Sirius B - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej
Känner du igen några av fältstjärnorna från den övre vänstra bilden
Jag har identifierat fältstjärnorna och jag kan inte undgå att tycka att Sirius A har mättat bildsensorn förbi den gräns där Sirius B borde finnas??

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag har identifierat fältstjärnorna och jag kan inte undgå att tycka att Sirius A har mättat bildsensorn förbi den gräns där Sirius B borde finnas??
Som jag skrev tidigare så tog jag c:a 24 avier och där finns hela skalan från mättad utanför till innanför 9"-radie gränsen, samtidigt som stjärnor ner till magnitud 8,5-9 är synliga.
Jag kunde tänka mig att väldigt nära gränsen så skulle komponent B kunna skapa en liten utbuktning i ljuscirkeln även om den inte skulle vara fullt upplöst, men man ser absolutb ingenting.
Jag tror att jag gör bäst i att plåta nytt och använda mig av feedbacken från den här omgången och helt enkelt få till bättre och skarpare bilder.
Ner till vänster har jag ritat in en cirkel som motsvarar 9"-radien och gula pricken visar ungefär var Sirius B bör ligga. Det vita visar exakt var bildsensorn mättar.
Ner till vänster har jag ritat in en cirkel som motsvarar 9"-radien och gula pricken visar ungefär var Sirius B bör ligga. Det vita visar exakt var bildsensorn mättar.
Sirius_20120226-clipping-01.jpg (239.06 KiB) Viewed 5040 times
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Peter R wrote:
UAA tänker i veckan försöka dela Sirius med 36 cm refraktorn. Den gamla räven Dunér gjorde det på 1800-talet med Lunds gamla refraktor innan han flyttade till Uppsala men Uppsala ligger ju lite väl långt norrut för att det ska vara optimalt.
Du får gärna rapportera resultaten.
Inga lycka under onsdagens och torsdagens försök trots test med olika filter och okultationsstav men vi har inte gett upp än.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Vi har nu sett en fläck i strålkransen på sirius med Sandvretens 45 cm Newton. 200x och okultationsstav i medioker seeing. Hoppfulla om ett tydligare resultat vid bättre seeing. Utförligare rapport kommer senare.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Timo »

Hur ser den där okultationsstaven ut ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by wilt »

glappkaeft wrote:Vi har nu sett en fläck i strålkransen på sirius med Sandvretens 45 cm Newton. 200x och okultationsstav i medioker seeing. Hoppfulla om ett tydligare resultat vid bättre seeing. Utförligare rapport kommer senare.
Vilken cool observation!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Peter R »

Vi har nu sett en fläck i strålkransen på sirius med Sandvretens 45 cm Newton. 200x och okultationsstav i medioker seeing. Hoppfulla om ett tydligare resultat vid bättre seeing. Utförligare rapport kommer senare.
Ser fram emot er rapport.
Jag gjorde ett nytt försök igår med en helt annan setup nämligen FLT 110 refraktor ( 110 mm refrktor f/6,5) med en Takahashi 5 mm okular vilket resulterar i ett fokalavstånd på hela 12.155 mm eller f/110.
Jag följde upp Timo Ks tips och prövade först på Rigel B som var en ganska enkel split, även visuellt i okularet.
Sedan gjorde jag samma tagningar på Sirius men har inte hunnit gå igenom filerna.
Det var väldigt blåsigt och turbulent så jag har inga större förhoppningar om att ha lyckats.

/*Peter R

Här är bilden på Rigel A och B
Rigel A-B_20120302_191237-2.jpg
Rigel A-B_20120302_191237-2.jpg (112.55 KiB) Viewed 4967 times
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Timo wrote:Hur ser den där okultationsstaven ut ?
Timo N.
Skrev ihop en snabbguide på http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=5931. Lasse kommer snart med bilen men jag ska försöka svara på ev. frågor från Sandvreten via telefonen.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Starsoft »

Hej

Eftersom snön oväntat lämnat mitt obs-ställe tänkte jag ge mig dit igår för att se hur det klarat vintern och prova lite metodik med fältrotation på merope där det går att få med flera stjärnor i samma synfält med korta exponeringstider. Olyckligtvis hade jag tagit med mig handkontrollen till HEQ5 pro i stället för till EQ6 så det gick inte att köra monteringen :shy: Visar på ett bra sätt varför jag för länge sedan slutat med "vägastronomi". Obset som ännu saknar optik hade åtminstone klarat vintern utmärkt så jag ser fram mot nästa säsong med tillförsikt, då kanske även det riktiga obset kan vara klart.

Eftersom den här högintressanta tråden pågår så tänkte jag i stället att jag skulle undersöka förutsättningarna för att fota Sirius B, något riktigt försök kunde det inte bli frågan om eftersom monteringen stod stilla så jag fick knuffa fram tuben för att försöka hålla Sirius kvar i synfältet, 160 exponeringar fick jag ihop i blåsten innan jag gav upp. Jag testade som hastigast seeingen högre upp på himlen och den uppfattade jag som hygglig.

Så här ser Sirius ut, medelvärdesstackad med 160 subar och 0.005 s exponeringstid, toppvärdet på Sirius låg på ca 50 000 ADU med min Atik 314L på GSO 8" RC. Enligt Iris så är fwhm värdet ca 8" vilket nog kan vara normalt så lågt ned på himlen.

Image

Dagens kluriga fråga är vad den vertikala extraspiken uppåt från Sirius kommer ifrån?

Skapade sedan ett profildiagram i Iris, diagrammet är skalat så att 10 enheter horisontellt motsvarar en bågsekund, Sirius B skulle alltså befinna sig runt 90 på skalan.

Image

Här syns att ljusstyrkan för Sirius A vid Sirius B´s uppskattade position är ca 5% av toppvärdet, eller 500 gånger starkare än det förmodade toppvärdet för Sirius B :!:

Här är en annan stjärnprofil för en stjärna som är tagen högre upp vid ett annat tillfälle, Iris anser att fwhm värdet för den här stjärnan är 4" och skalan är densamma som i det andra diagrammet.

Image

Ljusstyrkan för Sirius A vid Sirius B´s uppskattade position är här ca 0,25% av toppvärdet, eller 25 gånger starkare än det förmodade toppvärdet för Sirius B :!:


Kan man då dra några slutsatser av det här? Ja åtminstone en, det är svårt att fota Sirius B, från våra polartrakter kanske till och med nästan omöjligt, jag tvivlar på att någon har gjort det så här långt norrut, 60 graders latitud. Att det krävs ovanligt bra seeing verkar tydligt, seeingen påverkar ljusspridningen från Sirius A väldigt mycket mer än vad jag förväntade mig. Att man måste ha väldigt många exponeringar så att stjärnan blir ordentligt rund så att det går att använda rimliga metoder för att reducera stjärnjuset och fotonbruset är nog också tydligt, jag provade en del metoder för reduktion av stjärnljuset på den här bilden men genom att stjärnan är väldigt ojämn så gav det absolut ingen förbättring.

En hastig uppskattning av metod kan se ut så här, ljusnivån från Sirius A i positionen för Sirius B är 100 gånger större än ljuset från Sirius B, S/N blir då 0,1 och helt hopplöst, stackar man då 1000 bilder så blir S/N förhållandet i stället 10 vilket bör vara OK för detektion av Sirius B.

Kanske blir den totala exponeringstiden för kort om man använder så korta subar som 0,01s, stjärnan blir inte rund efter bara 10s total exponering. Rödfilter har jag föreslagit för att förbättra seeingen och få lite längre exponeringstid och därmed rundare stjärna. Stjärnorna ser ut att ha likartat färgindex, 0.0 B-V, en vit dvärg och en blå superjätte, men jag vet inte vad ett rödfilter gör när det gäller magnitudskillnaden. I U-B så vinner Sirius B lätt med -1,04 men då duger nog inte våra prylar till att fota med.

Undrar också vad det betyder om man använder en planetkamera med bara 8 bitar upplösning, för det är det väl det på sådana? och dessutom kompression av datat?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Snabbrapport: ca 20:48 såg jag Sirius B klart separerad under mitt tredje "pass", två gånger båda gångerna i ungefär 5 s. Minuterna innan var den en fladdrande "galax" i strålkransen. Är ensam lycklig observatör hittills, seeingen varierar enormt.

300x med okultationsstav i Sandvretens 45 cm Newton.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Terje »

En teknik du kan prova är att fota sirius som du gjort och därefter en annan stjärna som inte är dubbel till motsvarande saturering (ungefär) , skala sedan den andra bilden så att peaknivån påsirius blir ekvivalent positionera stjärnorna så de har samma position och subtrahera bort andrabilden från sirius då bör du kunna få fram sirius B ur ljuset runt sirius.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Starsoft wrote:Undrar också vad det betyder om man använder en planetkamera med bara 8 bitar upplösning, för det är det väl det på sådana? och dessutom kompression av datat?
På en höft så känns det som om 8 bitar inte borde ge tillräckligt med precision/dynamisk omfång för denna typ av observationer. Nu när jag med säkerhet delat Sirius AB visuellt så kan jag säga att det är en konstig känsla att gå från ingen antydan alls, till fladdrig galax i strålkransen i några minuter till en klart separerad stjärna (i omgångar i ett par sekunder) beroende huvudsakligen på seeing och kanske i viss mån observationsteknik och tillbaka till fladdrig galax (då nästa person tog över) på bara nån minut. Med den låga altituden blir observationsförhållandet väldigt kritiskt m.t.p. den extrema magnitudskillnaden mellan komponenterna. Ett steg på 10000x är ju ungefär 13 bitar dynamiskt omfång och strålkransen runt Sirius A är ju väldigt stor.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Grattis till den fina obsen! När du skriver "fladdrig galax" såg då Sirius B inte punktformig ut?

Igår tillverkade jag själv en ockultationsstav av en 1mm smal aluminiumremsa till min 4mm Plössl. Hann inte testa den på Rigel eller Sirius vid midnatt då de stjärnorna låg för lågt. Tittade på Mars och trots att remsan var tunn så såg den ganska bred ut i okularet (310x förstoring). Sedan skulle en drivning underlätta för att hålla objektet bakom ockultationsstaven en längre tid.

/Timo K
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by glappkaeft »

Under fredagen så var fladdrig galax det bästa vi åstakom (i 200x + okultationstav) men under två 5-sekunders perioder under lördagen så var Sirius B en klart separerad stjärna flera (~2-3 i rådande seeing) "Sirius B diametrar" från Sirius A's strålkrans (då i 300x + okultationstav).

Fladdrig galax är bästa beskrivningen vi kunde komma på då den huvudsakligen observerades som en förtätning i den yttre strålkransen (oftare under fredagen än lördagen) som åtminstonde jag ofta tyckte upplevdes som utdragen i väst-östlig riktning. Jag blev väldigt förvånad när "galaxen" i ett parti med bättre seeing (efter 4 dagar med observationer) plötsligt gled över till en tydlig stjärna två gånger. Klockan var då ungefär kvart i 9 och ingen annan gjorde samma observation varken före eller efter.

Vi jobbade mycket med 45ans finsjusteringskontroll för att testa/hålla olika mycket av Sirius A bakom staven.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Sirius B - Peter Rosén

Post by Peter R »

Grattis från mig med. Ni har undan för undan förfinat metoden tills ni nådde resultat och visat att det är möjligt vilket inte var någon liten bedrift. Man ska vara enträgen :-)
Jag har fortsatt med mina fotografiska försök men ännu inte fått den minsta indikation. Min kamera är 8 bitar men stackningen genererar en 16 bitars fil. Jag vet inte hur många bitar det kan motsvara i verkligheten med 6.000 stackade 8-bitars bilder. Och jag fångar okomprimerat - ett observationspass brukar generera 40 - 60 GB rådata!
Intressanta analyser Anders, jag kanske får anledning att återkomma till dig med lite frågor framöver.
Min gissning på den 5:e spiken är att du har fått spindelväv på fronten av tuben :D
En teknik du kan prova är att fota sirius som du gjort och därefter en annan stjärna som inte är dubbel till motsvarande saturering (ungefär) , skala sedan den andra bilden så att peaknivån påsirius blir ekvivalent positionera stjärnorna så de har samma position och subtrahera bort andrabilden från sirius då bör du kunna få fram sirius B ur ljuset runt sirius.
Det är ungefär samma metod som Magnus föreslog men det gav tyvärr inget resultat i det här fallet.

/*Peter R