Snabb hjälp ...

Metoder för astrofotografering
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Snabb hjälp ...

Post by Peter R »

Jag kom att tänka på en sak eftersom du skrev att du inte såg någon skillnad mellan 1 och 9 stackade bilder.
Du är ju fotograf som jag förstår det så du kanske använder Photoshop för att stacka dina 9 bilder!?
Då ska du utgå från baslagret som naturligtvis ligger på 100% opacitet.
Sedan ska opaciteten (i %) ändras för varje lager du adderar så här: 50, 33, 25, 20, 17, 14, 12, 11.
Gör du det så bör du kunna se en påtaglig förbättring.

/*Peter R
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Peter R wrote:Jag kom att tänka på en sak eftersom du skrev att du inte såg någon skillnad mellan 1 och 9 stackade bilder.
Du är ju fotograf som jag förstår det så du kanske använder Photoshop för att stacka dina 9 bilder!?
Då ska du utgå från baslagret som naturligtvis ligger på 100% opacitet.
Sedan ska opaciteten (i %) ändras för varje lager du adderar så här: 50, 33, 25, 20, 17, 14, 12, 11.
Gör du det så bör du kunna se en påtaglig förbättring.

/*Peter R
Det lät intressant Peter! Det ska testas!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Grinde wrote:
Damberg wrote:Tack ska ni alla ha för förklaringarna!
"Makes sence"
Då är det bara på det ikväll igen :-)
Har fått tillgång till en bra obs.plats med el hos en kompis ute på landet! Första test ikväll där!
Funkar det bra kan det bli tal om arrende för ett observastoriebygge :-)

Tack // Ola
Kul med obsbygge, det är nog den bästa investering för hobbyn man kan göra om du frågar mig! Jag har precis premiärkört mitt bygge, fjärrstyrt hemifrån soffan :D Hojta till om du har funderingar
Jo, jag har följt din tråd gällande bygget och det gör en inte mindre sugen på ett eget :-)
Fortfarande väldigt grön på detta men har redan tröttnat på konkandet av tunga och kalla otympliga prylar, väcka hela familjen när man ska bära in alla prylar sent på natten osv :-)
Funderingar kommer med största sannorlikhet :-) Då hör jag av mig!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Snabb hjälp ...

Post by Grinde »

Peter R wrote:Jag kom att tänka på en sak eftersom du skrev att du inte såg någon skillnad mellan 1 och 9 stackade bilder.
Du är ju fotograf som jag förstår det så du kanske använder Photoshop för att stacka dina 9 bilder!?
Då ska du utgå från baslagret som naturligtvis ligger på 100% opacitet.
Sedan ska opaciteten (i %) ändras för varje lager du adderar så här: 50, 33, 25, 20, 17, 14, 12, 11.
Gör du det så bör du kunna se en påtaglig förbättring.

/*Peter R
Precis så jag började stacka också, det tog nästan ett år innan jag började använda astro-program för stacking.

Lagrets opacitet i procent skall vara: 100 / lagrets "våning" nerifrån räknat.
Ex. Nedersta lagret: 100 / 1 = 100%
7e lagret: 100 / 7 = 14.285% (tror dock inte man kan ha med decimaler i photoshops lager-transparens)
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Hjälp!!! Fick min solfilm med posten idag och ska nu sätta ihop allt inför morgonen!
Problemet är min tub är på 10" och filmen är i A4 storlek! Mina frågor är följande:

1. Kan/bör jag använda det lilla hålet (5cm) som finns tillgängligt på locket till tuben?
2. Bör jag tillverka en hållare (kartong) för filmen som då tillåter en öppning på ca 19cm (behöver minst 1cm film för att fästa i kartongen)
3. Bör jag tillverka en hållare (kartong) för filmen som har ett hål på ena sidan bara? Med andra ord, att hålet inte ligger över sekundärspegeln. Kan då göra ett hål på ca 7cm.

Tacksam för snabba svar!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Snabb hjälp ...

Post by Jonas »

Damberg wrote:Hjälp!!! Fick min solfilm med posten idag och ska nu sätta ihop allt inför morgonen!
Problemet är min tub är på 10" och filmen är i A4 storlek! Mina frågor är följande:

1. Kan/bör jag använda det lilla hålet (5cm) som finns tillgängligt på locket till tuben?
2. Bör jag tillverka en hållare (kartong) för filmen som då tillåter en öppning på ca 19cm (behöver minst 1cm film för att fästa i kartongen)
3. Bör jag tillverka en hållare (kartong) för filmen som har ett hål på ena sidan bara? Med andra ord, att hålet inte ligger över sekundärspegeln. Kan då göra ett hål på ca 7cm.

Tacksam för snabba svar!

Mvh // Ola
Om du har dubbelhäftande tejp, klipper du ut en bit film som är något större än det lilla hålet i locket. Fäst sedan dubbelhäftande tejp på insidan av locket runt hålet, skär bort överskottet i hålet och fäst filmbiten mot tejpen. Observera att filmen inte ska vara sträckt utan lite lös. Voila! Nu har du ett bra filter som du sedan kan skydda med det lilla locket.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Hej Alles,

Har nu kommit igång lite med min CCD och filterhjul! Ägnat de senaste obskvällarna till att bekanta mig med utrustningen.
Förra helgen gav jag mig på mitt första skarpa case, NGC7635 Bubble Nebula! Har än så länge samlat ihop L:60 min och 30 min RGB. Tyvärr sket sig mina Ha: 6x20 min då batteriet till synguidern tog slut under första exponeringen! Slarvigt av mig att inte gå ut och kontrollera, jag vet, men så blev det i alla fall :-)
Nu till min fråga! Vad genererar bäst resultat, 10x6 minuter eller 6x10 minuter? Totalen är den samma men längre tid per exponering borde ta fram mer information i slutändan? Eller?
Fråga 2: Jag upplever det som att min 5min exponering tar fram lika mycket som min 10min exponering! Är det så att CCD´n anpassar sin känslighet efter hur lång exponering man har programmerat?
Exempel för i afton då jag tänkt samla in minst 2timmar Ha, rekommenderas 6x20min eller 20x6min?

Jag har tyvärr inte fått riktig knorr på bildbehandligen ännu och kan därför inte bedöma om jag exponerar rätt eller om kameran levererar! Skulle uppskatta om någon mer erfaren kunde gör ett test med de L:60min jag har fått ihop! Mest för att få en bekräftelse på att jag exponerar rätt...
Har inga flats eller darks än så länge!

Luminancen består av 6st 10min exponeringar (.fit) och kan laddas ner via http://www.damberg-imaging.com/download/L.zip

Tack på förhand // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Snabb hjälp ...

Post by Lazze »

Hej Ola,

Snabbsvar är att de längre exponeringarna är bäst, framförallt på smalband som ger mindre signal. För varje exponering så får man en dos av utläsningsbrus så ju färre desto bättre.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Starsoft »

Hej
10x6 minuter eller 6x10 minuter?
Fler bilder ger mer utläsningsstörning. Om utläsningsstörningen är påtagligt får man bättre signal/brus förhållande med färre bilder. Normalt vill man att bruset från den "ljusa" himlen ska dominera i bilden, då har kamerans termiska brus och utläsningsstörning ingen betydelse. Det är normalt svårt att nå dit när man använder smalbandsfilter, det behövs stor tub med lågt f-tal och ändå lång exponeringstid. Jag tror att du lugnt kan använda den längsta exponeringstid som du klarar innan du får problem med krokiga stjärnor, 30 min subar vore sannolikt inte för långa.
Jag upplever det som att min 5min exponering tar fram lika mycket som min 10min exponering! Är det så att CCD´n anpassar sin känslighet efter hur lång exponering man har programmerat?
Kameran anpassar sig inte, och du ska normalt få bättre signal/brus med 10 min men det kan vara svårt att se skillnaden på en enstaka exponering. kör också med låg kameratemperatur så att du minimerar det termiska bruset, med smalbandsfilter är det normalt det termiska bruset som avgör vilken som blir längsta meningsfulla exponeringstid. Jag har aldrig provat en Atik 383 men det termiska bruset borde inte bli besvärande vid 20 min så jag rekommenderar 6x20.

Jag har inte tittat på din luminans men 10 min borde vara onödigt lång exponeringstid med en 10" ofiltrerat vilket kan ge massor av onödigt saturerade stjärnor, med min 10" newton så hade jag 3 minuter som optimal exponeringstid ofiltrerat.

Det är svårt att veta sådant här utan att ha full koll på himlens ljushet, optikens storlek och kamerans egenskaper i det aktuella fallet men jag kan inte tro att 20 minuter skulle kunna vara onödigt lång exponeringstid.

Ser fram mot resultatet .

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tack Lasse & Anders! Mycket (snabba :-) informativa och hjälpsamma svar!!!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Starsoft »

Hej

Nu har jag tittat på dina bilder och dom ser rätt bra ut även om skärpan kanske inte är optimal. Lite värre är det med förskjutningen mellan bilderna, jag vet inte om det beror på poljustering eller på flex mellan guide och huvudteleskop, men jag kan nog säga att det kan bli problem med det vid längre exponeringar. Jag körde ju själv med 10" newton och separat guideteleskop och kom som bäst upp i ca 10 min subar på grund av flex i systemet, problemen blev större ju närmare horisonten jag fotade.

En annan sak som syns tydligt i din bildserie är att transparensen varierar påtagligt under serien, se upp med det när du tar dina serier, om himlen blir fuktigare medan du fotar så kan det bli meningslöst att fortsätta fota med smalbandsfilter. Det hände mig flera gånger att jag inte uppmärksammade att stjärnorna blev svagare under serien och sedan när jag tittade på Ha bilderna så syntes så gott som ingenting och bildserien var bara att kasta bort.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tack Anders för dessa tips! Ska vara lite mer uppmärksam på min omgivning! Att fota med ccd är definitivt inte lika förlåtande som att fota med dslr :-)
Ska göra ett par olika långexponeringar med guidning för att se hur mycket det flexar.
Ska även lägga lite mer energi på att säkerställa god skärpa!

Tack // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Frazze »

Tjena Ola.
Härligt att se att du är igång med nya kameran.
Själv väntar jag på min premiär. Allt har stannat av p.g.a barn samt flytt. Men snart så...

Jag gjorde en extremt snabb behandling av ditt data och kom fram till detta: Tycker det ser bra ut! Lite mer exponering och varsammare behandling så kommer det bli toppen!
Bubblan
Bubblan
damberg_L.png (507.11 KiB) Viewed 5138 times
Mvh
Daniel
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tack Daniel för att du tog dig tid!!!
Det ser ut som att man är på väg i rätt riktning i alla fall!
Jag måste se till att få till det där med skärpa samt lägga energi på att ordna flats! Märker att det snabbt vinjetterar när jag stretchar bilden!
Ska även ta tjuren vid hornen och sätta mig in i PixInsight samt Nebulosity. Programvaran som följde med Atik kameran var lite "si så där".

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB