Canon 60Da

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Canon 60Da

Post by Damberg »

Då var det dags med en ny modell efter Canon 20Da.
Prismässigt undrar man om det inte är värt att satsa ytterligare några tusingar på en CCD istället!
Vad är för och vad är emot? Tacksam för input...

Mvh // Ola

http://www.fotosidan.se/cldoc/canon-eos ... rofoto.htm
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Canon 60Da

Post by Timo »

Det beror på vilka objekt du tänkt använda den till.
Widefield och nebulosor är den säkert utmärkt till förutsatt du har optik som täcker ett så stort chip.
Vidare kan du dra upp den färdiga bilden till storformat om du tänker kommersiellt. Med den kameran får du
snabba resultat.
För några tusen till får du en Starlight eller en SBIG med kylning.
Men användningsområdet är nog det avgörande tycker jag.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Damberg »

Hej Timo,

Optiken jag har är en SW250PDS med 2" fokuserare. Kopplar på DSLR (idag Nikon D300) med T-mount M42 och 2" adapter.
Med de 1200mm som SW250PDS ger, satsar jag väl på något mellanting av widefield och större galaxer.
Jag vill ha hög upplösning för fina tryck!

Dock känner jag att man missar möjligheten med att kunna använda filter om man fortsatt satsar på DSLR?
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Canon 60Da

Post by Timo »

Du har många objekt som du kan använda den kameran till. Såvida du inte köper en Keller flattener så får du nog croppa bilden lite antar jag.
Har själv också tänkt på 60Da för samma ändamål men har nu 60D själv så objektvalet blir begränsat om man inte moddar och det vill jag inte.
51 MB rååfiler från den kameran räcker rätt så långt :D

Grabbar, det är hockey både på TV4 och TV10 idag.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Ulf Petersson »

Det handlar ju också om hur mycket tid du får till fotografering per natt. En mono-ccd kräver åtskilliga exponeringar för samma slutmotiv, R+G+B, + kanske h-alfa- och O-filter, det kan lätt bli hundratals exponeringar om man är ambitiös. Vårt fina klimat också ställer till en del bus med moln etc. Det känns då oerhört bekvämt med en DSLR, måste jag erkänna. Särskilt ute i fält.

Jag har inget fast observatorium. Annars hade jag använt ccd:n mycket mer. Nu blir det oftast balkongen och en DSLR.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Damberg »

Jo, det är lite så jag känner också! Har heller inget fast obs (ännu) och jag står ofta ute mitt i veckorna vilket gör att man kommer rödögd till jobbet! Därför vill man korta ner tiderna utan att för den skull tulla för mycket på kvalitén.
Kanske värt att fundera lite på ändå....
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Canon 60Da

Post by Corpze »

Timo wrote:...
Widefield och nebulosor är den säkert utmärkt till förutsatt du har optik som täcker ett så stort chip...
Timo N.
Hur vet man för övrigt om optiken täcker chippet? kör idag med 5" sct och Nikon D80... men funderar på att byte till ev en 250mm tub... eller hänger det på fokuspunkten osv? kanske finns någon bra artikel?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Pzyber »

Någon som hittat någon bra länk där de beskriver de tekniska detaljerna bättre?
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Damberg »

Pzyber wrote:Någon som hittat någon bra länk där de beskriver de tekniska detaljerna bättre?
Hyffsat detaljerat...

http://www.usa.canon.com/cusa/professio ... ifications
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Canon 60Da

Post by Peter R »

Jag är lite skeptisk till den höga pixeltätheten i denna och flera andra av Canons senaste APS-C sensor kameror.
I takt med att upplösningen har höjts över 10 - 12 Mp har jag märkt att filerna har blivit "skörare" och tål inte så mycket efterbearbetning innan de börjar falla isär.
Kamerans inbyggda processor får jobba hårdare (för hårt) för att hålla tillbaka bruset och ta fram detaljerna även på basinställningen 100 Iso.
Jag upptäckte denna trend för några år sedan efter att ha gjort ett fotojobb med en 50D. Kameran åkte i retur till fotobutiken nästa dag.
Jag har inga sådana problem vare sig med 40D eller 5DMkII som båda har ungefär samma pixeltäthet som är bland marknadens lägsta och ger väldigt stabila fina filer utan för mycket utsmetning och andra sensor- och processorrelaterade artefakter.

Tvärt emot vad tillverkarna och testsajterna låtsas om så går inte alltid utvecklingen framåt. De vet att upplösningen är det främsta säljargumentet.
Det kan vara ett alternativ att köpa en bra äldre begagnad modell och låta modda.

/*Peter R
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Pzyber »

Det är något jag också märkt likt dig Peter. Min (omoddade) 40D ger renare och finare bilder på basiso än min 7D, störst skillnad ser det ut att vara på ISO200. När man når ISO1600 är det dock rätt stor skillnad till 7D:ns fördel när jag testat. Vet ju inte hur det är i de övriga 18mp kamerorna eller 50D dock då jag inte äger eller testat dessa noga. De verkar ju stoppat megapixelkriget på småbildsmodellerna nu iaf så alltid något positivt. Frågan är hur det blir med de nya konsumentversionerna som är på ingång. Artikulerande display är väll inget jag gillar heller, hellre en stabil robust kamera som håller i många år. Tror jag behåller min moddade 40D ett tag till.
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Blas »

Jag har en 60da till mitt förfogande! Väntar in mörkret...
Tror första testet blir lite vidvinkel 14mm!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Damberg »

Blas wrote:Jag har en 60da till mitt förfogande! Väntar in mörkret...
Tror första testet blir lite vidvinkel 14mm!
Nice!!! Återkom gärna med feedback!
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Blas
Posts: 97
Joined: 2011-06-03 00:52:22
spamtest: JA
Location: Stockholm, Norrort
Contact:

Re: Canon 60Da

Post by Blas »

Har provat kameran lite- Blev några smetiga vidvinkelbilder från Stockholms skärgård.
@ 2500 ISO, 30s x 5

Blev inte riktigt vad jag tänkt mig, men men!

Image

Ursäkta kvalitén (vinjettering/brus etc) men jag är fortf. nybörjare både inför astrofoto och vanligt foto :)
Får se vad nästa steg blir!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Canon 60Da

Post by Jonas »

Visst finns det vinjettering men ändå en OK bild anser jag.
Hursomhelst en intressant bild eftersom jag själv testat lite.
Jag använde igår kväll min (omodifierade) 60D vid en test av ett ombyggt objektiv och reagerade över hur mycket brus det var vid ISO 1600 och 4 minuter exponering. Jag kan inte riktigt se bruset på din bild eftersom den är liten men även du har uppenbarligen reagerat på det så kanske den inte är helt lämpad för astrofoto?
Jag tog även några bilder med min gamla trotjänare 40D och där är bruset mindre. Hmmm....

Hur som helst, du har i din vidvnkelbild fått med en hel del men mindre än jag väntat. Jag ser Barnards loop men inte Rosette-nebulosan. Jag hade väntat mig lite större känslighet i rött. Speciellt objekten M42 och "hästregionen" borde ha framträtt tydligare. Vilken exponeringstid hade du?
Dessutom, du befann dig i Sthlms skärgård vid fotograferingstillfället och då bör det inte vara något störande ljus i horisonten men i underkant på bilden ser det ut att vara ljusföroreningar. Eller är det värmeutstrålningen i kameran som orsakar fenomenet?

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt