EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by pesa »

Jag styr stativet med stellarium och behöver nåt sätt att "slew" utan att behöva gå ut.
Jag trodde EQMOD skulle lösa problemet men på deras hemsida blir man instruerad att ladda ner EQTOUR.
Den kan jag löra utan problem men den har ju inga piltangenter, vad göra?

1) Vad är enklaste sättet att få "piltangenter" utan att det krockar med stellarium ? (Om nu det skulle kunna vara ett problem)
2) Har jag missat nån funktionalitet i stellarium; finns det "piltangenter" inbyggda i stellarium redan?

Edit:
Glömde nämna att jag provat EQASCOM också men den bara studsar (blinkar till/stängs av/upp igen med fönstret/osv).
Borde inte vara nåt problem med min ascom-installation eftersom stellarium funkar.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by Lazze »

Om EQAscom studsar så kan det bero på att den letar på fel comport. Den brukar hitta rätt själv, men det kan vara värt att kolla.
Styr du monteringen via handkontrollen eller en EQDir?

/Lasse
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by pesa »

Jag kör med medföljande kontroller ute vid monteringen .
Från den har jag dragit (den medföljande) kabeln till en serie/usb-konverter och sen in idatorn.
Eftersom inte EQASCOM startar som det ska kan jag inte använda nån "options" eller liknande där för att specificera com-port....
Och varför skulle det behövas? Stellarium (som ju styr monteringen utan problem) använder väl också ascom för att styra monteringen?

Kan man föresten kontrollera att programmet startar som det ska utan att ha monteringen ansluten? Skulle vara guld att slippa slå på monteringen bara för att verifiera att eqascom startar som det ska
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by hostklint »

För att ställa com-portar och liknande startar du EQASCOM Toolbox.
Ligger här på min burk: C:\Program Files (x86)\EQMOD\EQMOD_toolbox.exe

I den finns knappen Driver setup, därefter hittar du en ruta till vänster för EQMOD Port details.
Här specar du com-port, det finns en kikare för att hitta var grejerna ligger men den funkade inte för mig.
Jag startade enhetshanteraren och tittade på vilken port som det hände saker när usb-sladden kopplades in.

När du är klar där ska du kunna testa direkt med knappen Test connect.

Glöm inte att sätta handkontrollen i PC mode. Kommer inte ihåg exakt hur men ...
Under - "Utility functions.." och sen "PC Direct mode" nånting.

Ett tips till er därute, jag upptäckte idag när jag höll på att det är samma kontakter/sladd som vanligt nätverk mellan
handkontrollen och "styrenheten", så jag körde med typ 20m cat5 kabel till handkontrollen som kunde snällt ligga bredvid datorn. Inkopplat med usb-serie konverter

För att testa utan monteringen kan du välja Simulator istället för EQASCOM i dropboxen under setup i toolboxen.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by Lazze »

När du ansluter monteringen i Stellarium, får du då upp frågan om att välja EQMOD EQ5/EQ6 för att dra igång EQAscom? Det är ju inget stand-alone program utan måste dras igång via ett annat program som CdC eller Stellarium.
Om jag minns rätt finns där också någon "properties"-knapp där man kan välja Com-port i samma dialogruta.

/Lasse
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by pesa »

Jag får ingen fråga när jag startar stellarium, det bara fungerar (varför har dom inte lagt in slew knappar????)
Har prövat alla förslag (tack!) med inget har hjälpt.
Prövar med yahoo-gruppen för eqmod.
Under tiden har jag löst det provisoriskt med att dra ner fler stjärnkataloger till stellarium så det blir lite finmaskigare.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by pesa »

Tack hostklint, PC direct gjorde att jag kunde starta och använda eqascom.
MEN
Då ser inte längre stellarium stativet och rapporterar inte vart det pekar!
Är det logiskt?
Borde väl finnas NÅT sätt att både styra genom stellarium och samtidigt kunna göra "slew"! Eller?
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by Ulf Petersson »

Kör själv EQMOD utan handkontrollen. Köpte usb-kabel från Holland (400 kr) mellan dator och NEQ6. Fungerar utan problem. Om jag inte minns fel säger instruktioner till EQMOD att det kan bli komplikationer om man kör via handkontrollen på NEQ6.

Till Stellarium fick man förut ha en tilläggsapp "StellariumScope". Kanske inte behövs för teleskopsstryning med senare versioner av Stellarium. Själv kör jag EQMOD i kombination med Sky6 och CCDSoft och ibland Lakeside motorfokus.
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by Ulf Petersson »

Glömde bort och nämna att jag oftast kör Deepsky Planner 5 som uppstartprogram för EQMOD mot NEQ6:an innan jag startar Sky6 mm. DSP är bekvämt med "Unpark" och "Park" liksom att tidskoordinera alla programmen med skywatchers GPS.
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by hostklint »

pesa wrote:Tack hostklint, PC direct gjorde att jag kunde starta och använda eqascom.
MEN
Då ser inte längre stellarium stativet och rapporterar inte vart det pekar!
Är det logiskt?
Borde väl finnas NÅT sätt att både styra genom stellarium och samtidigt kunna göra "slew"! Eller?
Ladda hem StellariumScope om du inte har den.
Den appen klarar ascom/eqmod och koppar ihop Stellarium med skåpet-
Jag har precis suttit och lekt med simulatorn i eqmod och kunde köra teleskopet både från Stellarium och APT (Astro photography tool, rekomenderas om du har en Canon DSLR)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by stoffe »

Jag instämmer med hostklint, det krävs stellarium scope för att få det hela att fungera med stellarium samt dotnet 3.5, ascom 6 och eqmod i nämd ordning.

Jag har en EQDIRECT-USB kabel som jag byggt själv, 400-500 kr för en från t ex shoestring astronomy kändes onödigt dyrt, EQDIR adaptern kräver ju dessutom en USB-RS232 konverterare av hög kvalité, räkna med minst 150 kr till för en sådan.

Istället för lite drygt 100 kr med frakt från t ex ebay så köpte jag mig en USB till TTL 5V med FTDI chip och tre lödpunkter senare så hade jag min EQDIRECT-USB kabel. Som dessutom blev mindre, snyggare och betydligt billigare än EQDIR kabeln. En Dbus9 och ett hölje till denna hade jag redan sedan tidigare, kostar inte många kronor att köpa annars, max några tior.

Överst på sidan är EQDIR interfacet och längre ner så finns USB interfacet som jag byggde.

http://eq-mod.sourceforge.net/eqdirect2.htm

Läs noga flera gånger innan det kopplas friskt så funkar det säkert lika bra som det gjort för mig, osbservera att TTL 3,3V inte går att använda så det inte blir något felköp av misstag. Allt står noga beskrivet på länken som jag postat i detta inlägg.

En sådan kabel som jag beskriver är för direktkoppling till monteringen utan att använda handkontrollen överhuvudtaget.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by pesa »

Tack för tipset stoffe!
Jag undrar ändå om det inte är möjligt att köra via seriekabeln som går in i handkontrollen?
Jag har ju handkontroll och jag har (följde med) seriekabeln som går från handkontrollen till - i mitt fall - serie/usb-converter.
Med den uppsättningen kan jag styra teleskopet med stellarium.
För mig känns det logiskt att man skall kunna lägga till kontroll för slew utan att gå ut till teleskopet och sätta "pc direct" mode.

Jag börjar tycka det är pinsamt med att jag aldrig lyckas förstå till 100%,Ursäkta min tröghet!
Problemet som jag ser det är det finns för många variabler i den här ekvationen (stellarium+SLEW samtidigt)
handkontroll eller inte. PC direct mode eller inte..............
Dessutom otydliga (för mig) beroendeförhållande mellan programmen.
Namnsättning: EQMOD kontra EQASCOM : använder inte EQMOD ASCOM? Varför i så fall 2 oilka? Eller ÄR det inte olika?)
(Frågorna i förra meningen är bara för att illustrera mina svårigheter, inte egentligen till forumet)
Det hela påminner mig om problemet att få både bild,undertitlar och surround att fungera på video-filer. En myriad med olika program/drivrutiner som i vissa fall samarbetar, i andra fall är alternativ. De flesta namnen är totalt intetsägande och i vissa fall direkt missvisande.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: EQMOD till NEQ6 Pro Synscan

Post by Lazze »

Jag håller med om att användarvänligheten och manualer (i den mån de finns) på många program som gäller astrofoto, monteringsstyrning m.m. i många fall är helt under isen. Ofta verkar det förutsättas att man har en grundkunskap som för många av oss tar väldigt lång tid att samla på sig.

När det gäller styrning av en EQ6:a tror jag man måste tala om för en Skywatchermontering genom "PC direct" att det inte är handkontrollen som står för styrningen utan en dator. På Celestrons monteringar slipper man göra det.
Jag kör själv genom datorsignalerna genom handkontrollen och använder Cartes du Ciel. Där slipper man installera något extraprogram för att få det att fungera med EQMOD.
Och även om det inte var din fråga till forumet så är EQMOD samlingsnamnet på alla program därifrån (EQASCOM, EQTOUR m.m.)

Lasse

Return to “Monteringar”