Cartes du Ciel på svenska

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Cartes du Ciel på svenska

Post by Lekis »

Hej på er.
Nu kommer Cartes du Ciel i svensk version.
Jag har gjort en översättning av programmet och den kommer troligtvis med i nästa betaversion, som är på gång.
Texterna är anpassade till den nuvarande betaversionen, men fungerar också i den stabila versionen 3.6. Några få textsträngar blir inte översatta i 3.6, men i övrigt fungerar det.
De flesta är nog nöjda med engelska, men det kanske är någon som tycker att svenska är bättre.

Om någon vill prova innan nästa version kommer så går det bra att PM:a mig så skickar jag filen.

Det vore bra om ni rapporterar felaktigheter, eller har synpunkter på ordval etc. så rättar jag till det efterhand. Det är mellan 1300-1400 textsträngar, så det kan lätt smyga in något fel här och där.

Ha en skön sommar

Kåre
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by anivision »

Wow sicket jobb, det ska bli spännande att se :good:
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Lazze »

Jag säger som Kent; Sicket jobb!
CdC använder jag när jag fotar från balkongen, så jag ska prova. Du får gärna lägga ut en blänkare när nästa beta kommer ut.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by timokarhula »

Konstigt. Jag översatte Cartes du Ciel till svenska redan i mars 2003. Finns inte den textversionen kvar att ladda ned? Isåfall var det för den förra CdC-releasen (2.76).

/Timo K
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Lekis »

timokarhula wrote:Konstigt. Jag översatte Cartes du Ciel till svenska redan i mars 2003. Finns inte den textversionen kvar att ladda ned? Isåfall var det för den förra CdC-releasen (2.76).

/Timo K
Sannolikt måste det vara någon tidigare release. Det fanns inte ett spår av någon svensk översättning, vilket var anledningen till att jag gjorde jobbet. Patrick Chevalley har inte nämnt något om det heller.

Hälsn. Kåre
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by hansg »

Beror väl på att 3:an är ett helt nytt program och ingen version av 2.76c.

Tyvärr uppdateras inte 2.76 mer vilket är synd då jag personligen tycker att den är bättre än 3 :an,
likaså var den nu inbäddade i 3:an Varobs ,bättre i sitt gamla utförande, med den suveräna funktionen
att lägga sina egnabilder över kartbilden för identifiering
Så jag kör fortfarande 2.76c.
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Starsoft »

Hej

Håller med Hans att den gamla versionen är bättre, det jag retar mig mest på i den nya versionen är att den är så j-a långsam.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by timokarhula »

I version 2.76 kan jag välja förutom svenska texter; bulgariska, brasiliansk portugisiska, bretonska, katalanska, simplifierad kinesiska, tjeckiska, tyska, danska, esperanto, spanska, baskiska, franska, grekiska, kroatiska, ungerska, iriska, italienska, japanska, koreanska, lettiska, holländska, norska, polska, portugisiska, rumänska, ryska, slovenska, slovakiska, thai, taiwan kinesiska, ukrainska, engelska (?) och serbiska. Alla språken var nedladdningsbara moduler. Jag borde ha översatt till finska också eftersom det, av någon konstig anledning, inte hade översatts. Å andra sidan var det inte heller översatt till hindi :D !

/Timo K
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Lekis »

Lazze wrote:Jag säger som Kent; Sicket jobb!
CdC använder jag när jag fotar från balkongen, så jag ska prova. Du får gärna lägga ut en blänkare när nästa beta kommer ut.

/Lasse
Nu finns det en ny betaversion med möjlighet av välja svenska. http://www.ap-i.net/skychart/en/development_version

/Kåre
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Lazze »

Jag tankade ner och installerade den, men virusprogrammet F-secure hindrade programmet från att starta (vilket aldrig hänt förr med CdC-installationer).
En genomsökning av det intallerade programmet visar att den inte gillar något i filen skychart.exe utan rapporterar om misstänkt "Suspicious:W32/Malware!Gemini". Jag fattar det som att det egentligen inte hittats något virus, men att F-secure uppfattar det som att .exe-filen kommer att bete sig på något misstänkt sätt? Varningen kom inte i den nedladdade katalogen utan i den installerade programfoldern.
Kan det vara så att beta-utgåvan samlar in någon information som inte görs i de stabila utgåvorna?

Det är säkert ett falsklarm, men eftersom jag inte sett den här varningen på tidigare uppdateringar så skulle det kännas tryggare om någon mer kan kolla med ett annat program än F-secure.
/Lasse
Lekis
Posts: 50
Joined: 2011-10-23 09:48:33
spamtest: JA
Location: Enköping

Re: Cartes du Ciel på svenska

Post by Lekis »

Hej Lazze.

Jag laddade ner och installerade den senaste betan för en liten stund sedan. Jag kör Norton Antivirus 2012 med Antispyware.
Jag fick ingen rapport om något vid programstart. Jag skannade med Malwarebytes Antimalware efter programstart för att se om den installerade något skräp i samband med start. Den hittade inget heller. Jag kör XP 32 bit.

Detta är ju naturligtvis ingen garanti för att det inte kan vara något ändå. Jag har precis idag på morgonen rensat bort Malwareprogrammet "Security Shield 2012" som dök upp igår kväll.

Hälsn. Kåre

Return to “Programvara”