Det jämtländska observatoriet, del 2

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Klicka här för att komma till senaste uppdatering

Hej!

Har varit väldigt inaktiv i sommar pga riktigt mkt jobb på firman, men nu börjar det bli lite luckor så jag fått tid att trixa lite med observatoriet. Premiärsäsongen för mitt obs överträffade alla mina förväntningar, tex med fjärrstyrning via telefonen osv.

Så nu har jag ännu fler finesser på listan, nämligen att göra det hela helt automatiserat, en riktig utmaning med mitt
nordiska klimat.

Styrning med ACP + Scheduler, samma interface som på itelescope.net, + funktionen där du i princip ger observatoriet en lista på de objekt som ska fotas under säsongen med antal exponeringar och filter. Sen kollar obset regelbundet via sensorer om det är tillräckligt mörkt för att fota, om det är molnfritt och tillräckligt lugn vind. Om de kriterierna uppfylls, så öppnas taket, kamera + montering slås på, och obset kollar vilket objekt på listan som står bäst till på himlen i förhållande till höjd över horisonten, avstånd från månen osv, och sätter igång och plåtar. Kommer det moln/regn/snö/hård vind, så parkeras monteringen, taket stängs och strömmen slås av. Klarnar det upp senare på natten så startas allt igen, och obset sätter igång och fotar det som nu står bäst på himlen. När det börjar ljusna så stängs allt och cykeln fortsätter att upprepas inför nästa natt.

Det här blir som ni säkert förstår ett långtids-projekt, kanske tar flera år att få till, men det är just utmaningen som lockar, skitkul att pröva sig fram och lära sig nya grejjer! (trots att manualerna till allt är på flera hundra sidor) :P


Idag fick jag min all-sky kamera som jag precis installerat ute vid observatoriet, den laddar upp bilder var 10e minut... Jag kör två olika format, fisheye och ekvirektangulär projektion med väderstrecken markerade, grymt smidigt för att se väder och fotoförhållanden, den funkar både dag och natt, vintergatan ska vara synlig när det är stjärnklart också, så det kan bli en del trevliga timelapse-videos också...

Här är allsky-bilder direkt från observatoriet, (uppdatera sidan för senaste bild).

Ekvirektangulär:
Image

Fisheye:
Image

Jag har även ställt in kameran att producera en timelapse-video i wmv-format varje dag, kommer testa mig fram med olika inställningar och upplösningar, kanske blir en timelapse som visar 24h bakåt, varje timme. Kanske användbart för att se vad föregående natt bjöd på, eller onödigt, vi får se.


Jag kommer fylla på med info allt eftersom bygget fortskrider...
Moln/regn/ljus/vind-sensorn är på väg, och programvaran för styrning är installerad, behöver dock några stjärnklara nätter för att länka all utrustning till programmet och testa pier-flip tolerans och platesolve-funktionalitet m.m.
Sen kan det nog dröja en livstid innan jag får allt att funka problemfritt, lägger som sagt till några hundra extra grejer som kan krångla nu :P

Mvh Jonas
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Damberg »

Häftigt Jonas! Riktigt smidigt när du har fått ordning på alla parametrar! Får fixa till en helikopter/Peltor plåtning framåt så jag kan kika på ditt obs :-) Ha de // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Robert »

Trevligt att lösa om dina inköp och planer. Liknar mycket vad jag själv vill åstadkomma med tiden. Trevligt med en till som kör Acp och Scheduler. Ser fram emot att köra schedulern i höst som är ny för mig.

Ett tips. Använd . istället för , som decimalavskiljare då Acp och en del andra astronomiprogram har svårt för det...
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

(Uppdaterat video-länken nu)

Damberg wrote:Häftigt Jonas! Riktigt smidigt när du har fått ordning på alla parametrar! Får fixa till en helikopter/Peltor plåtning framåt så jag kan kika på ditt obs :-) Ha de // Ola
Ja, målet är att kunna lägga större koncentration på att ta bilder än att sitta och tjorva med inställningar (visserligen finns det en rejäl risk att resultatet blir raka motsatsen). Kolla kalendern när du har möjlighet att svänga förbi, så kan jag kika vad jag har för flygningar på menyn. Lite synd att du missade årets kalvmärkning till fjälls, rätt mäktigt när +6000 renar vandrar över fjällen i en samlad flock.

Robert wrote:Trevligt att lösa om dina inköp och planer. Liknar mycket vad jag själv vill åstadkomma med tiden. Trevligt med en till som kör Acp och Scheduler. Ser fram emot att köra schedulern i höst som är ny för mig.
Ett tips. Använd . istället för , som decimalavskiljare då Acp och en del andra astronomiprogram har svårt för det...
Ruskigt bra, då vi kan bolla idéer och lösningar allt eftersom vi stöter på problem. Jag har bara haft programmet en vecka nu, sitter och plöjer igenom ACP-manualen och testar mig fram med kamera/montering-simulator, och när jag känner att jag behärskar det tillräckligt bra kliver jag vidare till Scheduler. Jag har redan stött på demical-problemet, webbläsar-interfacet levererade ofullständiga koordinater som löstes genomjust komma/punkt bytet. (som jag precis hittade igår i en tråd på dc3-forumet skrivet av just dig, tack för tipset :))
Kommer du också köra med automatiserat tak och molnsensor?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Robert »

Min plan är med mol.sensor och automatiskt tak. Men det är i framtiden. Får bygga.mitt observatorium först.... Byggstart nästa år hoppas jag.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Bengt »

Börjar bli allt vanligare med allt mer sofistikerade hjälpmedel. Tror många med mig hade uppskattat en astroträff där man fick lite mer kött på benen av både olika programvaror/hårdvaror som många använder. Själv hade jag uppskattat en workshop med tex ACP.

Har ingen allskykamera än men funderar på budgetvarianten med att dressera hunden till att larma när det börja regnar .(Han avskyr regn ) :D Inget kul få regn ner i en RC :-)

Ett hjälp medel som jag hade tyckt varit bra i vårt klimat när det gäller speglar är en pollens samlare att sätta på tuben. Måste vara mer än jag som drar sig för att fotografera under värsta björkpollen. Kanske kan man bygga en med statisk laddning. Något för den påhittige. :D

Bengt
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by HanssonJ »

Hej och kul att höra om fortsättningen på observatoriet.

Snart klar med mitt lilla blygsamma (taket samt rullanordningen på plats).

Har en kanske dum fråga - eftersom jag använder min Canon till fotograferingen undrar jag om det är möjligt att använda ACP eller något annat automatiseringsprogram till DSLR-kameror ?

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Lazze »

Misstänker att du kommer att bli först i Sverige med helautomatisk astrofoto. Har bara läst om några killar utomlands som gör det än så länge i amatörkretsar så det vore kul om du fortsätter skriva om hur det flyter framåt. Det är alltid ett bra sätt att lära sig på för en annan den dag man förhoppningsvis är mogen att ta det steget.

Mina egna obsplaner för sommarstugen har regnat bort med det usla semestervädret. Det blir knappt man hinner bli färdig med akutjobben på stugan, så jag får nog nöja mig med att bygga på befintligt skjul lite, men kanske nästa år....

Och apropå polleneländet, på spegelteleskop har man ibland fläktar för att kyla ner spegeln och vissa anser att de ska blåsa mot sidan eller baksidan spegeln för att ge bäst effekt. Med filter på såna fläktar borde det väl gå att hålla pollen borta skapligt bra :?:

/Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Timo »

Jörgen,

kolla in Images Plus som jag använt till DSLR.
Använder nuförtiden också till att aligna och stacka alla bilder. Kanonprogram för det.
Den har även fullständiga bildbehandlings möjligheter.
http://www.mlunsold.com/

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Robert wrote:Min plan är med mol.sensor och automatiskt tak. Men det är i framtiden. Får bygga.mitt observatorium först.... Byggstart nästa år hoppas jag.
Roligt att höra, ser fram emot att få följa ditt bygge


Bengt wrote:Tror många med mig hade uppskattat en astroträff där man fick lite mer kött på benen av både olika programvaror/hårdvaror som många använder. Själv hade jag uppskattat en workshop med tex ACP.
Ett hjälp medel som jag hade tyckt varit bra i vårt klimat när det gäller speglar är en pollens samlare att sätta på tuben. Måste vara mer än jag som drar sig för att fotografera under värsta björkpollen.
Bengt
Håller med, jag började från scratch när det gällde att hitta program & hårdvara för mitt obs, samma med styrningen nu, prövar mig fram. En ren astrofoto-träff vore på sin plats, kan hända att det blir en sån i Östersund till hösten om tillräckligt många är intresserade, och då blir det studiebesök i mitt (förhoppningsvis automatiserade) observatorium.

Jag har för mig att killarna på itelescope(fd G.R.A.S) kör sina teleskop-fläktar dygnet runt för att förebygga spindelväv och pollen, men själv skulle jag nog satsa på att täppa igen öppningen på tuben när det inte används.
Jag har klurat lite på olika lösningar för mitt obs om jag skulle köra med en öppen tub, och kom fram till att det nog skulle bli ett automatiserat linsskydd som får extraknäcka som flatpanel.
Jag tänkte mig nåt sånt här: http://www.fostersystems.com/viewitem.php?productid=64 , tillsammans med en elekroluminent(EL) flatpanel som "dammskydd". På så sätt skulle man kunna scripta så dammskyddet automatiskt öppnas/stängs varje gång man slår på/av strömmen till ccd'n , och även ha möjligheten att slå på EL-panelen och köra flats.


HanssonJ wrote:Snart klar med mitt lilla blygsamma (taket samt rullanordningen på plats).
Har en kanske dum fråga - eftersom jag använder min Canon till fotograferingen undrar jag om det är möjligt att använda ACP eller något annat automatiseringsprogram till DSLR-kameror ?
Härligt att höra att taket rullar! Så länge du kör kameran genom Maxim DL så tror jag inte det ska vara några problem med styrning via ACP osv. Spontant så tycker jag du bör skaffa en CCD kamera, men det borde vara genomförbart med en DSLR också, med tex ACP funkar bara om kameran körs med Maxim DL. (som för övrigt finns i en billigare DSLR-version, dock inte 100 på om den funkar med ACP)
De två andra automatiseringsprogrammen jag känner till utöver ACP, dvs CCD Autopilot och CCD Commander, kan köras så länge kameran styrs med Maxim DL eller CCDSoft.
För kamerastyrning och stack/align osv, så skulle jag nog satsa på Maxim DSLR så länge du kör DSLR, för då kan du uppgradera till Maxim DL för en klart lägre kostnad än fullpris. Men självklart finns det enklare program för ett lägre pris, så se till att kolla marknaden ordentligt innan du bestämmer dig, finns säkert några program jag missat.

Lazze wrote:Misstänker att du kommer att bli först i Sverige med helautomatisk astrofoto. Har bara läst om några killar utomlands som gör det än så länge i amatörkretsar så det vore kul om du fortsätter skriva om hur det flyter framåt. Det är alltid ett bra sätt att lära sig på för en annan den dag man förhoppningsvis är mogen att ta det steget.
Mina egna obsplaner för sommarstugen har regnat bort med det usla semestervädret. Det blir knappt man hinner bli färdig med akutjobben på stugan, så jag får nog nöja mig med att bygga på befintligt skjul lite, men kanske nästa år....
Absolut ska jag uppdatera tråden med projektets framfart, förhoppningsvis slipper andra börja från noll och "uppfinna hjulet på nytt". Jag ser automatisering som den naturliga fortsättningen från fjärrstyrning, med tanke på de få molnfria nätterna jag får per år så vill jag kunna maxa antalet exponeringar utan att sitta uppe hela nätterna och bevaka väder / parametrar. Trist att ditt obs hamnat på efterkälken, hoppas det blir uppdateringar inom kort för dig!



Mvh Jonas
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Uppdatering!
Har haft grymt mkt att göra på jobbet under sommarn, därav låg aktivitet här på Astronet...
Kan meddela att observatoriet har premiärkörts helt automatiserat nu, dvs egen väderbedömning, start av prylar, öppnande av tak, val av mål, fokusering, precisionslew(inom 10"), fotande, Väder-alert, parkering, takstängning, och slutligen power-off. Allt detta utan att jag var in och pillade/startade/stängde av nåt. Dessutom mailades en kör-logg till min hotmail med all info från nattens fotande, och med bilderna zippade och sparade i min dropbox.

Dock körde jag med rätt generösa moln-tresholds för den här testen, så pga slöjmoln blev det ingen användbar data.. Men som test kan jag inte kalla det här för nåt annat än en fullständig succé, löjligt tidigt i schemat, trodde det skulle dröjja mkt mkt mkt längre innan det här var möjligt.
Återkommer med ny tråd senare
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Lars-Gunnar »

Hej Jonas,

Härligt att det "rullar" på, jag sitter faktiskt i mitt obs just nu och skickar detta, det har i princip varit färdigt i 3 veckor men det har regnat så förbannat att det inte har gått att göra en anständig polinställning! Har faktiskt klarat den första stormen jag tog ledigt från jobbet på förmiddagen för att vara på plats och "hålla" i grejorna men det var lugnt (än så länge). Det verkar som kupolformen löser av dom värsta vind-kasten. Jag har beställt stuprännor, det behövs har jag märkt, har du fixat någon takavattning? Vinden tjuter i knutarna som f:n men här uppe är ganska mysigt! Tänkte ta lite darks, den enda man kan gör just nu!

M.v.h

LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Timo »

Du är ju rent vild Jonas men så flyger du ju helikopter också :D
Om du nu skulle få allt att fungera, vilket jag inte tvivlar på, kan man fixa till en funktion som mäter transparens/seeing också ? Då kan automatiseringen välja om det blir luminans, h-alpha (månljus) eller RGB.
Då är du nog först i världen på det hehe
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Grinde »

Lars-Gunnar wrote:Det verkar som kupolformen löser av dom värsta vind-kasten. Jag har beställt stuprännor, det behövs har jag märkt, har du fixat någon takavattning? Vinden tjuter i knutarna som f:n men här uppe är ganska mysigt! Tänkte ta lite darks, den enda man kan gör just nu!

M.v.h
LG
Tjenare LG! Kul att höra att det går frammåt för dig också! Det här med vädret är förjävligt, regnigaste året jag vart med om tror jag...
Riktigt smidigt med din kupol, ett sånt vindskydd går nog inte att konkurrera med. Men pga risken för snö på prylarna när man öppnar remote, så blev det rullande tak för mig. Någon takavattning har jag inte, allt rinner snällt av mitt tak, och lutningen + vind gör att det samlas förvånadsvärt lite snö på det också (skottade inte en enda gång i vintras)
Håller med, ska passa på att fylla upp med kalibrerings-filer, men darks kommer jag nog skippa i år, och istället köra med dither + sigma reject

Timo wrote:Du är ju rent vild Jonas men så flyger du ju helikopter också :D
Om du nu skulle få allt att fungera, vilket jag inte tvivlar på, kan man fixa till en funktion som mäter transparens/seeing också ? Då kan automatiseringen välja om det blir luminans, h-alpha (månljus) eller RGB.
Då är du nog först i världen på det hehe
Timo N.
Hej Timo!
Vill bara flika in att jag flyger helikopter med enormt stort lugn och precision :) Ett mantra farsan lärde mig lyder:
"En gammal pilot är sällan galen, och en galen pilot blir sällan gammal" :P
Men som avdankad adrenalin-junkie har det "tänket" (eller brist på tänkande) har hängt med in i den här hobbyn också, All In, nu kör vi!!! :P

Absolut går det att koppla in en SQM-sensor och Seeing-monitor i cirkusen, tex såna här:
http://unihedron.com/projects/sqm-le/
http://www.sbig.com/Seeing-Monitor.html
Men jag avstår både pga total brist på för spelrum i budgeten, och för att jag tror det blir onödigt många saker som kan börja tjorva :P

När jag postar foto-requests genom webläsaren så kan jag välja att sätta "sky-quality" minimum för olika filter, och om jag hade en SQM-sensor och Seeing-monitor installerad så skulle det gå att sätta upp en Sky-Quality-Server som i realtid rapporterar vilken "kvalitet" himlen bjuder på, och utifrån det, precis som du beskrev, väljer Schedulern vilka objekt/filter som gäller...

Men som det ser ut nu, styr schedulern automatiskt filter/objekt-valet efter hur mkt månljus det är just vid valt objekt.
Det är en Moon-avoidance lorentzian som beräknas med hjälp av två parametrar som jag matat in för varje filter, och därefter beräknar Schedulern minimum-avstånd till månen beroende på hur "gammal" månen är. Dvs, stort avstånd vid fullmåne, och kortare ju mindre belyst månen är. På så sätt har jag matat in rejält stort avstånd vid fullmåne för mina LRGB filter, så att dessa "planer" skippas då månen är uppe och stör, så schedulern istället väljer mina smalbands-mål då månen spökar för mkt.

Moon-Avoidance funktionen ser ut såhär, då slutvärdet anges i minimum grader från månen : distance/(1+(age/width)^2)
Distance och Width är de två värdena man matar in... Enkelt beskrivet så står "distance" för Avstånt vid Fullmåne, och "width" för hur många dagar före/efter fullmåne som "distance" halveras på...

För att lättare visualisera de olika värdenas effekt, så satte jag ihop ett enkelt excel-blad, där jag kan leka med de olika värdena. Här är ett exempel för det jag kör med för H-alpha:
Moon Avoidance
Moon Avoidance
MoonAvoid.jpg (78.19 KiB) Viewed 5612 times
Riktigt smidigt sätt att automatiskt fota "rätt grejer" med rätt filter!
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Det jämtländska observatoriet, del 2

Post by Timo »

Jäkligt smidigt må jag säga !
Det du redan har räcker ju långt.
Nu räcker det för mig med att sticka ut huvudet då obset ligger 15 m från huset men skulle man bygga något längre hemifrån så blir det till att automatisera en del funktioner.
Angående flygbranschen så är jag uppväxt med den. Farsan var flygtekniker på Linjeflyg och SAS de sista åren.
Var ofta med honom 05.30 på morgnarna och varmkörde Convairen (Linjeflygs).

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius