Nybörjarfråga montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Gesse
Posts: 3
Joined: 2012-06-09 18:22:54
spamtest: JA

Nybörjarfråga montering

Post by Gesse »

Hej

Jag har nyligen köpt ett teleskop. Det är ett Bresser Messier N-130/1000 med Mead LDX75 montering med Go-To funktion. När jag använde det första gången, häromkvällen, märkte jag att när jag tryckte ögat mot okularet, röde sig teleskopet. Vid en närme undersökning upptäckte jag glapp i både deklinationsaxeln och polaxeln. Glappet innebär att teleskoprörets ändpunkter har ett spel på ca 3-4 mm. Jag tycker det verkar konstigt att ett så kraftigt stativ, som ska få teleskopet att stå stadigt, har en montering till teleskopet, som tillåter teleskopet att röra på sig så pass mycket. Är detta normalt, om inte, vad kan man göra åt det.

Mvh
S Gesse
Gesse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nybörjarfråga montering

Post by Bengt »

Är det i låst läge som du har så mycket glapp? Har inte använt din montering men det låter som på tok för mycket glapp om den glappar 3-4mm oavsett.Den monteringen tycker jag borde inte ha så mycket rörelse.
Eftersom du precis har köpt din utrustning är det förmodligen bästa att ta kontakt med de som sålt den så du får du säkert hjälp vidare.

Bengt
Gesse
Posts: 3
Joined: 2012-06-09 18:22:54
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga montering

Post by Gesse »

Tack för svaret.

Ja det är i låst läge som det är så mycket glapp. Om det nu inte ska vara så, är det bäst att jag följer ditt råd och kontaktar butiken där jag köpte teleskopet.

Gesse
Gesse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nybörjarfråga montering

Post by Bengt »

Har för mig det finns tre spännskruvar inuti den monteringen som man justera mot backlash men det är nog bättre du direkt tar kontakt med de som sålt den anser jag så du inte sabbar din garanti.

Bengt
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga montering

Post by hansg »

Jag har en LXD-75 sedan 2005 ,fungerar utmärkt sedan även jag fick fixa till glappet anv den nästan dagligen, det glapp du beskriver får man räkna med på denna billiga typ av montering, så här fixar du glappet, bra bilder på slutet:
http://www.thestardeckobservatory.com/L ... e_101.html

Sedan har du i handkontrollen också en funktion för justering av backslash som du bör köra efter justering.

Kontrollera också att kugghjulens fästskruvar är ordentligt fastdragna.

Eftersom dessa monteringar endast utsätts för stickprov kan man råka få exemplar som är perfekta eller de där skruvar inte är riktigt åtdragna och där ev glapp måste justeras.

När du sedan kommer igång välj då gärna den lägre sökhastigheten, har du tung utrustning och kör med full sökhastighet får du alltid en stor belastning vid inbromsning som påverkar framförallt snäckskruven och då får man kanske mer ofta justera glapp.
Jag har kört på lägsta hastigheten sedan justeringen för 6-7 år sedan och allt funkar bra.

När du skruvar bort motorn för att justera glapp i RA kommer du att upptäcka att där ska insex nyckeln vara i tum, på övriga mm nyckel.
Glöm inte att köra motorkalibrering när du har monterat tillbaka allt och ska börja obsa.
h-g
Gesse
Posts: 3
Joined: 2012-06-09 18:22:54
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga montering

Post by Gesse »

Tack för svaret h-g.
Precis vad jag sökte. Tänker spara länken och avvakta ett tag tills jag lärt känna teleskopet lite bättre innan jag ger mig på innjusteringen. Verkar inte helt enkelt men jag reder säkert ut det. Tack så länge.
Gesse
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Nybörjarfråga montering

Post by hansg »

Det ser kanske mer komplicerat ut än det är, men du löser det säkert, annars bara fråga.
h.g

Return to “Monteringar”