Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Tompa »

Kul! Ska bli spännande att se kommande bilder. Hoppas på gött väder!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Grinde »

Lite sent av mig, men riktigt bra val!
Ingen poäng med att låsa sig till en färgkamera och alla restriktioner som hör till, då de få "fördelarna" inte i närheten väger upp för nackdelarna (känsligheten, upplösning pga bayermatrisen, ruskigt begränsad för smalbands-äventyr, osv)... Majoriteten av användar-recensionerna av kaf-8300ans färg-verson jag läst har varit väldigt negativa, ett antal jag surrat med har sagt att deras gamla moddade systemkameror presterat minst lika bra och ibland bättre, trots okylda kamerahus :-S

Btw, slå en pling när du har möjlighet att komma upp så bokar jag in oss på några flygningar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Lazze »

Jag är också lite sen här men vill ändå säga lycka till och tror att du gjort ett bra val både vad gäller mono och fabrikat.

Detta trots att jag de senaste 2 säsongerna brottats med 2 mono-383:or som båda fått gå fram och tillbaka till Atik pga av helt olika men troligtvis sällsynta fel. Kameran är bra och jag inser att jag helt enkelt haft en väldig otur men supporten från både Atik och handlare har inte lämnat något övrigt att önska. Till den här säsongen hann Atik 460 komma ut, så jag bytte till den i stället, men jag saknar redan det större synfältet 383:an gav.

Ett par synpunkter som du kanske redan hört talas om:
Atik skriver att man kan exponera ner till 1/5s med 383:an, men försöker man ta flats med en sån exponeringstid får man med slutaren. Har för mig att jag behövde minst 1s för att det skulle bli bra.
Den verkar väldigt känslig för spänningsfall då den kan bli väldigt brusig, så se till att du har bra batteri eller nätaggregat för krämen till den.

F.ö. använde jag Maxim för att kunna styra både kamera och filterhjul och det fungerade bra. Jag tror att det går att få till även i Nebulosity. Synd att man inte kan använda Atiks programvara ihop med filterhjulet för det är väldigt enkelt och smidigt.

/Lasse