Supernova i M95

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Supernova i M95

Post by Hans Bengtsson »

En supernova har upptäckts i galaxen M95:

http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/ ... 40177.html

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Bengt »

Finns det bilder?

Tog en serie på den för några veckor sen . Såg då inget om jag nu inte missade den . Kunde vara skoj se var den finns.
http://www.astropixlar.com/sxvr-h18/m95.jpg
Bengt
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Supernova i M95

Post by Oortcloud »

Hej!

Det finns bilder på länken Hans gav gömda i texten.

http://www.observatorij.org/vstars/PSN2 ... 140177.jpg
http://www.cortinastelle.it/M95_2012031 ... Maioni.jpg

Den syns inte på din bild vad jag kan se.

Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Bengt »

Tack för du grävde fram de bilderna till mig.
Nej det syns inte ett spår på mina bilder av denna "extra stjärna". Men det är kanske inte så konstigt. Säkert ett väl bevakat supernovaställe.
Bengt
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by ThomasK »

Bengt wrote:Tack för du grävde fram de bilderna till mig.
Nej det syns inte ett spår på mina bilder av denna "extra stjärna". Men det är kanske inte så konstigt. Säkert ett väl bevakat supernovaställe.
Bengt
Antagligen. I CBAT-notisen står det att de jämförde med en bild tagen 2012-02-15 där inte supernovan syntes. Din bild kanske är av intresse om den är senare.
Thomas Karlsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Bengt »

Min bild är tagen 24/02 2012.

Så den är ju tagen lite senare.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Starsoft »

Hej

Roade mig med lite beräkningar apropå supernovajakt.

Uppskattar att det finns en ny supernova att upptäcka varje natt.

Tar man bara en bild en viss natt som täcker en kvadratgrad och det finns ca 40 000 (gissning) kvadratgrader på himlen där det går att se supernovor så har man 1/40000 chans att se en ny supernova.

Tar man i stället 100 bilder på en kvadratgrad vardera, slumpvis valda så får man i stället 1/400 chans att se en ny supernova.

Gör man det här under 8 månader och 5 gånger per månad så blir sannolikheten 1/10 att man under ett år kan hitta en ny supernova. Man skulle alltså hitta en ungefär vart tionde år om man bara har en natt på sig att vara först.

Nu har ju Gregor och andra visat att det går att uppnå bättre resultat än så och jag skulle gissa att man utan vidare kan tiodubbla sannolikheten genom att patrullera områden där det finns många galaxer. Väljer man dessutom nordliga områden så minskar dessutom kunkurensen och man har förmodligen mer än en dag på sig att vara först på supernovan. Då kan man upptäcka mer än en supernova per år vilket väl stämmer ungefär med Gregors resultat.

Det är i alla fall klart att sannolikheten för att hitta en supernova utan systematiskt och långsiktigt arbete är mycket låg. Det är naturligtvis så att man vill vara själv med en upptäckt men då krävs det mycket arbete, kanske skulle man i stället gå samman några stycken och dela både på bördan och äran, då skulle arbetsbelastningen minska till en hanterligare nivå, man skulle även hinna med att fota andra saker och man skulle ändå gemensamt kunna sikta på en upptäckt per år.

Jag har tidigare inte haft några planer på att leta supernovor på grund av att jag för att kunna uppnå ett rimligt resultat skulle behöva slopa allt annat fotande, men om det finns några som har intresse och lämplig utrustning som gemensamt skulle dela på patrullerandet så är jag definitivt intresserad av att vara med. Den här typen av foto lämpar sig ju också utmärkt för de som lider av ljusföroreningar och därmed har svårt att ta vanliga bilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i M95

Post by Hans Bengtsson »

Amatörastronomen Tom Boles gjorde i början av sitt supernovaletande ungefär en upptäckt per 7000 galaxbilder. När han hade kommit upp i 125 upptäckter så hade han förbättrat frekvensen till en upptäckt per 2800 galaxbilder.

För att blir först med en upptäckt så handlar det nog rätt mycket om att utnyttja vår nordliga latitud på ett smart sätt, precis som Gregor gör. Galaxer som under vinterhalvåret nattetid ligger mellan norra himmelspolen och horisonten är förstås väl belägna ur denna synvinkel.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Supernova i M95

Post by hansg »

Upptäckten är i och för sig rolig, men än mer viktigt är en uppföljning av SN eller Novan så tidigt som möjligt från upptäckten, och gärna ett spektra då det i dag finns effektiv och överkomlig utrustning till en billig penning som t.ex Staranalyser.

Patrullfotografering av en grupp vore värdefull ur flera synpunkter, då man snabbt skulle kunna bygga upp ett ref.bibliotek, och dessutöver kanske skulle kunna upptäcka inte bara SN och Novor utan också nya Variabler eller dess amplitud i olika stadier, samt en och annan Asteroid och Komet kanske också skulle kunna fångas.
Har man sedan tur kan också ett microlensing objekt eller en GRB fastna i kameran.

Ref bibliotek av bilder är värdefullt om man vill gå bakåt i tiden för kontroll av vissa objekt eller enstaka stjärnor.
h-g
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Starsoft »

Hej

Enligt mina gissningar så skulle det krävas 1/4000 bilder per upptäckt så jag kanske inte är så fel ute, men det är lurigt när man läster om supernovaletning, menar man antal bilder med ev. många galaxer eller menar man antal fotograferade galaxer totalt?

Att man vinner på att leta i norr är väl också tydligt men tittar man på medelmagnituden för de upptäckta supernovorna så bör det finnas chans även om man letar på andra ställen av himlen. Medelmagnituden ligger på ca 15 och det bör väl ta några dagar för supernovan att gå från magnitud 19 till den blir upptäckt, magnitud 19 är väl på gränsen vad man kan tänka sig att nå med rimliga tuber och exponeringstider.

I listan över upptäckta supernovor finns en del intressant information att hämta om man tittar på metoder och utrustning för de som förekommer frekvent som upptäckare.

Jag konstaterade också att det går att ladda ned listan över supernovor i ett format som tillåter inläsning i något kalkylprogram, tänkte ett tag att plotta upptäckterna i ett x-y diagram för att se var det finns "hål" att leta i men jag blev avbruten av viktigare saker :)

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i M95

Post by Hans Bengtsson »

De siffror jag gav, och som Boles har uppgett, gällde antal fotograferade galaxer om jag förstått saken rätt, inte antal bilder. Jag uttryckte mig oklart i mitt tidigare inlägg.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Supernova i M95

Post by Starsoft »

Hej Hans, såg inte ditt inlägg.
Upptäckten är i och för sig rolig, men än mer viktigt är en uppföljning av SN eller Novan så tidigt som möjligt från upptäckten
Jo det är också det som i första hand intresserar mig, minst en enkel spektrograf lär väl också äntligen komma igång till hösten.
Patrullfotografering av en grupp vore värdefull ur flera synpunkter, då man snabbt skulle kunna bygga upp ett ref.bibliotek
Det hade jag hoppats att få diskutera på variabelmötet i Gbg, men som det ser ut så är jag för långt borta för att kunna vara med. När det gäller ett ref.bibliotek vore det nog värdefullt om även de som inte själva analyserar sina bilder enkelt kunde lägga upp dom obehandlade bilderna på en server, kanske i anslutning till SVO, så att andra kan använda dom för referens och analys, då skulle inte massor av användbara data går förlorat.
gällde antal fotograferade galaxer om jag förstått saken rätt, inte antal bilder
Det betyder att jag varit onödigt pessimistisk i min uppskattning, hur mycket beror på hur många galaxer per bild som Boles snittade, jag har dålig uppfattning på hur många galaxer det finns per kvadratgrad? Om jag minns rätt så finns det 10 000 NGC + IC objekt och det blir bara 1/4 (jag räknar bort vintergatan) per kvadratgrad och det lär väl finnas betydligt fler på en bild om man har hyggliga förutsättningar.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Supernova i M95

Post by Robin Andersson »

A possible supernova of magnitude about R = 13 was discovered
R? Är det för ett annat band eller syftar dom fortfarande på magnitud 13 visuellt men en annan beteckning?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Supernova i M95

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Bokstaven R avser den röda magnituden i UBVRI-systemet.

mvh
Hans Bengtsson
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Supernova i M95

Post by hansg »

Här är en ref bild med R och B magnituder, Trondal ger snabbt ut dessa bilder:
http://www.rochesterastronomy.org/sn201 ... /n4790.jpg
h-g