Saturnus och Mars - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus och Mars
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Celestron EdgeHD 8"
Kamera: IS DBK21
Kommentar: Efter några trevande försök med planetfoto så börjar det äntligen ta sig lite, tillråckligt för att börja presentera lite resultat.

Jag vill börja med att tacka Roger Utas för all hjälp han bidragit med, ovärderligt för en som famlar i mörkret.

Är det någonting jag lärt mig under resans gång är att planetfoto är extremt svårt, så min respekt för er duktiga planetfotografer här på forumet är om än större nu.

Förutom att själva planetfotograferingen så är även användandet och fotograferandet med en SCT nytt för mig, så jag har även där haft en hel del att lära. Jag har fortfarande svårt att avgöra vad som inte ger riktig skärpa i slutbilderna, om det är dålig seeing, fokus och/eller kollimering. De senaste kvällarna har jag lagt en hel del tid på att försöka kollimera tuben så gott det går. Sen har seeingen inte varit den bästa förrän igår kväll, men då hade jag ändå väldigt svårt att hitta fokus.

Här är i alla fall två bilder från den gångna natten. Seeingen var bättre än på länge, tyvärr är mörkret borta här uppe i norr och planeterna står inte så högt längre, framför allt inte Saturnus som dessutom står ovanför Östersunds ljusföroreningar. Bilderna är tagna med FireCapture och stackade med Registax 6.Marsbilden är ca 4000 bilder av 6000 och Saturnus är ca 2500 av 4000 bilder. 2x drizzle på båda.

Vinner jag något på att köra med filter på min färgkamera? I så fall vilket filter är bra att börja med?



Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by Damberg »

Jag förstår och håller helt med, med vad du säger Göran!
Själv har jag bara testat Jupiter och Venus med mycket besviket resultat! Dock med min DSLR, och det förstod jag ganska snabbt att det är inte sättet att gå tillväga! Som du säger, kudos till våra duktiga planetfotografer! Definitivt bland det svåraste i min mening! Tycker att du har gjort ett riktigt bra första steg!!!

Hör av mig snart om lite solfotografering inför sommaren!

Ha det gott // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by Peter R »

Hej Göran,
Ja det var ett stort steg framåt med både Cassini delningen och bra separation i molnbanden på Saturnus.
Ett tips är att inte sätta svartpunkten för lågt innan du är klar med den grundläggande bildbehandlingen för då kan bakgrunden sota igen riktiga planetstrukturer vilket bl. a. bidrar till att ge Mars den lite citronliknande ytterformen.
Mars visar upp fina detaljer trotts att den har krympt märkbart. Det förefaller som den är spegelvänd (höger-vänster).
Det finns naturligtvis olika synpunkter på om man ska visa Norr eller Syd uppåt. Jag har valt att visa Syd uppåt i de flesta fall så som förespråkas av bl. a. Alpo Japan för det underlättar att jämföra detaljer mellan olika bilder om de har samma orientering.
För ytdetaljerna kan du jämföra med http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk12/m120506b1.jpg .
Ja, vem skulle inte vilja sitta med en 508 mm Newton nere i Spanien? :D

Hoppas på en fortsättning

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by gost »

Tack Peter, jag skall testa dina tips. Även på bildbehandligssidan har jag mycket att lära vad gäller planetfoto, så det känns som sommaren är räddad i att sätta sig in i stackningsprogram och slutredigering av planeter. Hoppas bara jag hinner samla på mig lite mer bilddata.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by utas »

Hej, Göran!

Ja, nu kan man se klara förbättringar!

Som Peter nämnde, har du fått med detaljer som Saturnus "bandning" och en tydlig Cassinis delning. Även ytdetaljer på Mars.

Man skall även ha klart för sig, att Saturnus genom ett 8" SCT är ett svårt objekt vid den låga altitud du har till godo. Även Mars är trickig nu, med dess lilla apparenta storlek (ca: 10 bågsekunder). Bra jobbat!

Jag är övertygad om att du efterhand kommer på nya vägar att bildbehandla datan, och förfina bilderna vartefter! Och därmed har ev. problem med för mycket fritid i sommar åtgärdade! :D

Mvh, Roger.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by Oortcloud »

gost wrote: Vinner jag något på att köra med filter på min färgkamera? I så fall vilket filter är bra att börja med?
Har du kört helt utan filter? Numera kör jag aldrig utan filter. Om inte för att inte få in damm i kameran. Använder oftast Baaders UV-IR-Cut filter. Trots att jag har en färg kamera så använder jag ibland ett IR-Pass filter, även om det förmodligen kommer bättre till pass med en mono kamera. Har även ett Baader Neodymium filter men helt ärligt vet jag ej om det spelar någon större roll jämfört med UV-IR-Cut filtret. Skall du plåta Venus och få med någon moln formation så lär du behöva filter. H.G lär veta vad som passar bäst.

Ser fram emot fler bilder! :)

Martin
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by gost »

Oortcloud wrote: Har du kört helt utan filter? Numera kör jag aldrig utan filter. Om inte för att inte få in damm i kameran. Använder oftast Baaders UV-IR-Cut filter. Trots att jag har en färg kamera så använder jag ibland ett IR-Pass filter, även om det förmodligen kommer bättre till pass med en mono kamera. Har även ett Baader Neodymium filter men helt ärligt vet jag ej om det spelar någon större roll jämfört med UV-IR-Cut filtret. Skall du plåta Venus och få med någon moln formation så lär du behöva filter. H.G lär veta vad som passar bäst.
Martin, jag kör helt filterlöst. Jag har en gammal Meade Deep Sky Imager II Pro kamera med tillhörande filterset, rött, grönt, blått och någon form av IR block filter. Men det kanske är fel typ av IR-filter.
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus och Mars - Göran Strand

Post by Oortcloud »

gost wrote: Martin, jag kör helt filterlöst. Jag har en gammal Meade Deep Sky Imager II Pro kamera med tillhörande filterset, rött, grönt, blått och någon form av IR block filter. Men det kanske är fel typ av IR-filter.

Då föreslår jag att du provar IR block filtret och ser om det blir någon skillnad. Enligt detta kan det bli det http://www.cloudynights.com/ubbarchive/ ... in/2048610

Annars verkar ett UV-IR Cut filter funka bra för de flesta planeter. Kostar inte en förmögenhet heller.

Martin

Return to “Bilder”