Nattlysande moln - Johan Olsrud

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan O
Posts: 9
Joined: 2012-07-16 23:56:22
spamtest: JA

Nattlysande moln - Johan Olsrud

Post by Johan O »

Ny bild i galleriet
Objekt: Nattlysande moln
Exponering: 30s och 5.2s
Fotograf: Johan Olsrud
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Tänkte att jag skulle ladda upp en premiärbild på detta eminenta forum. Det är en komposit av två exponeringar där ett nattlysande moln ger stor kontrast mot den annars ganska moliga skyn den gångna veckan. Ljusförorening från närmaste samhälle och möjligen lite oortodoxt trixande med färgbalansen bidrar till lite av en domedagsstämning i bilden tycker jag.
Fotograferat med Canon 1000D, 18-55 kitobjektiv vid 55mm. Iso 400, f/5.6.

Man blir imponerad och lite stolt över att amatörastronomin och inte minst astrofotografin håller så hög klass i Sverige - åtminstone får jag det intrycket utifrån vad jag sett och kan jämföra med lite runtikring på nätet. Kul att vara med på ett hörn.

/Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Nattlysande moln - Johan Olsrud

Post by Grinde »

Välkommen till Astronet Johan!

Grymt stämningsfull bild, ser snudd på övernaturligt ut!
Ser verkligen fram emot fler bilder, gillar verkligen det som går att producera i "vidvinkel" med vanliga gluggar

Mvh Jonas
Johan O
Posts: 9
Joined: 2012-07-16 23:56:22
spamtest: JA

Re: Nattlysande moln - Johan Olsrud

Post by Johan O »

Tack för välkomnandet Jonas!
Det har blivit en del fotograferande med vanliga kameraobjektiv, ibland tillsammans med montering för följning, sedan jag började med astrofoto. Det har varit ett bra sätt att bekanta sig med såväl möjligheter som problem och i all sin enkelhet är det väldigt belönande tycker jag. I kombination med lite kreativitet tror jag att man kan göra mycket kul. Fast visst är det ett mål också att så småningom få så bra koll på grejorna att man kan få till deep sky fotografier av lite klass. Jag har förstås sett dina verk som är väldigt imponerande.
/Johan

Return to “Bilder”