Variabelbulletinen

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Sanningens ögonblick närmar sig, det är hög tid för mig att börja fundera på första numret av Variabelbulletinen som beräknas se dagens ljus någon gång i augusti eller september.

Som deadline sätter vi 15 juli, dvs alldeles snart. Jag har redan fått in utmärkta bidrag men fler är förstås mycket välkomna. Skicka i så fall till min mejladress, vilken den är får ni veta om ni sänder ett PM till mig via Astronet. Bli inte förskräckta om ni får ett autosvar, jag vittjar inkorgen 16 juli. För texter använder ni Word eller vanligt textformat, för bilder något av de vanligaste bildformaten.

När jag ska begära ISSN-nummer behöver jag ange antalet nummer per år. Ska vi säga 2 nummer? Det vore OK för min del.

Bulletinen kommer dels att finnas som pdf-fil på nätet, dels sändas ut i pappersformat till aktiva observatörer och något bibliotek.

Jag hoppas att bulletinen kommer att inspirera till ytterligare intresse för denna klassiska gren inom astronomin, som redan är på snabb frammarsch i landet.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by Tompa »

Det skall bli kul att ta del av detta alster!
Jag funderar på om vi skulle försöka få till en svensk handledning för fotometri med CCD, liknande den som Thomas K tagit fram för DSLR. En enklare för grundläggande differentiell fotometri, påbyggt med mer avancerade instruktioner för de av oss som (om inte nu, men på sikt) siktar på att ta hänsyn transformationskoefficienter och annat.

Det finns ju ganska mycket litteratur på engelska i ämnet, vi kanske skulle försöka ta det bästa och översätta till svenska? Jag kan tänka mig att vara med i ett sådant projekt, om vi blir några som kan klura kring detta.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by ThomasK »

Håller med, det ska bli kul att ta del av VB och det överhuvudtaget ser ut som den blir verklighet. Som jag skrev till dig Hans, får du säga ifrån om du vill ha hjälp med mer statistikuppgifter eller mer hjälp med redigeringen av det jag skickat till dig.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Bulletinen börjar nu ta form, den blir på 36 sidor och innehåller lite smått och gott om ... ja just det, variabla stjärnor. Ska ses som ett komplement till SVO och diskussionerna på Astronet.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Bulletinen börjar nu ta form, den blir på 36 sidor och innehåller lite smått och gott om ... ja just det, variabla stjärnor. Ska ses som ett komplement till SVO och diskussionerna på Astronet.

M v h
Hans Bengtsson
Bra jobbat - ser fram emot att läsa!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by chrisastro64 »

Önskar jag kunde har bedragit med någonting - har dåligt samvete!

Den lilla tiden jag kan ägna åt astronomi denna semestern har gått till att försöka knäcka astrofoto problem (hur man ta flats och darks osv).

Lycka till med publiceringen!

Kommer till Göteborg i augusti för konferens.

Hälsningar,

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Det är helt OK, Chris. Du har ju gjort massor med observationer som ligger till grund för bulletinen!

Jag håller nu på med att korrekturläsa alstret, gjorde en första utskrift idag. Plus att jag vägde det hela ... och där blev det möjligen ett litet problem. Ett stycke över 100 gram, det blev helt naturligt 42 sidor, inte 36 som jag tidigare aviserat. Men med hjälp av SAAF ska vi nog lyckas lösa den ökade portokostnaden detta innebär. Det handlar ju inte om några massutskick.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Utskick av Variabelbulletinen 1 är nu nära förestående! Efter ett tag kommer publikationen även att finns tillgänglig som pdf-fil på nätet.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Variabelbulletinen

Post by Robin Andersson »

Det låter riktigt bra, ska bli kul att få läsa. Har aldrig sett en sådan heller så det gör allt mycket roligare!

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Variabelbulletinen

Post by jwarell »

Hans Bengtsson wrote:Utskick av Variabelbulletinen 1 är nu nära förestående! Efter ett tag kommer publikationen även att finns tillgänglig som pdf-fil på nätet.

M v h
Hans Bengtsson
Härligt Hans! Ska bli väldigt kul och intressant att se detta. Jag hoppas att ansträngningen resulterar i ännu större intresse för variabelobservationer i landet och innebär början på en ny storhetsperiod som på gamla goda tider, då Variabelbulletinen var den publikation man allra mest såg fram emot!

Johan W
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by Tompa »

Kul! Jag vaktar vid min låda...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Får mig att tänka på Dan Anderssons dikt om kolmiror:

"Jag väntar vid min mira
medan vännerna svira"

... eller hur det nu var.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by Tompa »

Ja, han hade många strängar på sin Lyra, den där Dan :green:
Jag hade ett rim på gång i samma anda, men det slutade i nöd...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Variabelbulletinen

Post by chrisastro64 »

Jag vill bara passa på och tacka Gustav Holmberg för variabelbulletinen som jag fick i posten idag!

Alla som har bidragit har gjort en väldigt fin insats. Jag onskär att jag kunde har gjort någonting.

Såg också att vi har redan passerat vår rekord bara i augusti!

Gustav, vore tacksam om du kunde beskriva hur du gör dina fotometriska observationer- är väldigt intresserade av den delen av ämnet.

Nu verkar som det blir bra väder här på Öland ikväll- dags att observera!

Hälsningar och clear skies,

Chris
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelbulletinen

Post by Hans Bengtsson »

Chris:
Du har gjort massor för bulletinen! Många av observationerna som den bygger på är ju dina.

Jag har förresten alldeles på egen hand bestämt att en del av materialet i bulletinen mycket väl kan skrivas på engelska. För min egen del blev "The Story of Variable Stars", som jag i tonåren läste gång på gång, den bästa lärobok i engelska som jag haft!

M v h
Hans Bengtsson