Polsökare?

Utrustning och metoder.
Post Reply
dansan
Posts: 19
Joined: 2012-03-02 14:27:33
spamtest: JA
Location: Upplandsväsby

Polsökare?

Post by dansan »

Hej!

Nybörjare som undrar när och varför man behöver en polsökare?
Montering som står på min inköpslista (EQ5 pro skyscan) har ju "3 star alignment", räcker inte det vid astrofotografering? :geek:

/Daniel
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Polsökare?

Post by Grinde »

Tjena!

Polsökaren används för att fysiskt sikta in monteringens Ra-axel mot polstjärnan(väldigt nära), vilket är ett måste för foto med långa exponeringar. 3-star align lär monteringen vart den ska sikta när du använder goto-funktionen för att hitta objektet du väljer att "gå" till.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Polsökare?

Post by Corpze »

Jag har använt mig av guiden som "astronomyshed" på youtube har angett (rikta in polstjärnan kl 18, vrid RA så den lilla cirkeln ligger runt polstjärnan, ställ RA-ringen på "0", vrid RA-axeln till det klockslag handkontrollen anger (HA) och ställ återigen in polstjärnan i den lilla cirkeln med skruvarna)

hur långa exponeringar kan man i teorin lyckas med utan driftalign med denna metod? Duomount och SW startravel 102 + synguider skall beställas i hopp om längre exponeringar dock.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Polsökare?

Post by glappkaeft »

I teorin så kan man fota hur länge som helst med ett polsökarinställt teleskop, det är bara osannolikt att man lyckas pricka så pass bra. I praktiken så beror det på hur bra man polställde, monteringens kvalitet och pixelskalan. Det beror också helt var man drar gränsen på vad som är "ok" stjärnor (dåligt fokus gör tex att det blir svårare att se).

Jag har sett folk med EQ-6 monteringen och ca. 1"/pixel klara 3 minuters exponeringar regelbundet. Jag har gjort samma sak med min CG-5 vid nått tillfälle men jag har inte använt den för långexponeringsfoto på ett bra tag nu.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Polsökare?

Post by bjorne »

Jag har varit lite osäker på hur man sätter "The current local overhead RA hour for your time and location".
Hittade då denna website http://tycho.usno.navy.mil/sidereal.html.
Om man ställer in rätt longitud där så borde väl bli rätt :?:
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE