Två små nybörjar frågor...

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Två små nybörjar frågor...

Post by Repaterion »

kanske är två ganska "dumma" frågor men då får jag ta den smällen...

Den första är måste diagonalen sitta på plats om jag skall kunna ställa skärpan, tänker alltså att skippa den och sätta okularet direkt i hålet?

Den andra är vinklar på himlavalvet.
RA, DEC etc etc DEC som jag förstått det är skalan 0-9 antar att det är 90* mellan var nolla?
men RA det måste väll bli den vid "foten" på monteringen.
Tar ett exempel RA: 23h 1m 56s Dec: +14°4'10" hur skall jag tolka detta på monteringen? jag har liksom inte tillräckligt med siffror eller fungerande celler i ett fungerande kluster....

För graderna vid den stora B loggan är ju latituden om jag inte är helt väck, ca 59* i mitt fall.

Bilden som är länkad till nedan är en bild på min montering.

Image

Dock kan jag lyckats halvt sabba gängorna i i botten på monteringen.... men det skall gå att fixa om det visar sig bli ett problem.

//Hannes
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Två små nybörjar frågor...

Post by Peter R »

Polaxeln pekar mot Polstjärnan rakt i norr. RA snurrar runt polaxeln och kompenserar för jordens dygnsrotation.
Deklinationen går från Polen (90°) ner till ekvatorsplanet (0°) som är förlängningen ut i rymden av jordens ekvator.
Under ekvatorsplanet har du negativa deklinationsvärden.
Hoppas att jag har ritat in allting korrekt :D

/*Peter R
EXos1_1163_b-2.jpg
EXos1_1163_b-2.jpg (87.18 KiB) Viewed 2333 times
User avatar
Repaterion
Posts: 83
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Två små nybörjar frågor...

Post by Repaterion »

Tackar!
Nu kommer det ett annat problem, nu skall det bara bli klart väder så jag kan testa detta med vinklarna mot t.ex solen.
Ser fram emot vinternattens kristall klara nätter som det var några i fjol, när vintergatan låg som ett täcke över bygden.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Två små nybörjar frågor...

Post by Hans Bengtsson »

Det är alltid bra att känna till vinklar och axlar och hur sådant fungerar på teleskopet. Men för visuellt bruk kan du också helt enkelt rikta in teleskopet mot det objekt du vill titta på, med en bekväm obervationsställning, utan att bry dig om polinställning och siffror. Precis som när du riktade teleskopet mot björken. Enkelt och snabbt och effektivt! En bra stjärnkarta behöver du förstås men sådana kan man gratis ladda hem från nätet.

Fundera också på möjligheten att förse refraktorn med ett bildrättvändande prisma, om den inte redan har det, så du slipper spegelvänd bild. Uppochner-bild är ju helt OK men spegelvändning är opraktiskt när man använder icke spegelvända kartor.

Normalt sett kan du ta bort vinkelprismat i en refraktor och ha rak strålgång. Då är bilden uppochner men inte spegelvänd. Nackdelen är att observation nära zenit då kan bli besvärlig. Bästa sättet att bli säker på att du då kommer åt fokus är att testa på t.ex. en stjärna eller en avlägsen björk.

Så lycka till med teleskopet! Det ser fint och prydligt ut.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Teleskop allmänt”