Solen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Solen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering: 8 exponeringar
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Ospecificerat
Kamera: IS DMK31
Kommentar: Årets första solbild från ett lånat solteleskop. Christer på Astrosweden har låtit mig låna ett 60 mm frontfilter från Coronado som jag skall testa för att jämföra med mitt Luntfilter.

Dagens sol som visar solfläckarna 1428, 1429 och 1430 samt en del större filament. Solskivan är inverterad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Solen - Göran Strand

Post by Lars L »

Äntligen en Solbild på forumet, riktigt bra var den också :good:

/Lars L
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Solen - Göran Strand

Post by LasseH »

Fin bild.
Ser fram emot en kort rapport om jämförelsen mellan de två filtren.
Mvh,
LasseH.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Solen - Göran Strand

Post by glappkaeft »

Håller med LasseL/H, en mycket fin bild av solen och det är ju inte lätt att få till både ytan och protuberanserna. Vi skulle nästan behöva någon på forumet som regelbundet fotar solen, det är riktigt intressant att följa utvecklingen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solen - Göran Strand

Post by gost »

Tack för era kommentarer.

En första jämförelse mellan filtren antyder att det inte är så stor skillnad som jag först trodde det skulle vara. I höstas kunde jag observera genom både mitt Lunt 50mm frontfilter och Coronados 60mm frontfilter. Då tyckte jag mig en en markant skillnad i ytdetaljer som framträdde, men nu vi min första fotografering med Coronadofiltret tyckte jag inte skillnaden var lika påtaglig. Jag skall inom kort göra ett test med båda filtren parallellt, nu hade jag bara tillgång till Coronadofiltret, så förhoppningsvis kommer det bilder tagna vid samma tillfälle från båda filtren för att bättre visa på skillnader.
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Solen - Göran Strand

Post by Grinde »

Ruskigt snyggt, Göran!

Det var otroligt intressant att få se hur du jobbar när du samlar data och komponerar bilderna, det här var helt nytt för mig! Vore kul att kika på hur du går till väga med själva bildbehandlingen också, svart magi det där ni mån/planet/sol-fotografer håller på med, stacking av tusentals bilder, jösses... :P

Skillnaden i detaljer, kan det bero på att två olika tuber användes? Vore intressant att se hur de olika tuberna med samma filter uppför sig också

Return to “Bilder”