Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Damberg »

Hej alles,

Beslut nr.1 är taget! CCD skall inhandlas till helgen eller under nästa vecka!
Beslut nr.2 är ej taget, vilket gäller monochrome eller färg CCD....

Här vill jag lyssna lite till era råd och rekommendationer. Mina egna tankar är sådana att jag räds för den extra tid, och egentligen extra allt, jag kommer att behöva för att skjuta LRGB med mono!
Här känns det smidigare med single shot färg ccd. Mitt i livet med jobbkarriär, barn och hus så tid är viktigt! Samtidigt är jag rädd för att jag halvvägs in på säsongen kommer att ångra mig när jag helt plötsligt vill prova på smalband.
Detta kommer att bli en investering som jag stå mig på under en lång tid och vill därför att det ska bli rätt från början.

Jag kommer att spendera 20-25.000 på mitt ccd projekt! Vad jag till 99% har bestämt mig för är att det blir en Atik 383L (mono) eller Atik 383 LC (färg)!
Någon som vill komma med andra rekommendationer? Jag vill ha denna upplösningen för att kunna göra bra utskrifter.

Kommer att vilja fota både galaxer och nebulosor! Övrig utrustning, se nedan...

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by wilt »

Mono för att kunna ha möjligheten att fota i H-alfa och liknande (plus fotometriska filter, om du till exempel vill börja mäta supernovor).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Robert »

Mono är mer flexibelt och frsmtidssäkert. Då kan du kompletera med Halpha OIII SII fotometriska filter mm om du skulle vilja i framtiden.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Hans Bengtsson »

Om du i framtiden känner att du vill ägna dig åt fotometri eller annan undersökande astronomi, då är det främst mono som gäller. Begreppet "färg" syftar inom fotometrin inte på "gult" eller "grönt" eller "violett" - utan istället på färgindexet, dvs magnituden när man mäter med ett standardfilter minus magnituden när man mäter med ett annat standardfilter. Därför är det just med mono + filter som du kan bestämma färger noggrant (vilket kanske ter sig lite paradoxalt)!

Oftast är det indexet (B-V) man avser med "färg" men även (U-B) och (V-R) är vanligt förekommande färgindeces. Den enda "normala" färgbeteckning som flitigt används inom fotometri är "röd"; om en stjärna har ovanligt stort positivt (B-V) så sägs den vara röd. Och av två heta stjärnor med små (kanske negativa) färgindeces så kan man säga att den ena stjärnan är "rödare" (emitterar mer långvågig strålning) än den andra trots att ingen av dem är röd...

Edit:
Förmodligen visste du allt detta redan, men Astronet ska ju fungera också som en "allmän astronomiskola", och jag har förstått att detta med färgindex ibland vållar lite huvudbry - därför var jag kanske lite övertydlig ovan.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Bengt »

Har man inte en kanon mörk natthimmel så är absolut en monokamera att föredra.
Förutom smalbands möjligheter är det säkert lättare få bort ljusföroreningar i en bild när man kört via ett filterhjul.
Lite myt också att det är svårare med mono . Många saker är egentligen enklare tror jag . Man kan tex binna ner färgerna då blir driften inte lika viktig på de bilderna på en kväll med lite sämre seeing..
Lägga ihop alla bilderna är inget svårt.
Finns bara ett enda skäl jag kan komma på där en färg hade varit önskvärd det är vid kometfoto.
Bengt
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Damberg »

Tack allihopa för era svar!
Det verkar vara enhälligt att det är mono som gäller! Förmodligen det svar jag hoppades på egentligen!
När det gäller sådana pengar är det trist att ångra sig efter ett litet tag pga begränsningar...

Bengt, skulle det vara möjligt att få slå dig en signal och ställa lite frågor?

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Bengt »

Det går bra.
La ut mitt telefon nr i ett pm till dig.

Bengt
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Damberg »

Hans Bengtsson wrote:Edit:
Förmodligen visste du allt detta redan, men Astronet ska ju fungera också som en "allmän astronomiskola", och jag har förstått att detta med färgindex ibland vållar lite huvudbry - därför var jag kanske lite övertydlig ovan.

mvh
Hans Bengtsson
Hehe, ja du Hans, är det något jag har upptäckt med denna hobby så är det att man kan aldrig vara tydlig nog :-)
Uppskattar verkligen när man är övertydlig! Du förmodade fel, detta hade jag ingen kunskap om alls så din förklaring kom helt till sin rätt!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by bjorne »

Förmodligen en korkad fråga, men om man nu har en färgkamera kan man inte använda filter ändå ?
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Damberg »

Tjena Bjorne,

Det går väl att använda filter men det ger ingen eller vääääldigt lite effekt! Utan att vara helt säker så har jag förstått att Bayer filtret som sitter i en färg ccd lämnar väldigt lite utrymme för pixeln att ta emot den externa filter informationen då Bayer filtret fördelar ut ljuset i tre färger.
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Hans Bengtsson »

När vi nu är inne på detta med färgindex kan det kanske vara på sin plats att nämna ett liknande uttryck: färgexcess.

Det är inte alltid som det observerade färgindexet motsvarar stjärnans "sanna" färgindex. Stjärnan kan ha rödfärgats genom interstellär absorption i nebulosamassor mellan oss och stjärnan. Skillnaden mellan observerat färgindex och "sant" färgindex kallas färgexcess. Det "sanna" färgindexet får man genom spektralanalys, man vet ju att en stjärna med ett visst spektrum har ett visst normalt färgindex.

Men nu har jag förirrat mig lite utanför trådens egentliga frågeställning, det gör jag ibland.

M v h
Hans Bengtsson
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Magnus Nyborg »

bjorne wrote:Förmodligen en korkad fråga, men om man nu har en färgkamera kan man inte använda filter ändå ?
Beroende på vilket filter du använder, så filtrerar bayer-pattern bort ytterligare och effektivt hamnar bara ca 20-40% (beroende på våglängd) av den filtrerade signalen sedan faktiskt på ccd'n. Man får analysera faktisk filterrespons för att få fram exaktare värden, men Ha landar nästan endast på röda pixlar i bayern-pattern, dvs 1/4 pixlar (25%).

Extrem narrowband passar inte för färg-ccd med bayern-pattern, fler-pass filter (tex OIII 100nm + Ha 100nm) ger dock en del tillbaka.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Corpze »

Hej, jag går också i tankar kring deikerad CCD, och då står färg jäkligt bra till hos mig, just för att slippa att byta filter etc, men om man inte vill ha OIII och dyligt, finns det en "enklare" variant med Mono eller är det LRGB-filter som gäller om man vill ha färg?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Damberg »

Likt Daniel kan jag nu informera att det idag blev köp av ccd med tillbehör! Bestämde mig till slut för en monokamera!
Det blev följande prylar: Atik 383L+, STX filterhjul 7x36mm, Baader LRGB 36mm filter samt ett Baader H-alfa 36mm.
Ca 10 dagars leverans får jag räkna med....

Ska bli en riktigt trevlig start på denna säsong!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det hemska svåra, men trevliga beslutet...

Post by Robert »

Grattis til ett beslut :) Ser fram emot dina första bilder.