M63 Stackad och ostackad

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

M63 Stackad och ostackad

Post by Damberg »

Tjenis,

Efter min "Snabb hjälp" tråd där jag undrar över fördelen med många exponeringar gentemot 1 exponering tänkte jag visa just ett sådant case!
På den övre bilden som är stackad, är brus och varma pixlar betydligt mindre så som sig bör!
Den nedre bilden är en Photoshoppad bild på en exponering. Klar ökning av brus och heta pixlar som man får lägga mycket jobb på att eliminera. Kan dock inte säga om den ena har mer detaljer än den andra.

Den stackade bilden utgår från 9x3min, ISO800 (+ lite PS förskönande samt försök att plocka fram detaljer)
Attachments
stacked_unstacked.jpg
stacked_unstacked.jpg (105.3 KiB) Viewed 1785 times
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M63 Stackad och ostackad

Post by Frazze »

Ja man ser skillnaden.
Kul att se också att du har kommit igång med fotandet!
Jag tycker bilden ser bra ut.

Mvh
Daniel
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M63 Stackad och ostackad

Post by glappkaeft »

Damberg wrote:Efter min "Snabb hjälp" tråd där jag undrar över fördelen med många exponeringar gentemot 1 exponering tänkte jag visa just ett sådant case!
På den övre bilden som är stackad, är brus och varma pixlar betydligt mindre så som sig bör!
Den nedre bilden är en Photoshoppad bild på en exponering. Klar ökning av brus och heta pixlar som man får lägga mycket jobb på att eliminera. Kan dock inte säga om den ena har mer detaljer än den andra.
Jag antar att den ostackade bilden en 3 minutare? Jag gjorde för ett par år sedan en liknande jämförelse.
stacknostack.jpg
stacknostack.jpg (200.59 KiB) Viewed 1762 times
Den stora fördelen brukar först ses när man bildbehandlat klart. Skillnaden är att det i bilderna med bra signal/brusförhållande går att "pressa" fram mer detaljer utan att även lyfta fram bruset. S/B varierar dessutom alltid över bilden, oftast så kan man köra ganska hårt med uppskärpning/brusreduscering/kontrast/etc i exempelvis en galaxkärna medans bakgrunden och svaga strukturer knappt tål någon bildbehandling alls.

Vi brukar inte fundera så mycket på antalet exponeringar då det viktigaste är att samla så mycket signal som möjligt (exponeringstid*känslighet) med så lite brus som möjligt. Det gäller ju förstås bara så länge man inte tar alldeles för många exponeringar (pga utläsningsbrus) och det kan också vara bra att ta minst 7-10 stycken om man vill använda mer avancerade stackningstekniker som SD mask/Sigma Clip.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M63 Stackad och ostackad

Post by Damberg »

glappkaeft wrote:
Damberg wrote:Efter min "Snabb hjälp" tråd där jag undrar över fördelen med många exponeringar gentemot 1 exponering tänkte jag visa just ett sådant case!
På den övre bilden som är stackad, är brus och varma pixlar betydligt mindre så som sig bör!
Den nedre bilden är en Photoshoppad bild på en exponering. Klar ökning av brus och heta pixlar som man får lägga mycket jobb på att eliminera. Kan dock inte säga om den ena har mer detaljer än den andra.
Jag antar att den ostackade bilden en 3 minutare? Jag gjorde för ett par år sedan en liknande jämförelse.
stacknostack.jpg
Den stora fördelen brukar först ses när man bildbehandlat klart. Skillnaden är att det i bilderna med bra signal/brusförhållande går att "pressa" fram mer detaljer utan att även lyfta fram bruset. S/B varierar dessutom alltid över bilden, oftast så kan man köra ganska hårt med uppskärpning/brusreduscering/kontrast/etc i exempelvis en galaxkärna medans bakgrunden och svaga strukturer knappt tål någon bildbehandling alls.

Vi brukar inte fundera så mycket på antalet exponeringar då det viktigaste är att samla så mycket signal som möjligt (exponeringstid*känslighet) med så lite brus som möjligt. Det gäller ju förstås bara så länge man inte tar alldeles för många exponeringar (pga utläsningsbrus) och det kan också vara bra att ta minst 7-10 stycken om man vill använda mer avancerade stackningstekniker som SD mask/Sigma Clip.
Ja, det var en utav filerna på tre minuter!
Man ser en klar skillnad på ditt test!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: M63 Stackad och ostackad

Post by glappkaeft »

Damberg wrote:Ja, det var en utav filerna på tre minuter!
Man ser en klar skillnad på ditt test!
Jo, jag tror jag stackade 18 bilder eller något sånt. Tog igentligen bilden (på Antares tror jag) för att ha ett material att öva på att bildbehandla bilder utan att sabba diffraktionsspikarna.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”