NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7662 Blue Snowball Nebula
Exponering: 8 x 90 sek
Fotograf: Jörgen Hansson
Teleskop: Celestron C8-SGT
Kamera: Canon EOS 400D
Kommentar: Nu har jag lyckats få igång min autoguidning hjälpligt. Valde därför NGC7662 (Blue Snowball Nebula) - fick tyvärr först efter se att det var ett svårt (kanske tom mycket svårt objekt). Fick i alla fall ihop 8 st 90 sek exponeringar med tillhörande darks och bias. Inga flats (den kursen har jag inte gått än). Kör PHD och har stora svårigheter med DEC - den börjar gå rejält åt h_lv_t_ redan efter någon minut. Dessutom är ju månen inte liten just nu - den lyser rätt bra.Tom här i Småland är det kallt om fingrarna efter att ha monterat, polar alignat mm pyssel.

Om jag har 8 st bilder enligt nedan - är det någon mening att försöka sig på lite rolig bildbehandling (stackning mm) ?

Vore tacksam om någon hade några bra förslag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej Jörgen,
Har haft liknande problem här på västkusten de senaste nätterna, vet inte om det är månljuset eller att det är lite "dis" som gör att fast det är (hyfsat) klara dagar kan man bara urskilja de starkare stjärnorna på natthimmeln (har ej sett vintergatan de senaste dagarna). Är ny inom astronomi, men om problemet är orsak av månljus (och en "slät" atmosfär som sprider det) så borde det vara svårt att reducera det mha stackning eftersom detta måstae liknas vid en signal (snarare än brus). Är bakgrunden brusigt av sin karaktär framträder stjärnor mm tydligare ju längre ju längre exponering man har ( eller ju fler bilder man stackar ). Själv har jag antagit att det är månljuset som orsakar problemet hos mig då det tyck vara som en grå filt mellan mig och natthimmelen, och jag antar att det inte är lönt att fota ljussvaga objekt (tex nebulosor) vid dessa förhållanden.

/Magnus
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by Magnus_Dahlgren »

Tlillägg till ovanstående kommentar, givetvis går det att förbättra bilden som du tagit genom att "dra isär" spektrat från ditt objekt och bakgrundsljuset/bruset, dvs öka kontrasten mellan dessa, är säker på att den kan bli mycket bättre och du tjänar då säkert en del på att stacka fler foton.
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Hej Magnus och tack för svaret :good: .

Det kanske bara är och bita ihop och vänta på att månen slutar lysa samt att kylan kanske minskar något - tycker mig kunna ana lite "kölddis". Däremot skall jag övningsköra med min guidning så att man är förberedd när mörkret kommer. Gör nog ett litet försök med datorn och tränar lite bildbehandling :D . Den konsten tar nog ett tag att lära sig den också.
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by Magnus_Dahlgren »

Nyfiken på ditt guidesystem (ser ut att funka bra), har du off axis eller guideteleskop, vilken guidekamera?

/Magnus
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Hej Magnus. Du kan kolla på den här länken : viewtopic.php?f=22&t=5617&start=45#p17630. Finns lite kort mm. Har inte riktigt fått det att fungera bra kontinuerligt. Ibland blir det bra och ibland blir det dåligt. Framförallt i DEC har jag haft problem, men det verkar vara ett Celestron CG-5 problem allmänt. Men jag har bara haft guideteleskpet i ett par veckor än så jag tränar än så länge.

// Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
bordsvatten
Posts: 51
Joined: 2011-04-09 17:30:05
spamtest: JA

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by bordsvatten »

HanssonJ wrote: Har inte riktigt fått det att fungera bra kontinuerligt. Ibland blir det bra och ibland blir det dåligt. Framförallt i DEC har jag haft problem, men det verkar vara ett Celestron CG-5 problem allmänt. Men jag har bara haft guideteleskpet i ett par veckor än så jag tränar än så länge.

// Jörgen


jag hade samma problem på mitt Celestron CPC 800 att det inte guidade som det skulle mest i en riktning (kommer inte ihåg vilken) vid några tillfällen. Hörde även vid ett tillfälle något knäppande ljud från motorn på det och lämnade då in det till Claes på rymdbutiken på garanti, han hittade inget direkt problem med det förutom att det fanns lite metallspån som togs bort, efter det slutade det knäppa ialla fall men guidningen var ungefär detsamma. Ska tilläggas att jag inte fotade med det så jättemånga gånger med guidning så kanske berodde det på dålig polinställning men hade ju ändå polaralign i mjukvaran på det. Har nu bytt till ett NEQ-6 och har aldrig varit några problem med guidning med det.

Sen angående bilderna kan jag säga att jag var ute o fotade Orionnebulosan en kväll i X antal exponeringar i x långa exponeringstider nästan helt utan månljus stackade o fixade lite i PS och fick ett riktigt bra resultat sen var jag ute ett par kvällar senare och fotade samma objekt men med fler och längre exponeringar med ungefär halvmåne. Trots både fler och längre exponeringar fick jag ändå inte samma bra resultat som första gången..
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by Damberg »

HanssonJ wrote:Hej Magnus och tack för svaret :good: .

Det kanske bara är och bita ihop och vänta på att månen slutar lysa samt att kylan kanske minskar något - tycker mig kunna ana lite "kölddis". Däremot skall jag övningsköra med min guidning så att man är förberedd när mörkret kommer. Gör nog ett litet försök med datorn och tränar lite bildbehandling :D . Den konsten tar nog ett tag att lära sig den också.
Tjenis,

Är i precis samma skede som du Jörgen! Har prescis fått igång och börjat lära mig och övningsköra min guidning! Har också försökt att fota ljussvaga objekt de senaste dagarna men det har varit som att fota en snöflinga i ett glas mjölk :-(
Hoppas på lika fina nätter framåt när månen har försvunnit!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by HanssonJ »

Damberg wrote:
HanssonJ wrote:Hej Magnus och tack för svaret :good: .

Det kanske bara är och bita ihop och vänta på att månen slutar lysa samt att kylan kanske minskar något - tycker mig kunna ana lite "kölddis". Däremot skall jag övningsköra med min guidning så att man är förberedd när mörkret kommer. Gör nog ett litet försök med datorn och tränar lite bildbehandling :D . Den konsten tar nog ett tag att lära sig den också.
Tjenis,

Är i precis samma skede som du Jörgen! Har prescis fått igång och börjat lära mig och övningsköra min guidning! Har också försökt att fota ljussvaga objekt de senaste dagarna men det har varit som att fota en snöflinga i ett glas mjölk :-(
Hoppas på lika fina nätter framåt när månen har försvunnit!

Mvh // Ola
Hej. Såg att det skulle bli stjärnklart ikväll här på Höglandet i Småland. Temperaturen såg också att bli hyfsad ;) , inte ens under -20 grader. Så det får väl bli att ta på sig långkalsonger och övningsköra lite med guidningen. Spenderade söndag em med att försöka balansera hela ekipaget.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC7662 Blue Snowball Nebula - Jörgen Hansson

Post by Bengt »

Ja fick aldrig rätsida ens på min gedigna orginal dualplate på min losmandy montering. Finns det goda expempel att denna lösning med dualmount kan funka är det bara att gratulera.
Hade så stora flex problem med denna lösningen så jag helt gav upp till sist. Upplevde att ibland funkade det och ibland inte. Problemen försvann helt när jag gick över till fästa guidetuben med fasta ringar. Då funkade det inte ens med fotografering 800 mm i bränvidd Idag kan jag guida riktigt bra med 2000mm.

Bengt

Return to “Bilder”