Celestron Advanced C6-SGT XLT ?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Sundset
Posts: 5
Joined: 2012-08-13 16:12:02
spamtest: JA

Celestron Advanced C6-SGT XLT ?

Post by Sundset »

Hej,

Har köpt mig ett NEQ6 + 250 PDS vid tidigare tillfälle jag tänkte ha på mitt sommarhus i Småland, planen var först att ha det hemma i Stockholm på altanen men då detta är mitt första teleskåp + montering så kände jag att vikten + storleken skapade problem. Tänkte då göra något mer fast i sommarhuset, där är ändå himlen otroligt mycket klarar och jag får något att göra under kvällarna i skogen :)

Men, nu vill jag ju gärna ha något jag kan leka med hemma också. Då blir däremot vikt och möjlighet att bära mig sig den viktigare. Har ett av Stockholms högsta berg bara 100 meter ifrån mig då jag redan bor högt. Men runt altanen så är himlen till stor del skymd pga alla träd och andra villor.

Tittade på en Celestron Advanced C6-SGT XLT att ha hemma istället, Kan tänka mig lägga runt 10 000:- -+ någon tusenlapp.

Kommer i huvudsak titta i, kanske om möjligt titta via datorn. Kan jag sitta inne i vardagsrummet och se himlen utanför :)

Är detta teleskop ett bra val eller finns det något annat som är bättre?
Sky-Watcher 250PDS
NEQ6 Pro
Sundset
Posts: 5
Joined: 2012-08-13 16:12:02
spamtest: JA

Re: Celestron Advanced C6-SGT XLT ?

Post by Sundset »

Ingen som har vet något eller har erfarenhet av detta teleskop?

Eller kanske ett liknande bättre teleskop inkl. GOTO?
Sky-Watcher 250PDS
NEQ6 Pro
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Celestron Advanced C6-SGT XLT ?

Post by Cassini »

Jag blir något förvirrad av dina frågor. Du skriver:

"Men, nu vill jag ju gärna ha något jag kan leka med hemma också. Då blir däremot vikt och möjlighet att bära mig sig den viktigare. Har ett av Stockholms högsta berg bara 100 meter ifrån mig då jag redan bor högt. Men runt altanen så är himlen till stor del skymd pga alla träd och andra villor."

Och..

Kommer i huvudsak titta i, kanske om möjligt titta via datorn. Kan jag sitta inne i vardagsrummet och se himlen utanför.

Ska du släpa upp det på höjden eller ha det på altanen? För inte tänkte du väl styra teleskopet från vardagsrummet och det står på höjden? För det är ingen bra idé...

Om du har för avsikt att styra det från vardagsrummet men ändå ha den på altanen (trots dålig sikt) så nej, det är ingen höjdare att sitta i vardagsrummet. För astrofotografering funkar det (om man har riktigt bra saker) men för visuella observationer ska man titta i teleskopet.

Jag har C6:an och jag är helnöjd med tuben. Dock har jag valt en mycket lätt och enkel altaz-montering. Detta innebär att jag inte har några motorer och därmed inte behöver ström osv. Allt stjärnhoppande gör jag då manuellt. GOTO-monteringar blir alltid lite mer komplicerade och tyngre och kräver en annan insats innan du ska observera (polinställning osv). Altaz går ju fort att sätta upp men sedan tar det mer tid när man letar objekt. Personligen tycker jag dock det är kul att leta upp objekten.
Sundset
Posts: 5
Joined: 2012-08-13 16:12:02
spamtest: JA

Re: Celestron Advanced C6-SGT XLT ?

Post by Sundset »

Hehe... Ser vad du menar, menar mest att jag vill ha möjligheter att göra lite olika saker allt eftersom.

Tittade även på en CPC800 (för mig den hette).
Sky-Watcher 250PDS
NEQ6 Pro

Return to “Teleskop allmänt”