V2331 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Tompa »

Låter spännande det här. Kanske jag ska ge mig på en tidsseriemätning med DSLR?
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Thomas K:

Testa gärna med att i Peranso sätta alla obsarna som gjorts i maximum på en och samma magnitud, som då är medelvärdet av alla dessa magnituder. På så sätt slipper man riskera att små (och för detta ändamål störande) variationer vid max eller mätfel påverkar. Sedan blir det en obs kring 13.8, när stjärnan var i tilltagande eller avtagande. En obs när stjärnan var nästan djupast. Och en obs när den var djupast.

Jag är nyfiken på vad var och en av de olika beräkningsmetoderna i Peranso skulle ge som mest sannolika period.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Tomas W:

Jepp! Precis vad jag hoppas.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Det har tagits åtminstone en bild, kanske flera, som skulle vara mycket intressanta i sammanhanget: den bild (de bilder) som Dahlmark använde för att bestämma minimimagnituden (han visste ju inte att detta är en förmörkelsevariabel). Finns tyvärr inga sådana data för stjärnan hos AFOEV (däremot för en del andra av hans variabler). Men jag har ett svagt minne av att Johan K i SAS-arkivet hittade en del Dahlmarks-data?

Gamla bestämningar av minima är speciellt värdefulla eftersom man då får en lång baslinje i tiden och kan bestämma perioden med fler decimaler.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Jo, det finns en del material från Dahlmark på Centrum för vetenskapshistoria. När jag jobbade med Svenska Astronomiska Sällskapets arkiv där för några månader sedan kollade jag en del på detta material. Det rörde sig om anteckningsböcker med data över plåtar, 4415- eller 6415-filmer (mellan- och storformatsversionerna av Technical Pan 2415) tagna med Schmidtkameran - men, om jag minns rätt, inte de glasplåtar på vilka Dahlmark tog så många av sina patrullfoton.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Jag har ändrat tid till HJD (och skrivit HJD som kommentar) för de 24 obsarna vi fått hittills. Vet egentligen inte vilket som är smartast, att ändra direkt i SVO eller räkna om tiden när man gör en analys. Risken är väl att det kan bli blandade tider nu. Korrigeringen var ca +5 ½ minut.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Det låter bra att ange HJD i anmärkningskolumnen, då blir det ingen tvekan.

Kanske ska bilderna från DSS Plate Finder också mätas? Verkar inte finnas något minimum på dessa, men det kan ju vara värdefull info ändå att stjärnan låg i max ett givet klockslag t.ex. år 1951. En av bilderna är i visuellt ljus.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by Robert »

Det är nog smartast att ha UT fototiden som det är och lägga till ett extra tidsfölt för framräknat HJD i databasen.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Robert wrote:Det är nog smartast att ha UT fototiden som det är och lägga till ett extra tidsfölt för framräknat HJD i databasen.
Ja, detta är nog det smartaste. Jag ska försöka koda in formlerna i Hans HJD excelark som en funktion i databasen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Såvitt jag kan se finns det nu fem möjliga lösningar till periodlängd för V2331 Cyg (om man avrundar till hundradelar av dygn):

* 0.70 dygn
* 1.39 eller 1.40 dygn
* 2.29 dygn
* 3.46 eller 3.47 dygn
* Intervallet 6.82 - 6.93 dygn

Jag har då utgått från att alla mätningarna under max-nivå hänför sig till primärförmörkelser.

Spännande fortsättning följer!

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Thomas K:

Testa gärna med att i Peranso sätta alla obsarna som gjorts i maximum på en och samma magnitud, som då är medelvärdet av alla dessa magnituder. På så sätt slipper man riskera att små (och för detta ändamål störande) variationer vid max eller mätfel påverkar. Sedan blir det en obs kring 13.8, när stjärnan var i tilltagande eller avtagande. En obs när stjärnan var nästan djupast. Och en obs när den var djupast.

Jag är nyfiken på vad var och en av de olika beräkningsmetoderna i Peranso skulle ge som mest sannolika period.

M v h
Hans Bengtsson
Testade detta med nattens resultat inkluderat. För periodlängd mellan 0.5 och 8 dagar tyckte Peranso att 2.29 och 0.583 var bäst. Men 0.583 är väl rätt snabbt för att vara en Algol-variabel?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Intressant att 0.583 dygn också ger ett mycket fint fasdiagram! Så kort period testade jag inte. Du har helt rätt i att det är en ovanligt kort period för en Algol-stjärna - men den är inte omöjlig. Det är ytterligare ett alternativ. I takt med att nya mätningar rullar in till SVO kommer det ena alternativet efter det andra att kunna uteslutas.

Edit:
Även 2 * 0.583 dygn = 1.166 dygn ger ett bra fasdiagram! Det är otroligt så många möjligheter det fortfarande finns trots att vi har rätt många mätningar.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Jag kan stoppa in all data i MATLAB också och se vad den tycker, ifall den skulle också säga något "nytt". Dock blir det kanske en vecka tills dess då min första kurs i det är imorgon.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Gör gärna det, men det hjälper nog tyvärr inte ... det är fler datapunkter som behövs för att man ska kunna se vilken periodlängd som är korrekt. Än så länge finns flera olika lösningar som är fullt möjliga med tanke på hur algolkurvor brukar se ut.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Okej då förstår jag! Men ska i alla fall försöka för lärandets skull. Kanske även tillämpa det mer, när kunskapen är högre.

Men det är en mycket spännande upptäckt ni har gjort måste jag säga!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space