Fjärrstyrt observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Fjärrstyrt observatorium

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Efter att ha läst Jan Sonnvik's artikel i senaste Telescopium blev jag igen inspirerad av utmaningen att eventuellt sätta upp ett fjärrstyrt observatorium på någon bra plats i världen. Jag har sökt tidigare och då hittat kandidat siter som kan hosta teleskop i Australien och Spanien vilka kan ge upp till 200 observations nätter per år som bäst. Då kostnaden är relativt hög samt att användningen inte blir optimal (svårt för en person att kunna utnyttja teleskopen till fullo) om man äe ensam så vore en möjlig lösning att gå ihop ett par amatörastronomer och köra detta ihop.

Utrustning kan diskuteras, men för att kunna optimat utnyttja siten samt göra fjärrstyrning enkelt vore ett 12-17" RC teleskop, Paramount eller liknande montering med absoluta encoders samt en bra CCD en möjlig konfigurering. Siten kan vara delad med andra teleskop och bör vara övervakad och med möjlighet att få hjälp skulle något hända (de flesta siter som erbjuder hosting av teleskop har dock detta). Naturligtvis är ett bra internet koppel och tillförlitlig kraft också krav.

Skulle någon vara inresserad så hör gärna av er till mig på claes(at)martinsson.cc så får vi diskutera viare.

Med vänliga hälsningar
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Jag vet inte men jag tycker nog att lite av tjusningen med amatörastronomin försvinner om man använder någon annans teleskop över Internet på andra sidan jordklotet.
Att kunna "mekka" med sina egna grejer tycker jag hör liksom till hela grejen.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Robert »

Jag har lekt med tanken men den eventuella tanken är i så fall flera år bort.

Först skall jag bygga mitt egna observatorium inom tomtens gränser.... Det blir också fjärrstyrt även om man är nära...
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Bengt »

Tycker det är ett jättebra iniativ.
Ligger också i mina framtida planer.Hade jag just nu haft ekonomi till det hade jag hängt på. Tyvärr får min fortsatta husrenovering gå före just nu.
Ska jag en dag gå över till remote obs blir det en sådan här lösning med en bättre RC tub och en bra remote montering i land med bättre förutsättningar än Sverige.
Personligen skulle jag nog ändå inte vilja släppa helt ha ett trädgårdsobs av de skäl du anger Bjorne. Men ska man ha ett remote obs kan man lika gärna köra det från en optimal plats utomlands.
Jag hoppas du Claes hittar tillräckligt med intresserade så det blir av.

Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Bara dra igång "Try for Free" http://www.itelescope.net/. :-)
Nån som testat hur det fungerar rent praktiskt ?
Är ju som sagt inte helt gratis och man får nog i så fall sikta in sig på Spanien om man nu inte vill ta ledigt från jobbet.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by wilt »

Jag använder iTelescope ganska mycket; är nöjd! En sak jag gillar är att de har flera olika teleskoptyper att välja mellan.

Andra remoteteleskop jag använt är Sierra Stars (61 cm Cassegrain, servicemode/kösystem), Bradford (dålig bildkvalitet, också servicemode, gratis), AAVSOnet (ypperlig bildkvalitet, gratis, man ansöker om teleskoptid för ett specifikt projekt som måste godkännas, kräver dessutom AAVSOmedlemskap).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Så nu har jag med testat ett fjärrstyrt teleskop, var ju rätt fråckt med all data som rullade på skärmen.
Dock är jag fortfarande inte ens säker på att det var den bilden jag tog eller om det var nån gammal bild de hade liggandes.
Det är nog säkert bra för sådana som håller på med något slags forskning och behöver tillgång till kraftfulla grejer.
Men jag tycker att bilder man tagit med dessa borde diskvalificeras från galleriet, jag lade bara upp den för att se om det kom några kommentarer ;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Bengt »

Jag tycker inte alls som du att dessa bilder inte ska få läggas ut på astronet.
Spelar väl ingen roll hur ägandet ser ut av fotoutrustning .
Det finns ju dessutom flera fotografer här redan som kör både remote med egen utrustning och föreningars såväl som med företags utrustning.
Skulle ju bli väldigt konstigt om de inte fick fortsätta lägga ut dessa bilder.

Skulle snarare vara skoj tycker jag med lite fler samägda tuber som finns belägna även utomlands som även levererar lite deepsky foto som omväxling för sommarens ganska ensidiga fotoskörd på astronet.
Sen om man hyr in tid eller är delägare av dessa spelar väl ingen roll? Man får inte glömma bort att astronet är en sida för oss med astronomi intresse i grund och botten och inte ett forum för visa upp egna bästa prylarna.

Glad midsommar på er alla föresten!

Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Jag kan ju tills viss del hålla med dig om att det inte är ett forum för att visa upp de bästa prylarna och att det är bra att det kankse kommer lite andra bilder än på solen under sommaren. Men jag är som sagt fortfarande lite osäker på om det var en bild jag verkligen åstadkom.
Jag skall uppgradera så att jag fär möjlighet att styra teleskopet helt själv.

Detsamma Glad Midsommar på dig med.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Hans Bengtsson »

Håller med Bengt. Jag ser inte att det spelar någon roll vem som äger utrustningen eller om den befinner sig i något annat land än observatören. Fjärrteleskop är något jag tycker bör användas mer och mer. Ett fantastiskt sätt att utnyttja den moderna tekniken och dess möjligheter!

Inte minst inom variabelastronomin har fjärrobservationer under senare år blivit allt vanligare, och sådana observationer räknas förstås på samma sätt som övriga. Det viktigaste är att resultaten är goda och användbara, vem som äger utrustningen är likgiltigt.

M v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by bjorne »

Ok, jag ger mig :-)
Men det är nog inget för mig, jag har alldeles får dåliga grundläggande kunskaper inom astrofoto.
Vilka filter till vad, hur många och långa exponeringar etc.
Det krävs en hel del för att avända dessa och utnyttja deras fulla kapacitet.
Noggran planering långt innan så man kan vara säker på att få en ledig tid, skapa en plan och sedan försöka räkna ut hur lång man behöver på sig.
Kommer jag hinna med allt innan nästa person har bokat tid ?
Det räcker ju inte att bara räkna ihop hur många exponeringar * tid, man får lägga till en hel del.
Kommer objektet att vara synligt under hela sessionen med det teleskopet, kommer månen vara framme, hur ser väderprognosen ut etc, etc.
Men som tur är så betalar man bara för exponeringstiden.
Som sagt, det är nog inget för amatörer som undertecknad, men skoj är det :-)

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Hans Bengtsson »

Det var egentligen inte meningen att du skulle ge dig :) eftersom man kan ha olika åsikter i frågan och det inte finns något rätt eller fel ...

Vad man tycker om fjärrobservationer beror säkert mycket på vilket sätt man tycker det är roligt att bedriva amatörastronomi på, det ena sättet är inte bättre än det andra. För min egen del är jag mest fascinerad av de objekt (helst variabla!) som finns på himlen, utrustningen som sådan är jag mindre intresserad av, även om den självfallet måste vara funktionell för de observationer man vill göra. Ungefär på samma sätt som jag tycker det är roligt att kolla högklassig fotboll på TV - utan att vara speciellt intresserad av TV-apparaten som sådan, rent tekniskt. Alla sätt som fungerar bra för att få bra resultat ser jag som goda sätt.

Yrkesastronomer äger inte de teleskop de använder i tjänsten för att utföra sina observationer. Amatörastronomer behöver inte heller göra det, och numera är det ju inte ens nödvändigt att befinna sig på samma ställe som teleskopet. Komet Elenin, exempelvis, upptäcktes av Elenin från Moskva med ett teleskop som stod i USA. För att inte tala om alla fotometriska studier som hela tiden utförs med fjärrteleskop.

I mitt tycke är det mycket positivt att produktiv fotografisk amatörastronomi kan bedrivas även om man inte har möjlighet att skaffa egen dyr utrustning utan kan utnyttja redan befintlig utrustning.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by Tompa »

Jag tycker att det är bra med fjärrstyrda teleskop! Mer sådana bilder! Det är ett jättebra sätt att lära sig astrofoto, utan att behöva snava på alla tekniska problem som uppstår innan bilderna fastnat på sensorn. Då kan man koncentrera sig på att få grepp på metoder för insamling av data och bildbehandling, utan att bli galen för att något strular. Blir man biten så kan man skaffa egna grejor efter hand. Ska man få till bilder med lååååång exponeringstid blir det väl i och för sig ganska dyrt, men det kostar att ligga på topp :green:

Jag tycker även att det är ett bra komplement till eget teleskop, speciellt under den ljusa årstiden. Sen kan jag inte komma ifrån att det är lite kul att jäklas med de egna grejorna oxå...

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by ClaesMartinsson »

Intressant debatt mitt inlägg skapade :D

Mitt intresse för ett fjärrteleskop kommer mest av praktiska skäl samt att jag nått gränsen med min existerande utrustning. Jag bor utomlands och tyvärr i områden med svår ljusförorening vilket gör att jag måste köra 2-3 timmar enkel resa för att komma tilll en hyffsad observations plats. Min utrustning är också rätt gammal (en 6" Newton med Meade LXD-55) och det är dax att uppgradera till större utrustning, men då är det inte längre praktiskt att ha portabel utrustning (ni hittar lite bilder tagna med min gamla utrustning på GAF webben här http://gaf.homeip.net/fotoalbum-med-bil ... medlemmar/).

Min tanke var att skaffa en mer proffessionell utrustning och på ett ställe som ger många obstillfällen året runt, men för att kunna utnyttja den fullt ut (maximera investeringen) bör man kanske vara några stycken och dela på utrustningen och observations tiden. Vore naturligtvis kul om det fanns intresse bland Svenska amatörer att skaffa ett fjärrstyrt obervatorium.
Jag har priser från lite olika ställen och att hosta ett 11" RC teleskop i ett delat hus med full service, internet, el etc i Spanien kostar runt 250 Euro i månaden. Utrustningen tillkommer naturligtvis, men detta kan man dela på (någon köper monteringen, en annan teleskopet, en tredje kameran m.m.). Skulle man sedan lägga ner projektet tar alla var och sin den av utrustningen med sig eller säljer den till en annan person som är intresserad. Detta är naturligtvis bara ett förslag och det finns många andra lösningar.

MVH
/Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Fjärrstyrt observatorium

Post by wilt »

Jag håller helt med Tomas och Hans, det finns en massa fördelar med fjärrstyrda teleskop.

Det ska bli intressant att se vad som händer på den här fronten de närmaste åren. Amatörastronomer som går samman om att skaffa fjärrstyrda teleskop, på det sättet som Claes Martinsson föreslog, är en väg att gå.

Det här är också en uppgift som är som klippt och skuren för astronomiföreningar! Antingen att skaffa och driva nya fjärrstyrda teleskop - gärna på platser utanför landet med goda förhållanden, som vid teleskopparken New Mexico Skies - eller att göra det möjligt att nå redan existerande klubbobservatorier via nätet. Den astronomiförening - antingen en lokal klubb eller en nationell - som har access till teleskop via nätet som en del av sina medlemsförmåner bör ha lättare att attrahera medlemmar, allt annat lika.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA