Nu är balkong -piren i drift!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Nu är balkong -piren i drift!

Post by utas »

Hej!

Lägger ut lite bilder på min nybyggda balkong -pir.

Jag har, sedan jag satte upp den för ca: en månad sedan, haft otroligt mycket nytta av en fast punkt i jakten på bra tillfällen att plåta planeterna! Jag har mycket kvar att göra på detta projekt, bla. skall jag dra ut el, dels 230 v, jordad med jordfelsbrytare till laptopen och 12 v i ett vattensäkrat skåp. Skall även fixa en ventilerad, på nåt sätt kondenssäkrad låda där C8:an kan ligga på kylning, så den är redo när jag behöver den. Jag har släpat upp C9,25:an och hängt på den på CG5:an, men den är aningen för stor fysiskt (känns förbaskat osäkert att jonglera med den, så nära balkongkanten...) och för tung för CG5:an. En bekväm astropall och ett fällbart bord till laptopen är på G. En fast röd belysning är också med i planerna.

Jag har sån förbaskad tur, att jag når alla objekt från att de går upp i öst, fram till ca: en timme efter de passerat meridian, samt att jag även når Polaris för enkel polinställning!

Jag har tex. kunnat gå ut och plåta de kvällar som jag varit för trött för att packa och åka ut i natten, eller då det varit molnvarning och man normalt inte vill chansa! Ett klart lyft för hobbyn! :)

Framöver skall jag försöka mig på lite DS -foto, då med lilla Vixen ED81:an. Antar att jag får bulla upp med bra ljusförorenings hämmande filter och en monokrom ccd kamera, den dagen det blir aktuellt.

Piren är byggd av fyrkantsrör i vanligt svartstål, 140 x 140 mm, 6 mm godstjocklek. De två topp .plattorna är gjorda av 10 mm. stål, likaså basen och förstärkningarna (kilarna). Allt är MIG -svetsat med heldragna sömmar. Sjabraket sitter bultat i golvet med 4 st 12 mm expanderbultar. Kronan på verket är Altair astro´s adapterplatta för CG5/HEQ5, med hemsmidda beslag för infästningen av monteringen. Alla beslag är gjorda av rostfritt stål.

Hur som helst, här är lite bilder på "bygget", som ännu är under utveckling.

Mvh, Roger.
pir c.jpg
pir c.jpg (283.96 KiB) Viewed 5272 times
pir c8 b.jpg
pir c8 b.jpg (180.59 KiB) Viewed 5272 times
pir vixen c.jpg
pir vixen c.jpg (236.29 KiB) Viewed 5272 times
pir vixen d.jpg
pir vixen d.jpg (211.62 KiB) Viewed 5272 times
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by Bengt »

Nog första gången jag ser en fast pir på detta sättet på en balkong. Ditt stora problem för foto kan bli värmen som lagras i betongen.Men nu förstår jag du ska köra med refraktorn då kan det kanske funka.

Kommer hur som helst säkert underlätta mycket för dig.

Bengt
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by utas »

Halloj, Bengt!

Jag har redan plåtat Mars och Saturnus vid ca: 10 tillfällen, så ansträngningarna med att bygga och montera piren har redan "betalat sig"! Rena j-kla lyxen att bara kunna bära in grejerna i förrådet efter man plåtat/obsat klart!

Jag var också orolig att värmestrålningen skulle ställa till det, men hitills har det funkat klockrent! Den enda värmestrålning som jag märkt påverkar, är när balkongdörren öppnas samt när jag sitter för nära tuben! Kanske blir annat vid DS .foto, men jag misstänker att det borde vara mer kritiskt vid planetfoto. Får väl släpa ut en stor kylfläkt och "preppa" betonggolvet lite, i värsta fall! :D

Kommer också att behöva lite tips på lämpligt filter att sortera bort de värsta ljusföroreningarna med, vid foto, framöver!

Mvh, Roger.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by magnahrl »

Roger!

Återigen slår du mej med häpnad vad du kan åstadkomma med Rikets största envishet och finurlighet :good:
Tur du fick lgh på Visbys Manhattan (dvs 3:e våningen) och har fin sikt åt Öster, Syd och SydSydväst.
Dessutom har du polaris åtkommlig. Vad mer kan man begära från ett balkong observatorium?

Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by Peter R »

Hej Roger,

Grattis! Bortsett från den rent praktiska aspekten så blev det även riktigt snyggt.
Med förlängningsringarna påminner din Vixen-tub och piren om äldre klassiska f/15 refraktorer. De var väldigt vackra att beskåda i katalogerna.
Ofta stod det en ingenjör eller vetenskapsman i fluga och vit rock och fingrade på kontrollerna.
Nu får du se till att ha rökfria grannar så de inte står och bollmar på balkongen under.
Hur är turbulensen jämfört med när du åkte iväg med hela utrustningen?

/*Peter R
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by Lars L »

Ser bra ut! Inga tummar mitt i nävarna där - C-8, ny eller?

Mvh Lars L
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by Grinde »

Grattis!!

Verkligen skönt när man kan investera tid på dagen som sedan betalar av sig mångfalt när det är väl blir stjärnklart!
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by utas »

Hej!

Tack för kommentarer!

Magnus: Ja det var en enorm tur att jag snubblade på den här balkongen, med tillhörande lägenhet! :D

Peter: Tackar! -Jo, det blev rätt ok. till slut! Hade lite bekymmer att få expandrarna som håller piren att dra i 50 -tals betongen i balkongolvet! Balkongen är av tvåskikts typ, med ett lager sand mellan balkongens gjutna del och avjämningsskiktet. Det ger faktiskt en vibrationsdämpande effekt! Och jadå, det röks här i området, har man märkt! Som tur är, blir det bara snabb -bloss, pga. kylan, de är som tur var lättfrusna, de där rökarna! Jag upplever det som att jag blivit av med lite grann av den besvärande turbulensen/markvärme -strålningen. Jag har faktiskt haft riktigt skapliga förhållanden här uppe, så det har väl blivit ca: 300 GB med data att göra nånting av... När man väl får tid och ork.. -får bli sommarens nöje under regniga dagar! Ja, den ger lite "Unitron" -feeling (har bara sett dem på bild, iofs.), den slanka Vixen -refraktorn! Speciellt med flip -mirror och kamera bakpå!

Lars: Tackar! Än så länge, sitter tummarna där de ska! Jag köpte en splitt ny C8, efter att ha annonserat utan framgång efter en beg. dito. Den är det ultimata balkongredskapet, duglig på det mesta, även lite DS -framöver! Tyvärr har den inte riktigt C9,25:ans kvaliteter, som extrem kollimerings -stabilitet, "snap -fokus" och saknar lite av dess ljusstyrka och kontrast på planeter. Då C9,25:an är tålig likt en stridsvagn, vad gäller kollimeringen, framstår C8:an som ett bortskämt blöjbarn, som måste daddas och passas på! :evil: Men optiken är helt ok! Jag monterade "Bob´s knobs", så jag slipper hänga utanför balkongräcket för att kollimera, det blev en betydlig förbättring.

Jonas: Ja, det är otroligt vilken skillnad, nu när man slipper åka ut varje gång man skall pröva lyckan hos fru seeing -fortuna! Skönast är det faktiskt, de kvällar som är mindre bra, då slipper man känna att hela kvällen/natten gått till spillo! Det är bara att ta in grejerna, en "affär" på 10 minuter, istället för de timmar man kastar bort annars!

Mvh, Roger.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by Hans Bengtsson »

Bra att balkongastronomin får ytterligare PR!

Balkongen är nog den mest underskattade observationsplats som finns. Visserligen ser man oftast bara en begränsad del av himlen, och visserligen brukar det finnas störande ljuskällor - men den snabba tillgängligheten är värd hur mycket som helst.

Förresten upptäcktes en av de mest intressanta småplaneterna, Lutetia, från en balkong inne i Paris.

mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Nu är balkong -piren i drift!

Post by magnahrl »

Håller helt med dej Hans. Jag har en balkong en våning upp. Visst är det mycket ljusföroreningar (varför alla dessa lampor överallt?!), men jag har fin utsikt åt Ö. och S. Tyvärr begränsas altituden av övergrannens balkong golv/mitt tak. Ändå använder jag balkongen mycket för observationer. Skönt alternativ när inpackning i bilen av grejerna inte är så lockande, som vid ostadigt väder exv. Har en förstående hustru för min hobby men att banka ned en pir på vår balkong är att utmana helvetiska krafter (läs kvinnliga) :D Istället har jag en CG-5 med single axis drive stående ute under skydd, utom sommar tid då balkongen är mat, dryckes å festplats!. Kan inte se polaris men vet ändå exakt var jag har den. Så polinställning blir helt adekvat för mej som inte astrofotar. Balkongen är så pass stor att jag kan använda min 8" f/6 Newt. Men mest blir det den gamla fina oranga C8:an.
Tyvärr vågar jag inte använda min CG-5 GoTo. Den för ju ett fasligt oväsen när den "slewar". Vore inte kul att störa grannarnas nattsömn :shy:

Clear Skies,
Magnus