slutet av mätserien disade himlen till sig något. Jag märkte det när jag tittade genom 12-tummaren. Det avspeglar sig nog i kurvans sista del, den ser lite oroligare ut. Själv blev jag också förvånad över det djupa minimat. Här kanske vi måste bekräfta med riktiga V-mätningar. Jag vet inte riktigt hur mitt system uppför sig vid så svaga magnituder. Men kanske är det i rätt härad också?

Hur som helst, det här var riktigt kul! Nu är det väl bara att försöka fylla på med mer data!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Ja, det här är hur kul som helst! Verkligen bra jobbat med tidsserien, Tomas! Känns som om ditt ihärdiga arbete med AK Tri häromsistens var en bra förövning för det här :)

Och, som sagt, bara att fylla på med mer data! :) Jag har inte möjligheten till tidsserieobservation, men fyller på med BRT och/eller iTel-mätningar allteftersom. Här finns ju ett slumpelement - man vet inte när man kommer åt att obsa med de fjärrstyrda teleskopen - men så sakteliga byggs ljuskurvan upp (och man minskar successivt risken för att det finns andra minima som vi missar (dvs att perioden är något annat än 1.39)).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Tompa wrote: Det som främst slår mig är att det verkar som att jag hamnar ganska nära vad som mätts i V med ccd-kameror.
Jo, du har helt rätt; nu när jag kollar på din mätserie ser jag att där finns en mätning som är samtidigt som min iTel-mätning från i går kväll och de är identiska; så färgeffekterna finns i varje fall inte där, utan vi kanske har ett så pass distinkt minimum som 2.5 magnituds dipp i V. Verkligen häftigt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Suverän serie måste jag säga. Jag testat att beräkna ett glidande medelvärde över 5 punkter för att ännu tydligare se mönstret i kurvan. Det blev den här bilden:
V2331Cyg.jpg
V2331Cyg.jpg (46.19 KiB) Viewed 3683 times
Det verkar som kurvan kan ha en flat botten på ca 10 minuter och min magnituden är runt 15.8. Eller var det botten vad kameran kunde mäta med ordentlig noggrannhet? Det finns ju några enstaka punkter under 16. En amplitud på 2.4-2.6 är ju riktigt mycket, trodde den skulle bottna på 15.

Minpunkten fick jag till 2456184.297, det är medelvärdet då kurvan dyker under och kommer upp frän 15.5. Det kanske går att göra en mer noggrann analys senare för att få fram en mer exakt tidpunkt.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Tompa »

Eller var det botten vad kameran kunde mäta med ordentlig noggrannhet? Det finns ju några enstaka punkter under 16. En amplitud på 2.4-2.6 är ju riktigt mycket, trodde den skulle bottna på 15.
Någon ordentlig noggrannhet blir det ju inte med bara 30 sekunder och så låga magnituder. SNR blir ju så pass dålig att osäkerheten ligger väl runt ca 0,2-0,3. Om inte mer, det går säkert att beräkna på lite olika sätt. Jag kan kanske gå upp något i exponeringstid utan att saturera den ljusaste jämförstjärnan (111). Man kanske skall offra den ljusaste jämförstjärnan och testa 45 sek eller rent av 60 sek? Hur som helst så borde det ju gå att få till en bra "arbetskurva", som kan vidimeras med hjälp av riktiga mätningar i V med CCD. Kanske något för Robert?

Grämer mig fortfarande över att jag inte kom i gång lite tidigare. Då hade minimat kunnat ringas in lite bättre. Kul att meridianflippen syns så bra :D Dags att skaffa ett gaffelmonterat teleskop? Men då lär jag väl få flytta... Det börjar bli trångt på altanen :geek:

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Tompa wrote:
Eller var det botten vad kameran kunde mäta med ordentlig noggrannhet? Det finns ju några enstaka punkter under 16. En amplitud på 2.4-2.6 är ju riktigt mycket, trodde den skulle bottna på 15.
Någon ordentlig noggrannhet blir det ju inte med bara 30 sekunder och så låga magnituder. SNR blir ju så pass dålig att osäkerheten ligger väl runt ca 0,2-0,3. Om inte mer, det går säkert att beräkna på lite olika sätt. Jag kan kanske gå upp något i exponeringstid utan att saturera den ljusaste jämförstjärnan (111). Man kanske skall offra den ljusaste jämförstjärnan och testa 45 sek eller rent av 60 sek? Hur som helst så borde det ju gå att få till en bra "arbetskurva", som kan vidimeras med hjälp av riktiga mätningar i V med CCD. Kanske något för Robert?

/Tomas W
Apropå det här med "arbetskurva" och vidimering: Det är ju två saker man vill få fram här - klockslaget för när ett specifikt minimum inträffar, för att bestämma variabelns element, och vilket djup minimat har i någon standardiserad färg som V. Den första uppgiften, att noggrant tidsbestämma ett minimum, bör väl funka väldigt bra även med ofiltrerad DSLR, och behöver väl knappast vidimeras med V-filtrerade mätningar? V+CCD behövs snarare för den andra grejen.

Håller helt med Thomas: en suverän tidsserie! Fint också med glidande medelvärde.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Snyggt jobbat!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Robert »

Jag kan köra en tidsserie senare med CCD. Gäller bara att man får klart väder samtidigt som den dippar vilket det inta var mycket av igår och verkar vara dåligt av framöver enligt prognosen
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Bilderna jag beställer på BRT är med 180 sekunders exponering och det är ju ett 35 cm teleskop, så när man tänker efter är klart att osäkerheten måste öka för varje enskild bild för dig, men serien i helhet blev ju ändå suverän. Jag brukar få skippa 111-stjärnan, men övriga svagare jämförstjärnor brukar gå att använda. Att köra med 60 sekunder är nog ett bra alternativ, du verkar ju ha fått till guidningen bra nu.

Testade att istället för att ta medelpunkten när kurvan skär 15.5 förlänga den nedåtgående och uppåtgående kurvan och skippade den platta delen. Skärningspunkten blir då 2456184.295. Tiden blir lite tidigare jämfört med föregående metod pga. den nedåtgående kurvan har brantare lutning än den uppåtgående. Gjorde också en ny periodberäkning och fick 1.388. Uppdaterat element skulle då vara:

Minimum (HJD) = 2456184.295 + 1.388 * E

Förmörkelsens längd är ca 14% av perioden eller ca 4.7 timmar

Edit:
Här är en uppdaterad lista på kommande minimum (tid i UT) med de nya elementen:
15 sep 01:57 - 15 sep 06:37
16 sep 11:16 - 16 sep 15:56
17 sep 20:35 - 18 sep 01:15
19 sep 05:54 - 19 sep 10:33
20 sep 15:12 - 20 sep 19:52
22 sep 00:31 - 22 sep 05:11
23 sep 09:50 - 23 sep 14:29
24 sep 19:08 - 24 sep 23:48
26 sep 04:27 - 26 sep 09:07
27 sep 13:46 - 27 sep 18:26
28 sep 23:05 - 29 sep 03:44
30 sep 08:23 - 30 sep 13:03
Thomas Karlsson