Snabb hjälp ...

Metoder för astrofotografering
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Hej Alles!

Äntligen lite klar natthimmel!
Nu när jag har fått iordning på alla saker med guidning mm hade jag behövt en snabb vägledning på hur jag ska ta mina bilder!
Som jag har förstått bör man fota bilder för att täcka upp tre sorters bilder, Bias, Flats och Darks!

Vad är vad och hur ska jag fota för respektive? Är det bara för mig att samla så mycket exponering som möjligt och fixa de tre varianterna senare eller är det något jag måste tänka på vid fototillfället?

Tacksam för snabba och enkla svar! Ska ut om 30 minuter :-)
Använder DSLR!

Tack // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Tompa »

Snabbsvar, med reservation för tankevurpor:

Darks:
Ta dessa med täckt teleskop (och gärna täckt sökare) med samma exponeringstid som dina lights. Om Du t.ex. tar 3-minuters exponeringar på en galax skall Du ta 3 minuters darks. Ta minst 10 darks, gärna 15-20 st om Du hinner. Om du tittar på en dark i ett bildprogram ser du bara en svart bild. Dessa medianstackas till en master dark. Darks registrerar temperaturberoende brus som tas upp av sensorn.

Bias:
Den absolut kortaste exponeringstiden som är möjlig, 1/8000 sek eller liknande, med täckt teleskop. Ta minst 10, gärna 15-20 st. Dessa medianstackas sedan till en master bias (eller offset som det också kallas.) Bias registrerar band annat sensorns utläsningsbrus.

Flats:
Här måste Du ha en light-box eller grynings/skymningsljus. Detta är en hel vetenskap, kräver planering... Du kanske först skall greja darks och bias? Flats registrerar sensorns pixlars olika ljuskänslighet samt hjälper till att ta bort eventuella vinjetteringsfenomen.

Samma iso-inställningar på alla bilder, förstås. Jag kör med 400 och 800, beroende på dagsformen...

Ha en god foto-natt!

Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tack Tompa för ditt snabba svar!!!!!
Då vet jag hur jag bör gå tillväga!

Usch, Darks verkar vara ett riktigt anti-klimax :-(

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Tompa »

Ja, i kväll började jag med dem... Innan det mörknat. Då var det -8, nu när jag håller på att ge upp är det -17, så det blev 15 st till. Vet inte om det gör stor skillnad med DSLR och tempskillnad på 9 grader mellan lights och darks, men nu kan jag testa lite olika varianter i alla fall.

Men det finns ju roligare motiv än teleskopskyddet!
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tompa wrote:Ja, i kväll började jag med dem... Innan det mörknat. Då var det -8, nu när jag håller på att ge upp är det -17, så det blev 15 st till. Vet inte om det gör stor skillnad med DSLR och tempskillnad på 9 grader mellan lights och darks, men nu kan jag testa lite olika varianter i alla fall.

Men det finns ju roligare motiv än teleskopskyddet!
Hehe, jo det kan jag hålla med om :-)
Men, behöver man ta darks varje session eller kan man jobba upp en bildbank med darks som varierar mellan 3-10 minuter med ca 10 darks i varje variant. Går dessa sedan att använda till alla mina fotokvällar förutsatt att jag använder samma kamera och tider?
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Tompa »

Det här med antal darks är väl också en vetenskap för sig. Hur många man tar beror ju också på hur många lights man tar. När jag tar 50 x 20sek för fotometri så tar jag åtminstone 25 darks. I kväll har jag fotat m97 och m108 med ca 80 x 180 sek, då har jag tagit 15 darks före, och tänkte nöja mig med det. Men när temperaturen kröp neråt så sköt jag 15 st till, bara för att kunna testa lite. Det tar ju en j-la tid med darks så man får ju försöka se lite pragmatiskt på det hela :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Fasiken, känns som jag skulle ha dragit igång lite tidigare :-)
Kan bli en sen natt! Röda ögon på jobbet imorgon, hehe
Tänkte ge mig på M51 ikväll då den ligger i bra läge för mig!

Tack ännu en gång Tompa!!!!
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Tompa »

Bildbanksidén används av många, även av mig, så darks är bra att spara - kanske i 5-gradersintervall till att börja med, det är en fundering jag har haft, och även påbörjat. Men det finns ju så många olika 5-gradersintervall ;)
Om man sen väljer att växla mellan iso400/800 och 1600 så blir det ju ett gäng varianter.
Man kan även använda sig av skalbara darks. Här har jag inte hunnit läsa in mig ännu, vet inte heller om det funkar på DSLR-darks. Men nån annan kanske har koll på hur det funkar.
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Tompa »

Lycka till! Jag ser fram mot bilderna på Astronet. Nu är mina sista darks klara så nu hoppar jag i bingen. Arbetet hägrar i morgon bitti!

Clear skies,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

En nybörjar-fråga till.....
Vad jag som "vanlig" fotograf inte riktigt kan förstå är hur man, när man astrofotar, kan få mer detaljer bara för att man fotar fler bilder av ett objekt.
Säg att jag fotar M63 med ISO800 i fem minuter per exponering, och att jag sedan totalt tar 15 sådana bilder. Teoretiskt sätt fotar jag samma sak och fångar in exakt samma information 15 gånger! Hur kan det resultera i bättre resultat vid stackning än om jag bara tar en exponering? I samma exempel har jag tagit darks, bias och flats.
Varför jag undrar beror på att jag försökte mig på M31 i förrgår med 9x5min och märkte ingen skillnad mot när jag jag redigerade bara en av bilderna?
Någon som förstår min frågeställning :-)

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Bengt »

Kort förklarat .
Du får ju i ditt exempel 15 gånger fler fotoner registrerade på din sensor och därav en starkare signal och skarpare bild med mindre brus.
Du kan stretcha fram betydligt mer information ur en stackad bild än en utan.
Det jag däremot under flera år har svårt se någon skillnad på om subbarnas längd verkligen har så stor betydelse för slutresultatet om det handlar om 5 min eller tex 8 min lum.
När det är smalband kan jag dock köpa det.

Bengt
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Snabb hjälp ...

Post by Grinde »

Precis samma fråga som jag klurade på när jag började fota!

Så här tänker jag, rejält förenklat dock
Om du föreställer dig att du jämför två enstaka subframes s på ett objekt du fotat så är signalen från objektet och stjärnorna konstant, medan kamerans brus är slumpmässigt. Om du lägger den ena bilden ovanpå den andra i tex photoshop och "blinkar" mellan de två lagrena så är det bara bruset som ändras, objektet och alla stjärnor är oförändrade(dock brusiga). Om du nu gör det övre lagret 50% genomskinligt, så dämpas bruset, eftersom man då får ett medelvärde på pixlarna, och eftersom signalen från motivet är konstant och bruset slumpmässigt, så kommer du närmare och närmare den "rena" signalen, ju fler subframes du stackar. Den här varianten kallas "average" i stackingprogrammen, och reducerar bruset med en faktor av roten ur antalet subframes du stackar.

Man stackar bort bruset helt enkelt, så man får en klarare bild som blir snyggare och mer realistisk på alla sätt och vis. Försöker man fuska med brusreduceringsfilter så märker man ganska snart att det inte finns nåt substitut för många stackade subs. Det är en fröjd att bildbehandla när man har mkt data att jobba med. Antalet fotoner din kamera fångar på 4x5min exponeringar är lika många som 1x20min (men pga utläsningsbrus per sub så bör man inte köra allt för korta subs) Ju mer fotoner, desto klarare bild

Det här är dock en mkt förenklad förklaring det hela, många subs kan även vara till hjälp när man stackar med mer avancerade metoder med datarejection, då man kan få bort tex satellitspår och heta pixlar utan att behöva slänga subs..
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Snabb hjälp ...

Post by Peter R »

Allt brus som är stokastiskt jämnas ut med flera bilder medan riktiga detaljer förstärks.
Bl. a. så sänker du bruset från höga isotal; 8 bilder på iso 800 motsvarar 1 bild på iso 100.
Du får alltså ett original som tål mera efterbehandlig och skärpning utan att bruset tar över bildinformationen.

/*Peter R

Edit: jag märker att min post var onödig eftersom andra hann före med bra förklaringar
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Snabb hjälp ...

Post by Damberg »

Tack ska ni alla ha för förklaringarna!
"Makes sence"
Då är det bara på det ikväll igen :-)
Har fått tillgång till en bra obs.plats med el hos en kompis ute på landet! Första test ikväll där!
Funkar det bra kan det bli tal om arrende för ett observastoriebygge :-)

Tack // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Snabb hjälp ...

Post by Grinde »

Damberg wrote:Tack ska ni alla ha för förklaringarna!
"Makes sence"
Då är det bara på det ikväll igen :-)
Har fått tillgång till en bra obs.plats med el hos en kompis ute på landet! Första test ikväll där!
Funkar det bra kan det bli tal om arrende för ett observastoriebygge :-)

Tack // Ola
Kul med obsbygge, det är nog den bästa investering för hobbyn man kan göra om du frågar mig! Jag har precis premiärkört mitt bygge, fjärrstyrt hemifrån soffan :D Hojta till om du har funderingar